preloader

اگزما چیست و انواع آن کدام است؟


اگزما چیست و انواع آن کدام است؟
امتیاز 4.6 / تعداد بازدید : 18071 اشتراک گذاری :

در این بخش از تازه های سلامت به موضوع اگزما چیست و انواع آن کدام است می پردازیم.

درماتیت چیست؟

درماتیت در واقع همان التهاب پوست است که انواع مختلفی را شامل می شود. در بیشتر افراد، مراحل اولیه این بیماری با قرمزی، خشکی و خارش پوست آغاز میشود. التهابات شدیدتر ممکن است به صورت خشن شدن قسمتی از پوست یا تاول‌هایی که مایعات از آنها ترشح میکند، بروز کنند. در حالی که عوامل مختلفی ممکن است باعث آزار پوست شوند، پزشکان تلاش میکنند که تشخیص را به نوع خاصی از درماتیت محدود کنند. با وجود این که روش درمانی بسیاری از التهابات و ناراحتی‌های پوستی به هم شبیه هستند.

انواع درماتیت‌ها

انواع مختلف درماتیت عبارتند از:

  • درماتیت تماسی،که شامل درماتیت تماسی آلرژیک و درماتیت تماسی محرک میشود. درماتیت‌های تماسی معمولاَ باعث التهاب‌های قرمزیا صورتی و خارش دار روی پوست میشوند. اظهار نظر درباره علت دقیق بروز آنها کار مشکلیست. درماتیت‌ تماسی آلرژیک، نوعی آلرژی پوستی محسوب میشود که از تماس پوست با مواد حساسیت‌زا، حتی برای مدت خیلی کوتاهی به وجود می‌آید. یک مثال برای این نوع مواد، سم گیاه عشقه یا پاپیتال است که کافیست برای مدت کمی با پوست تماس پیدا کند تا باعث ایجاد التهاب شود. گیاهان بسیار دیگری مثل نوع خاصی از گل‌ها، گیاهان دارویی و بعضی از انواع میوه‌ها و سبزیجات میتوانند باعث حساسیت پوستی شوند. از عوامل دیگری که باعث بروز درماتیت تماسی آلرژیک میشوند میتوان مواد معطر، رنگ موها، فلزات، شوینده‌ها، فرمالدئید(که به عنوان نگهدارنده در بسیاری از مواد استفاده میشود) و محصولات مراقبت از پوست را نام برد. درماتیت تماسی محرک نیز در اثر تماس مرتب پوست با مواد خشن به وجود می‌آید. متداول‌ترین علت این نوع التهاب، خشکی و آسیب پوست به دلیل شستن دست‌هاست. در این حالت، چیزی که باعث آزار پوست شما میشود آب است که به دلیل استفاده زیاد، رطوبت دست را از بین برده و سبب خشکی و آسیب پوست میشود.
  • اگزما (درماتیت) سکه مانند نوعی از اگزماست که به صورت زخم‌های سکه مانندی روی پوست دست و پا یا بدن به وجود می‌آید. این نوع اگزما در آقایان بیشتر از خانم‌ها متداول است و شایع‌ترین زمان بروز آن بین سنین 55 تا65 سالگیست. زندگی کردن در آب و هوای خشک و یا مرتب حمام کردن با آب خیلی داغ میتوانند از علل بروز این نوع مشکل پوستی باشند.
  • درماتیت آتوپیک، یا اگزما باعث خارش، ورم و تاول زدن پوست میشود. این نوع از اگزما معمولاَ به صورت ارثی به افراد منتقل میشود و با حساسیت، آسم و استرس همراه است. اشکال در لایه محافظ پوست اجازه خواهد داد که رطوبت از پوست خارج شده و باکتری‌ها وارد پوست شوند و این سبب بروز مشکل خواهد شد.
  • درماتیت سبورئیک، که در نوزادان به نام بیماری کلاه گهواره شناخته میشود به شکل پوسته پوسته‌های چربِ زرد یا قرمز روی پوست سر، صورت و یا روی لایه بیرونی آلت تناسلی ظاهر میشود. بروز چنین حالتی روی صورت معمولاَ در اطراف ابروها و یا نزدیک بینی میباشد. استرس ممکن است باعث بدتر شدن این بیماری شود. درماتیت سبورئیک روی پوست سر در بزرگسالان، به عنوان شوره شناخته میشود.
  • درماتیت استاز به این دلیل به وجود می‌آید که گردش خون در پا به درستی انجام نمیشود. این بیماری در افرادی که دچار بیماری‌هایی مثل واریس سیاهرگ‌ها و یا نارسائی قلبی هستند و یا به هر دلیلی دچار ورم پا میشوند میتواند اتفاق بیفتد. رگ های قسمت پائینی پا نمیتوانند خون را به درستی برگردانند واین امر سبب تجمع خون و سایر مایعات و در نتیجه ورم پا میشود. این نوع ورم در اطراف قوزک پا مشکلات پوستی ایجاد خواهد کرد.
منبع: WebMD
نویسنده : شفاجو

نظرات کاربران

شما هم میتوانید نظرات خود را در این بخش بیان کنید

برای ثبت نظر، لازم است ابتدا وارد حساب کاربری خود شوید.


نظری برای نمایش وجود ندارد , شما اولین باشید