preloader

8 راهکار برای پیشگیری از سرطان


8 راهکار برای پیشگیری  از سرطان
امتیاز 4.6 / تعداد بازدید : 11141 اشتراک گذاری :

در مورد راهکارهای کاهش احتمال  ابتلا به سرطان ها چه می دانید؟ آیا می دانید با ایجاد  تغییرات در سبک زندگی و انجام آزمایشات منظم از احتمال ابتلا  بکاهید؟

مطمئنا تاکنون گزارشات ضد و نقیض زیادی در مورد پیشگیری از سرطان شنیده اید. تحقیقات  دانشمندان  درباره سرطان و راه های مبارزه با آن هنوز ادامه دارد و هر روز  به یافته های جدیدی دست می یابند اما یک مسئله در تمام این مطالعات مشترک است و آن تغییراتی است که ما با ایجاد آن در سبک زندگی مان می توانیم از بروز این بیماری جلوگیری کنیم. راه هایی که برای این امر پذیرفته شده است از قبیل :

 

1. پرهیز از مصرف دخانیات :

استفاده از انواع مختلف دخانیات احتمال ابتلای شمارا  به سرطان افزایش می دهد کشیدن سیگار ارتباط مستقیم با انواع مختلف سرطان ها مانند سرطان ریه ، مثانه ،مجاری ادرار و کلیه دارد . تنباکو باعث سرطان های حفره دهان و لوزالمعده است حتی اگر شما از دخانیات استفاده نمی کنید قرار گرفتن در معرض دود آن نیز می تواند اثرات مشابه و حتی بیشتر  داشته باشد .دوری از دخانیات و ترک مصرف آن می تواند یکی از مهمترین تصمیمات  برای سلامتی شما باشد این بخش نقش مهمی در پیشگیری از سرطان دارد . شما می توانید در مورد راه های ترک دخانیات با پزشک خود مشورت کنید .

 

2. مصرف مقادیر فراوان سبزیجات و میوه ها:

رژیم غذاییتان را بر پایه میوه ها ، سبزی ها و سایر  غذاهای گیاهی تنظیم کنید .مانند حبوبات و دانه ها

 

3. کاهش مصرف چربی ها و قطع مصرف نوشیدنی های الکلی :

مصرف غذاهای کم چرب و کم کالری خطر ابتلا به سرطان را کاهش می دهد به ویژه در کسانی که از گوشت های قرمز و منابع حیوانی مصرف می کنند..این نوع تغذیه خطر ابتلا به اضافه وزن را نیز افزایش می دهد که به نوبه خود با افزایش احتمال بروز سرطان همراه است. قطع مصرف نوشیدنی های الکلی: نوشیدن الکل باعث بروز انواع سرطان ها ازجمله سرطان روده ، ریه ،کلیه و پستان می شود.

 

4. تناسب اندام و داشتن فعالیت بدنی:

تناسب اندام و داشتن فعالیت بدنی ممکن است ریسک خطر ابتلا به سرطان را کاهش دهد. خطر ابتلا به سرطان های از قبیل پستان ،پروستات،دستگاه گوارش و کلیه با افزایش فعالیت و کاهش وزن کم می شود. تلاش کنید در هفته حداقل 150 دقیقه  ورزش های هوازی و یا 75 دقیقه فعالیت شدید هوازی داشته باشید. همچنین  شما می توانید ترکیبی از دو ورزش شدید و معتدل را انجام دهید بهر حال هدف اصلی داشتن روزانه 30 دقیقه  فعالیت جسمانی است.

5. حفاظت در برابر نور خورشید:

سرطان پوست یکی از رایج ترین سرطان هاست و از مهمترین راه های جلوگیری از ابتلا به آن  دور ماندن از نور مستقیم خورشید بخصوص در ساعات 10 تا 4 روز که مقدار اشعه آفتاب در اوج خود قرار دارد می باشد. ماندن در سایه زمانی که شما  مجبورید بیرون باشید و استفاده از ضد آفتاب ها و کلاه های لبه دار می تواند مفید باشد . استفاده از لباس هایی با بافت متراکم و رنگ روشن نیز توصیه می شود . همچنین در مصرف کرم های ضد آفتاب نباید صرفه جویی کنید و مقدار زیاد از آن را در نقاطی از بدن که در معرض نور قرار دارند   زده و این کار را هر چند ساعت تکرار کنید .

