preloader

چه عواملی سبب ایجاد تیرگی زیر چشمان شما می شود؟


چه عواملی سبب ایجاد تیرگی زیر چشمان شما می شود؟
امتیاز 4.6 / تعداد بازدید : 10439 اشتراک گذاری :

تیرگی های زیر چشم

دایره های تیره زیر پلک های پایین در آقایان و خانم ها رایج است. دایره های تیره که غالباً همراه پف  هستند، می توانند شما را پیرتر از سن واقعی تان  جلوه دهند. بد تر اینکه، خلاص شدن از شر آنها دشوار است.
اگرچه آنها می توانند برای هر کسی اتفاق بیفتند، اما این تیرگی ها بیشتر در افراد زیر اتفاق می افتند:


سالخورده هستند
استعداد ژنتیکی داشته باشید
از گروه های قومی غیر سفید هستند (رنگ های تیره پوست مستعد افزایش فشار خون در اطراف ناحیه چشم هستند)
در حالی که خستگی ممکن است منطقی ترین توضیح برای این رخداد به نظر برسد، اما عوامل زیادی وجود دارند که می توانند در بوجود آمدن نواحی تیره و گود زیر چشم نقش داشته باشند. در بیشتر موارد، آنها هیچ دلیلی برای نگرانی نیستند و نیازی به مراقبت پزشکی ندارند. برای اطلاعات بیشتر این مقاله را  بخوانید.


چه عواملی باعث ایجاد دایره های تیره زیر چشم ها می شوند؟

برای به وجود آمدن این دایره های تیره رنگ چندین عامل کمک کننده وجود دارد. برخی از دلایل عمده این موارد عبارتند از:


خستگی

خستگی بیش از حد، خستگی شدید و یا فقط چند ساعت بیدار ماندن بیشتر از شبهای دیگر می تواند باعث ایجاد دایره های تیره در زیر چشمان شما شود. کمبود خواب می تواند باعث لکه دار شدن پوست شما و رنگ پریدگی شود و باعث می شود بافت های تیره و رگ های خونی در زیر پوست شما ظاهر شود.
کمبود خواب همچنین می تواند باعث ایجاد مایعات در زیر چشمان شما شده و باعث پفی شدن آنها گردد. در نتیجه، حلقه های تیره ای که می بینید ممکن است سایه هایی باشند که توسط پلکهای پفی شما ایجاد  می شود.


سن

پیری طبیعی یکی دیگر از دلایل عمده حلقه های تیره در زیر چشمان شماست. هرچه پیرتر می شوید، پوست شما نازک تر می شود. همچنین چربی و کلاژن مورد نیاز برای حفظ خاصیت ارتجاعی پوست خود را از دست می دهید. با این اتفاق، رگ های خونی تیره در زیر پوست شما نمایان تر می شوند و در نهایت باعث تاریک شدن ناحیه زیر چشم شما می شوند.


خستگی چشم

خیره شدن به صفحه تلویزیون یا رایانه شما می تواند باعث ایجاد فشار چشمگیری در چشم شما شود. این فشار می تواند باعث بزرگ شدن رگ های خونی اطراف چشم شما شود. در نتیجه، پوست اطراف چشم شما می تواند تیره شود.


آلرژی

واکنش های آلرژیک و خشکی چشم می تواند باعث ایجاد حلقه های تیره شود. هنگامی که واکنش آلرژیک دارید، بدن شما هیستامین ها را به عنوان پاسخ به باکتری های مضر آزاد می کند. به غیر از ایجاد علائم ناراحت کننده از جمله خارش، قرمزی و پف چشم، هیستامین ها باعث می شوند رگ های خونی شما گشاد شده و در زیر پوست شما نمایان تر شود.
آلرژی ها همچنین می توانند میل شما به مالش و خراش پوست اطراف چشم را افزایش دهند. این اقدامات می تواند علائم شما را بدتر کند و باعث التهاب، تورم و پاره شدن رگ های ریز خونی شود. این اتفاق می تواند منجر به ایجاد سایه های تیره زیر چشم شما شود.


کم آبی

کم آبی بدن یک دلیل شایع در ایجاد نواحی تیره زیر چشم شماست. هنگامی که بدن شما مقدار مناسب آب را دریافت نمی کند، پوست زیر چشم شما شروع به لکه دار شدن می کند و چشمان شما فرو رفته و گود بنظر می رسند و این اتفاق به دلیل نزدیکی آنها به استخوان زیرین چشم است.


ماندن زیر نور بیش از حد خورشید

قرار گرفتن در معرض خورشید می تواند باعث شود بدن شما مقدار زیادی ملانین تولید کند، رنگدانه ای که رنگ پوست شما را فراهم می کند. نور بیش از حد خورشید - به ویژه برای چشم شما - می تواند باعث تیره شدن رنگدانه ها در پوست اطراف  آن شود.


ژنتیک

همچنین وراثت و سابقه خانوادگی در ایجاد گودی های تیره  زیر چشمان شما نقش دارد. این رخداد می تواند نتیجه یک صفت ارثی باشد که گاه در اوایل کودکی هم دیده می شود و ممکن است با افزایش سن بدتر شده و یا به آرامی از بین برود. البته سایر شرایط پزشکی مانند بیماری تیروئید نیز می تواند باعث ایجاد دایره های تاریک در زیر چشم شما شود.


