preloader

مشکلات رایج چشم


مشکلات رایج چشم
امتیاز 4.6 / تعداد بازدید : 12119 اشتراک گذاری :

 

 

بسیاری از مشکلات و بیماریهای چشمی ، با بالا رفتن سن افراد بروز می کنند . اگرچه بیماریها و مشکلاتی که در زیر مطرح می شود ، افراد در سنین مختلف ، دچار آنها می شوند : 

 

پیرچشمی : 

در این مورد توانایی دیدن اشیاء از نزدیک و نوشته های خیلی ریز ، کم می شود . فرآیند شکل گیری این بیماری طولانی است و معمولاً تا سن چهل سالگی مشخص نمی شود . می توان با یک عینک مخصوص خواندن ، این مشکل را برطرف کرد . 

 

مگس پران : 

شخص مبتلا به مگس پران ذرات کوچک و غبار مانندی را جلوی چشمان و دید خود می بیند . بیشتر افراد در روزهای بسیار آفتابی و اطاقهای خیلی روشن متوجه این موضوع می شوند . این بیماری معمولاً نرمال است ، اما گاهی نشان دهنده بیماری مهم تری است ، مانند " جداشدگی شبکیه" ، خصوصاً اگر این مورد با فلاش نور همراه باشد . اگر تعداد ذرات و فلاشهایی که همیشه در برابر دیدگان شماست ، بیشتر شد ، حتماً به چشم پزشک خود مراجعه کنید . 

 

خشکی چشم : 

این مشکل زمانی بروز می کند که غدد اشکی ، به اندازه اشک تولید نمی کنند و یا اشکهای با کیفیت پایین تولید می کنند . خشکی چشم باعث آزار، خارش ، سوزش و در برخی موارد نادر از دست دادن بینایی می شود . ممکن است چشم پزشک برای شما نوعی مرطوب کننده چشمی تجویز کند ، این نوع قطره ها اشک مصنوعی هستند که مجاری اشک را باز می کند . 

و یا ممکن است فرآیند لیپی فلو را توصیه کند که با استفاده از گرما و فشار ، خشکی چشم را از بین می برند . 

 

آبریزش شدید چشم : 

اشک زیاد در چشم ممکن است ، به دلیل حساسیت به نور ، باد و یا تغییر در دما ایجاد شود . با گذاشتن سایه بان کردن دستها برای چشمها و یا زدن عینک آفتابی این مشکل بر طرف می شود . اشک بیش از اندازه ممکن است نشان دهنده بیماری شدیدتری مانند عفونت و یا بسته بودن یکی از مجاری اشکی ، باشد . چشم پزشک شما در هر دو حالت می تواند مشکل را برطرف کند. 

 

آب مروارید

آب مروارید نواحی غبار آلودی است که روی عدسی چشم ایجاد می شود . از آنجایی که عدسی چشم سالم مانند عدسی دوربین تمیز است ، نور برای عبور از آن و رسیدن به پشت چشم و شبکیه چشم ، جایی که تصاویر شکل می گیرند ، مشکلی نخواهد داشت . زمانی که آب مروارید شکل می گیرد ، نور به آسانی قبل ، از عدسی عبور نمی کند و در نتیجه تصاویر خراب و غیر واضح ظاهر می شوند . 

 

گلوکوما ( آب سیاه ) :

این اختلال زمانی بروز می کند که عصب چشم دچار آسیب پیشرفته شود . گلوکوما معمولاً با پرفشاری چشم همراه است . چشم مانند لاستیک ماشین ، فشار فشار نرمال و امنی دارد . زمانی که چشم دچار پرفشاری شود ، عصب چشم آسیب می بیند ، که " مرحله ابتدایی گلوکوما با زاویه باز" نامیده می شود . گلوکوما بیماری شایعی نیست اما بر اثر زخمی که بر چشم وارد شود ، عفونت شدید چشمی ، بسته شدن عروق خونی منتهی به چشم و یا اختلالات التهابی چشم ، به وجود می آید . زیرا افرادی که در مرحله ابتدایی این بیماری قرار دارند ، هیچ نشانه یا دردی ندارند ، برای همین مهم است که به طور منظم چشم های خود را توسط چشم پزشک کنترل کنید . درمان این بیماری شامل عمل جراحی و قطره های درمانی می شود . 

