preloader

خشکی چشم چیست؟


خشکی چشم چیست؟
امتیاز 4.6 / تعداد بازدید : 11027 اشتراک گذاری :

بر خلاف آنچه که از نام، علائم و دلایل دیگر این بیماری چشم وجود دارد که چرا شما باید آن را درمان، کنید وجود دارد.



خارش چشم ها

خستگی پلک ها این حس که چیزی در چشم شما گیر کرده است. این ها همه نشانه های  بیماری خشکی چشم اند  با توجه به مطالعه سال 2003 در مجله آمریکایی چشم پزشکی، بیش از 3.2 میلیون زن بالای 50 سال در ایالات متحده وجود دارند که تحت تاثیر این بیماری اند و این تعداد شاید بیشتر از این نیز باشد .همچنین این حالت به عنوان سندرم چشم خشک شناخته شده است یک چشم پزشک می گوید: من شرط می بندم که بسیاری از مردم حتی نمی دانند این بیماری را دارند .در واقع، مقدار زیادی از بیماران خشکی چشم از فی نفسه  از خشکی شکایت نمی کنند.. آنها معمولا می گویند که چشم شان سنگین است  بسیاری از مردم تصور می کنند این عارضه به علت خستگیاست  اما هنگامی که آن را بررسی می کنند متوجه علت آن می شوند .

ما از بیماری به نام لیندا56 ساله می خواهیم تا برایمان توضیح دهد که دقیقا چه اتفاقی برای او افتاده است. او برای اولین باردر سال 2009 متوجه خستگی چشم  خود شد دقیقا زمانی که برای مدرک کارشناسی خود مشغول به تحصیل بود.  او توضیح می دهد : این حالت خیلی بد بود و من نمی توانستم کلمات کتاب هایم را به راحتی ببینم پس  برای گرفتن یک عینک قوی تر به پزشک  مراجعه کردم و نصور می کردم  با این کار مشکل حل خواهد شد  اما چشم پزشک به من اشک مصنوعی داد!

این بیماری به عنوان keratoconjunctivitissicca (KCS) نیزشناخته شده است، خشکی چشم هنگامی رخ میدهد که چشم شما به درستی اشک تولید نمی کند . اشک تنها چیزی نیست که شما زمانی که احساس غمگینی می کنید تولید شود بلکه آنها برای سلامت چشم شما فوق العاده مهم هستند. اشک حاوی الکترولیت ها، مواد مغذی، و آنتی بادی است که از چشم شما در برابر عفونت ها و پس از یک آسیب محافظت می کند بدون درمان مناسب، افراد مبتلا به خشکی چشم در نهایت ممکن است دچار زخم، درد، و از دست دادن بینایی شوند

 

اشک شما شامل سه لایه مختلف است :

 یک لایه چرب بیرونی؛ میانی و لایه آبکی؛ لایه مخاطی و لایه داخلی. برخی از افراد تجربه یک نوع خشکی چشم را به علت کم کاری غدد اشکی دارند و زمانی رخ می دهد که این غدد به اندازه کافی اشک تولید نمی کنند. نوع دیگری از خشکی چشم به نام خشکی ناشی از تبخیر است و زمانی رخ می دهد که بخش "چربی" غدد اشکی فرد مشکل دارد. بدون مقدار مناسب از چربی، اشک با سرعت زیاد  تبخیر می شود.

علائم خشکی چشم ممکن است دربرخی از افراد شامل یک احساس سوزش شود ، در حالی که در برخی دیگر احساس می کنند چیزی در چشم شان گیر کرده است شکایت شایع دیگر این است که فرد احساس می کند  پلکش خسته است و افتاده  و تاری دید دارد. حتی گاهی ، چشم آبکی است و اشک جاری می شود که این نیز می تواند نشانه ای از خشکی چشم باشد. از آنجا که علت ریشه ای تولید غیر طبیعی و یا ناکافی اشک است، چشم ممکن است با یک سیل اشک آبکی نیز مواجه شود و چشم پزشک با یک معاینه دقیق  قادر به از بین بردن مشکل است.