درمان در منزل

درمان دایره های تاریک چشم بستگی به علت اصلی پیدایش آن دارد. با این حال، برخی از داروهای خانگی وجود دارد که می تواند به مدیریت این بیماری کمک کند. برخی از روشهای متداول عبارتند از:
کمپرس سرد بمالید. یک کمپرس سرد می تواند به کاهش تورم و کوچک شدن رگ های خونی گشاد شده کمک کند. این کار می تواند ظاهر پف را کاهش داده و به از بین بردن دایره های تیره  کمک کند. چند حبه یخ را در یک دستمال تمیز بپوشانید و روی چشم خود بمالید. همچنین می توانید یک دستمال را با آب سرد مرطوب کنید و به مدت 20 دقیقه آن را برای همین اثر روی پوست بمالید. اگر پارچه گرم شد یا اینکه یخ ذوب شد این روند را تکرار کنید.
خواب اضافی داشته باشید. همچنین خواب کافی می تواند به کاهش ظاهر دایره های تیره  کمک کند. کمبود خواب باعث می شود پوست شما کمرنگ به نظر برسد و این امر باعث می شود دایره های تیره آشکارتر شود. به خودتان هفت تا هشت ساعت استراحت دهید تا جلوی ظهور دایره های تیره گرفته نشود.
سر خود را بالا ببرید. در حالی که کمبود خواب می تواند در تولید آن کیسه های تیره زیر چشمان شما نقش داشته باشد، گاهی اوقات نحوه خوابیدن است که باعث ایجاد آن ها می شود سر خود را با چند بالشت بلند کنید تا از جمع شدن مایعات زیر چشمان خود که می تواند باعث پف و تورم آنها شود جلوگیری کنید.
کیسه های چای خیس. استفاده از کیسه های چای سرد روی چشم می تواند ظاهر آنها را بهبود بخشد. چای حاوی کافئین و آنتی اکسیدان است که می تواند به تحریک گردش خون کمک کند ، رگ های خونی شما را کوچک کند و احتباس مایعات را در زیر پوست شما کاهش دهد. دو کیسه چای سیاه یا سبز را به مدت پنج دقیقه در آب گرم خیس کنید. بگذارید 15 تا 20 دقیقه در یخچال سرد شوند. پس از سرد شدن، چای کیسه ای را به مدت 10 تا 20 دقیقه روی چشمان بسته خود به آرامی  بمالید. بعد از پاک کردن ، چشمان خود را با آب خنک بشویید.
پنهان کردن با آرایش. در حالی که آرایش و مواد آرایشی حلقه های  تیره چشم را درمان نمی کنند ،اما  می توانند به استتار آنها کمک کنند. کانسیلرها می توانند علائم تیره را بپوشانند تا با رنگ طبیعی پوست شما ترکیب شوند. با این حال ، مانند هر نوع درمان موضعی یا آرایش ، از مراقبت های مناسب  بعد از آن هم استفاده کنید. برخی از محصولات می توانند باعث وخیم تر شدن علائم شما شوند و ممکن است باعث ایجاد یک واکنش آلرژیک شوند. اگر شروع به مشاهده علائم نامنظم از هرگونه درمان موضعی کردید ، بلافاصله مصرف را متوقف کنید و با پزشک خود ملاقات کنید.


درمانهای پزشکی

برای یک راه حل موثرتر و پایدار، برخی از درمان های پزشکی برای کاهش دایره های تیره  در دسترس هستند. برخی از روشهای متداول عبارتند از:
لایه برداری شیمیایی برای کاهش رنگدانه
عمل جراحی لیزر برای تجدید سطح پوست و تقویت سفت شدن پوست
خال کوبی های پزشکی برای تزریق رنگدانه در پوست نازک شده
پرکننده های بافت برای پنهان کردن رگ های خونی و ملانین که باعث تغییر رنگ پوست در زیر چشمان شما می شوند.
از بین بردن چربی بعد از بین بردن چربی و پوست اضافی، سطح صاف و نرم تر نشان داده می شود
جراحی و تزریق با محصولات چربی یا فیلر ها
قبل از تصمیم گیری در مورد هر روشی، گزینه های خود را با پزشک در میان بگذارید. درمان های پزشکی تهاجمی می توانند گران، دردناک باشند و اغلب به مدت طولانی برای بهبودی نیاز دارند.


حرف آخر
برای بسیاری از افراد، ایجاد دایره های تیره موقتی هستند و اغلب نشانگر پیری یا کمبود خواب هستند. اگرچه تعدادی روش درمانی پزشکی و درمانی در منزل برای بهبود ظاهر چشم شما وجود دارد، اما دایره های تیره معمولاً دلیلی برای هشدار ایجاد نمی کند. با این حال، اگر تغییر رنگ و یا تورم به مرور زمان بدتر شود، برای اطمینان از تشخیص صحیح این مسئله و انجام بهترین درمان، با پزشک یا متخصص پوست خود ملاقات کنید.

 

مشاهده لیست پزشکان برتر جراحی عمومی

مشاهده لیست پزشکان برتر پوست، مو و زیبایی

منبع: health
نویسنده : شفاجو

نظرات کاربران

شما هم میتوانید نظرات خود را در این بخش بیان کنید

برای ثبت نظر، لازم است ابتدا وارد حساب کاربری خود شوید.


نظری برای نمایش وجود ندارد , شما اولین باشید