 

اختلالات شبکیه : 

شبکیه یک خط باریک در پشت چشم است که تصاویر جمع آوری و به مغز ارسال می کند . اختلالات شبکیه ، ارسال تصاویر را دچار مشکل می کند . تحلیل ماهیچه های چشم بر اثر بالا رفتن سن ، شبکیه آسیب دیده به دلیل دیابت ، و جداشدگی شبکیه نیز جزء اختلالات شبکیه محسوب می شود . تشخیص زودهنگام و درمان آن به داشتن دید خوب ، کمک می کند . 

 

کنژنکتیویت ( التهاب ملتحمه یا قرمزی چشم ) : 

در این بیماری ، غشاء تشکیل دهنده پلک و قرنیه ملتهب می شود . به این بیماری قرمزی چشم نیز اتلاق می شود . این اختلال باعث قرمزی ، خارش ، سوزش ، آبریزش و ترشح می شود . فرد مبتلا احساس می کند یک شیء خیلی ریز در چشمش وجود دارد . این اختلال در همه سنین رخ می دهد.  و بر اثر عفونت ، قرار گرفتن در معرض مواد شیمیایی مواد محرک و یا آلرژی به وجود می آید . 

 

بیماری قرنیه : 

قرنیه پنجره گنبد شکل جلوی چشم است که نور را برای ورود به چشم تنظیم و متمرکز می کند . عفونت ، زخم ، و قرار گرفتن در معرض مواد سمی ، باعث آسیب جدی به قرنیه می شود ، که این آسیب قرمزی چشم آبریزش ، درد ، کم شدن دید و هاله را برای چشم در بر دارد . درمان این بیماری با تنظیم مجدد شیشه های عینک ، قطره های دارویی و یا عمل جراحی امکان پذیر است . 

 

بیماریهای پلک چشم : 

پلکها محافظ چشمان ، پخش کننده اشک و کنترل کننده میزان نور وارد شده به چشم هستند . درد ، خارش ، آبریزش و حساسیت شدی به نور از نشانه های بیماری پلکها هستند . سایر مشکلات مانند افتادگی پلکها ، اسپاسمهای به هم زدن چشم ، و التهاب قسمت بیرونی پلکها نزدیک مژه ها نیز از علائم این بیماری هستند . بیماریهای پلک ها با تمیز کردن صحیح ، دارو و عمل جراحی قابل درمان هستند . 

 

آرتریت تمپورال : 

در این نوع بیماری عروق در کل بدن دچار التهاب می شود . علائم این بیماری سردرد ، درد هنگام جویدن غذا و ورم و حساسیت شدید در قسمت شقیقه ها است . ممن است پس از گذشت چند هفته بعد از این علائم ، فرد دچار نابینایی ، خصوصاً در یک چشم شود . سایر علائم شامل لرزش ، از دست دادن وزن و تب می شود . دانشمندان هنوز موفق بخ کشف دلیل این بیماری نشده اما ، حدس می زنند در اثر اختلال در سیستم ایمنی بدن به وجود می آید . نابینایی در چشم دوم هم ، در هفته های بعد رخ می دهد . مراجعه به چشم پزشک ، لازم است . درمان اولیه می تواند از نابینایی چشم جلوگیری کند . 

پیشگیری از مشکلات بینایی ناشی از بیماری دیابت

علل، علائم، پیشگیری و درمان خستگی چشم

 

 

منبع: WebMd
نویسنده : شفاجو

نظرات کاربران

شما هم میتوانید نظرات خود را در این بخش بیان کنید

برای ثبت نظر، لازم است ابتدا وارد حساب کاربری خود شوید.


نظری برای نمایش وجود ندارد , شما اولین باشید