preloader

روغن نارگیل و درمان آفتاب سوختگی پوست


روغن نارگیل و درمان  آفتاب سوختگی پوست
امتیاز 4.6 / تعداد بازدید : 10430 اشتراک گذاری :

پوست شما بعد از قرار گرفتن طولانی مدت در معرض اشعه ماوراء بنفش خورشید می تواند دچار آفتاب سوختگی های دردناک شود. روغن نارگیل به عنوان یک داروی خانگی برای آفتاب سوختگی مورد تأیید قرار گرفته است، اما آیا این ماده واقعا مؤثر است؟ بخوانید تا متوجه شوید.


فواید روغن نارگیل برای آفتاب سوختگی

روغن نارگیل برای درمان بسیاری از مشکلات پوستی مانند درماتیت و اگزما استفاده می شود. طرفداران روغن نارگیل ادعا می کنند که این ماده سبب خنکی و تسکین پوست آفتاب سوخته شده و تسکین دهنده علائمی مانند خارش و لایه برداری است.
این گفته ممکن است درست باشد زیرا روغن نارگیل دارای چربی های اشباع زیادی است، که برای مرطوب کردن پوست شما می تواند فوق العاده باشد. پوست آفتاب زده نازک و خارش دار است، بنابراین استفاده از روغن نارگیل با تکمیل رطوبت پوست شما می تواند به رفع این علائم کمک کند.


نحوه استفاده از آن

روغن نارگیل را پس از مشاهده  اولین نشانه های آفتاب سوختگی روی پوست مستقیما قرار ندهید. در عوض، ابتدا یک کمپرس سرد یا حوله خنک و مرطوب را به مدت 15 دقیقه در ناحیه آسیب دیده بمالید تا به خنک شدن پوست کمک کند. همچنین می توانید یک حمام یا دوش آب سرد و خنک بگیرید. پس از خنک شدن پوست (که ممکن است چند ساعت طول بکشد)، روغن نارگیل را در ناحیه آفتاب زده قرار دهید.


آنچه تحقیقات می گوید:

هیچ مدرک علمی وجود ندارد که ثابت کند روغن نارگیل بطور کلی به آفتاب سوختگی یا سوختگی کمک می کند. با این وجود، طبق نتایج یک مطالعه انجام شده در  سال 2012، استفاده از لوسیون ها یا سایر ترکیبات پر چربی (چرب) برای سوختگی درجه یک ممکن است سرعت بهبودی را افزایش  داده و خشکی را کاهش دهد.
اسید لوریک یک چربی اشباع شده در روغن نارگیل است. طبق بررسی سال 2014، مطالعات نشان داده اند که اسید لوریک در برابر بسیاری از باکتری های گرم مثبت و گرم منفی توانایی ضد باکتریایی دارد. پس از نظر فرضی، استفاده از روغن نارگیل در آفتاب سوختگی ممکن است به جلوگیری از عفونت کمک کند.
طبق مطالعه قبلی که روی موش ها انجام شد، روغن نارگیل توانایی ضد التهابی و ضد درد دارد. همچنین توانایی کاهش دمای بدن را نشان داد.
تحقیقات بسیار دلگرم کننده است، اما به دور از شواهد قطعی هنوز نمی توان گفت که روغن نارگیل برای درمان آفتاب سوختگی مفید است یا مفید نیست.

 

در مورد محافظت در برابر آفتاب سوختگی

روغن نارگیل به عنوان یک ضد آفتاب طبیعی می تواند مورد استفاده قرار گیرد تا در درجه اول از آفتاب سوختگی جلوگیری کند که روغن نارگیل دارای SPF 7.1 است، اما تقریباً به اندازه کافی برای محافظت از شما در برابر آفتاب سوختگی مناسب نیست. درست است که برخی از محافظت ها بهتر از این است که از هیچ محافظت کننده ای استفاده نشود، اما بهترین دفاع شما در برابر آفتاب سوختگی استفاده از یک ضد آفتاب با طیف گسترده و دارای SPF 30 یا بالاتر است.


آنچه را باید قبل از استفاده از روغن نارگیل برای آفتاب سوختگی بدانید

روغن نارگیل نباید به عنوان اولین خط درمانی برای آفتاب سوختگی استفاده شود. بلکه می توانید از آن پس از خنک شدن پوست آفتاب زده توسط  آب خنک یا کمپرس سرد استفاده کنید  هرگز نباید پوست را مستقیماً با یخ خنک کنید، زیرا این امر می تواند باعث آسیب بیشتر به بافت پوست شود.
استفاده از روغن برای درمان سوختگی یک روش درمانی عامیانه است. پیش فرض این است که مانعی در برابر هوا، باکتری ها و عفونت ها ایجاد می کند. اما همه روغن ها به طور مساوی این کار را نمی کنند. سدی که ایجاد می شود وقتی است که از روغن هایی که به راحتی جذب نمی شوند مانند کره استفاده می کنید، در واقع چربی ها گرما را نیز به دام می اندازند و ممکن است سوختگی را بدتر کرده و درد را افزایش دهد. با این حال
، روغن نارگیل به راحتی جذب پوست می شود و تصور نمی شود که عوارض جانبی منفی داشته باشد.
آفتاب سوختگی های خفیف بدون درمان و پس از چند روز از بین می روند. با این حال، سوختگی درجه دوم یا سوم ممکن است نیاز به درمان و زمان بیشتری برای بهبودی داشته باشد.

اگر:
آفتاب سوختگی شما بیشتر بدن شما را می پوشاند
آفتاب سوختگی باعث تاول می شود
تب، لرز یا سردرد دارید
حالت تهوع یا استفراغ دارید
شما درد شدیدی دارید
علائم عفونت مانند تورم، افزایش درد و رگه های قرمز روی پوست وجود دارد


برای جلوگیری از وخیم شدن آفتاب سوختگی، از قرار گرفتن در معرض آفتاب تا زمان بهبودی خودداری کنید. آفتاب سوختگی خطر کمبود آب بدن را افزایش می دهد، بنابراین مایعات اضافی بنوشید اینکار می تواند پوست شما را بهبود دهد.
واکنش های آلرژیک به روغن نارگیل نادر است اما می تواند رخ دهد. اگر پس از استفاده از روغن نارگیل بر روی پوست خود بثورات، افزایش قرمزی یا افزایش خارش را تجربه کردید، از مصرف روغن خودداری کنید و برای مشاوره با پزشک خود تماس بگیرید.


خط آخر
درمان آفتاب سوختگی پوست آفتاب سوختi را بهبود نمی بخشد، اما ممکن است علایم ناراحت کننده سوختگی را کمتر کند.
شواهدی که استفاده از روغن نارگیل برای درمان آفتاب سوختگی را موثر می دانند، غالباً نقل قولی از افراد است. روغن نارگیل ممکن است به مرطوب شدن پوست آفتاب زده و به حداقل رساندن خارش و لایه برداری کمک کند، اما آن را ایمن نمی کند و فقط بعد از خنک شدن پوست  می توانید آنرا بمالید.
برای پوست خود، فقط از روغن نارگیل خالص استفاده کنید. انواع دیگر روغن نارگیل که ممکن است سفید باشد، حاوی روغنهای دیگری است یا در طی فرآیند استخراج ممکن است از مواد شیمیایی استفاده شده باشد.

منبع: healthline
نویسنده : شفاجو

نظرات کاربران

شما هم میتوانید نظرات خود را در این بخش بیان کنید

برای ثبت نظر، لازم است ابتدا وارد حساب کاربری خود شوید.


نظری برای نمایش وجود ندارد , شما اولین باشید