هرچه ما مسن تر می شویم خطر ابتلا به خشکی چشم افزایش می یابد ،افراد مبتلا به آرتریت روماتوئید، دیابت و بلفاریت (التهاب پلک) با احتمال بیشتری دچار علائم خشکی چشم می شوند  همچنین برخی از داروها می تواند خطر ابتلا به خشکی چشم را افزایش دهد زیرا آنها میزان تولید اشک را کم می کنند  از جمله آنتی هیستامین ها، قرص های ضد بارداری، ضد احتقان، داروهای فشار خون، داروهای ضد افسردگی.اگر مصرف داروی خاصی باعث تحریک خشکی چشم شما می شود  باید با دکتر خود در مورد آن مشورت کنیم تا ببتواند دارو را در صورت امکان تغییر دهد. از سوی دیگر، اگر شما یک بیماری زمینه ای دارید که مسئول خارش چشم شماست ، وضعیت خود را به پزشک گزارش دهید تا درمان شوید .

اگر شما نوع خفیف خشکی چشم  را دارید مثلا در محل کار خود مجبورید به یک مانیتور کامپیوتر به مدت 8 ساعت  نگاه کنید استفاده از اشک مصنوعی را امتحان کنید، اشک مصنوعی رطوبت را به چشم شما بر می گرداند و به از بین بردن التهاب کمک می کند. به خاطر داشته باشید پلک زدن می تواند به جلوگیری از خشکی چشم کمک کند.

اشک مصنوعی را می توانید از داروخانه ها خریداری کنید برخی از قطره های چشمی نیز مانند روان کننده ها و ضد قرمزی چشم می تواند به شمابا منقبض کردن یا منبسط کردن رگ های خونی چشم  کمک کند  این محصولات باید با تجویز دکتر استفاده شوند. استفاده بیش از حد محصولات قرمزی چشم می تواند به وابستگی منجر شود، به این معنی که اگر شما از آنها استفاده نکنید از چشمتان قرمز می شودهمین طور در مورد اشک مصنوعی ، شما باید با دقت دستورالعمل محصول و توصیه هایی که برای استفاده از آن عنوان می شود را رعایت کنید برخی از این محصولات حاوی مواد نگهدارنده  است و یا  می تواند با داشتن لنز هم استفاده شود ، بنابراین با دکتر خود در مورد چگونگی و زمان استفاده از قطره ها مشورت کنید .
اگر اشک های مصنوعی نیز کمک کننده نیستند و شما در حال تجربه علائم ناراحت کننده تری هستید ، باید با پزشک خود در مورد مصرف داروی تجویزی مانند سیکلوسپورین (Restasis) و یا lifitegrast (Xiidra) سوال کنید . پزشک ممکن است مسدود کردن گوشه داخلی چشم شما را (که در آن اشک تخلیه می شود ) با شاخه punctal توصیه کند ، اگرچه آکادمی چشم آمریکا توصیه می کند که  برای برای اولین بار از راه حل های دیگر استفاده شود ،مانند کمپرس آب گرم و مرطوب  نگه داشتن  چشم و استفاده از اشک مصنوعی .

همانطور که برای لیندا، استفاده از عینک دو کانونی و اشک مصنوعی جواب داد  او در حال حاضر دیورتیک است یعنی یک وضعیت پزشکی که می تواند خطر ابتلا به خشکی چشم را افزایش می دهد، او می گوید زیاد آب نمی نوشد و این مسئله خود باعث تشدید علائم می شود .هنگامی که او به توصیه ها عمل می کند یک تفاوت چشمگیی را در وضعیت خشکی چشم خود مشاهده می کند .

منبع: health.com
نویسنده : شفاجو

نظرات کاربران

شما هم میتوانید نظرات خود را در این بخش بیان کنید

برای ثبت نظر، لازم است ابتدا وارد حساب کاربری خود شوید.


نظری برای نمایش وجود ندارد , شما اولین باشید