از سولاریوم و دستگاه های برنزه کننده دوری کنید این لامپ ها  حتی امواجی به مراتب مخرب تر  از نور   خورشید بر بدن دارند.

 

6.  بالا بردن ایمنی بدن :(واکسیناسیون)

پیشگیری از سرطان شامل حفاظت از برخی از عفونت های ویروسی و  مشورت  با دکتر خود در مورد ایمن سازی در برابر:

هپاتیت B : هپاتیت  B می تواند خطر ابتلا به سرطان کبد را افزایش دهد. در افراد مبتلا به بیماری های مقاربتی، معتادان تزریقی، بی بند و باری های جنسی، و نداشتن  مراقبت های بهداشتی فردی و یا عمومی  واکسن هپاتیت B است که می تواند مفید باشد. تزریق واکسن برای برخی از بزرگسالان در معرض خطر بالا هستند  توصیه می شود افرادی که در شغل خود با خون یا مایعات بدن آلوده در تماسند در معرض ابتلا به هپاتیت اند و باید واکسینه شوند.

ویروس). HPV یک ویروس مقاربتی که می تواند به سرطان های تناسلی دهانه رحم و همچنین سرطان سلول سنگفرشی سر و گردن منجر شود. واکسن HPV برای تمام  مردان و زنان 26 سال  و یا جوان تر در دسترس است.

 

7. اجتناب از رفتارهای پر خطر:

یکی دیگر از تاکتیک های موثر در پیشگیری از سرطان جلوگیری از رفتارهای پرخطر است  که می تواند به عفونت منجر شده و این عفونت ها  به نوبه خود، ممکن است خطر ابتلا به سرطان را افزایش می دهد برای مثال:
تمرین رابطه جنسی سالم. محدود کردن تعداد شرکای جنسی، و استفاده از کاندوم در زمانی که شما رابطه جنسی دارید. هرچه شما شرکای جنسی بیشتری در طول عمر خود  داشته باشید ، بیشتر احتمال دارد شما به عفونت مقاربتی - مانند اچ آی وی و یا  مبتلا شوید . افرادی که HIV  یا ایدز دارند در معرض خطر بالاتری از سرطان مقعد، کبد و ریه هستند که اغلب با سرطان گردن رحم همراه است، و ممکن است خطر ابتلا به سرطان مقعد، آلت تناسلی مرد، مهبل (واژن) را نیز افزایش دهد.
به اشتراک گذاری سوزن آلوده  در مصرف  مواد مخدر می تواند به HIV منجر شود، و همچنین به هپاتیت B و که می تواند خطر ابتلا به سرطان کبد را افزایش دهد. اگر شما در مورد مصرف مواد مخدر یا اعتیاد نگران هستید، در جستجوی مشاوره های تخصصی تر باشید.

8. انجام مراقبت های پزشکی به طور منظم

به طور منظم وضعیت جسمانی خود را بسنجید انواع مختلفی از سرطان - مانند سرطان پوست، روده بزرگ، پروستات، گردن رحم و پستان  هستند که می توانید با مراقبت های منظم  شانس خود را  به ابتلا کاهش دهید تشخیص زود هنگام به درمان آن  کمک میکند از دکتر خود در مورد بهترین آزمایشات غربالگری سرطان  بپرسید.
پیشگیری از سرطان را از امروز آغاز کنید و تا پایان عمر نتایج  آن را درر زندگیتان مشاهده کنید .

 

 

اگر شما دغدغه مبارزه با این بیماری را دارید، به طرح جامع ملی کرشمه بپیوندید...

منبع: mayoclinic
نویسنده : شفاجو

نظرات کاربران

شما هم میتوانید نظرات خود را در این بخش بیان کنید

برای ثبت نظر، لازم است ابتدا وارد حساب کاربری خود شوید.


نظری برای نمایش وجود ندارد , شما اولین باشید