preloader

فقط نیم ساعت کمبود خواب می تواند روی وزن و سوخت و ساز بدن تاثیر بگذارد


فقط نیم ساعت کمبود خواب می تواند  روی وزن و سوخت و ساز بدن تاثیر بگذارد
امتیاز 4.6 / تعداد بازدید : 11015 اشتراک گذاری :

یافته های محققان جدید نشان می دهد ، فقط نیم ساعت کمبود خواب می تواند عواقب طولانی مدت برای وزن و سوخت و ساز بدن انسان داشته باشد . این مطالعه روی 522  نفر از بیمارانی که اخیرا مبتلا به دیابت نوع 2 بودند انجام گرفت . در آغاز مطالعه، قد، وزن و دور کمر شرکت کنندگان اندازه گیری شد و نمونه خون آنها در مورد میزان حساسیت انسولین شان سنجیده شد ، همچنین میزان کمبود خواب بیماران محاسبه گردید . درشرکت کنندگانی که 1 روز در هفته کمبود خواب داشتند در مقایسه با شرکت کنندگانی که هیچ کمبود خوابی نداشتند 72 درصد احتمال چاقی بیشتر بود ، پیگیری آنها در طول 6 ماه نشان داد ارتباط بین کمبود هفتگی خواب و چاقی و مقاومت به انسولین معنادار است.

پس از 12 ماه پیگیری ، محققان محاسبه کردند ، هر 30 دقیقه کمبود خواب در هفته  با 17٪ افزایش خطر چاقی و 39 درصد افزایش خطر ابتلا به مقاومت انسولین در ارتباط است در حالی که مطالعات قبلی نشان داده بود خواب کوتاه با چاقی و دیابت مرتبط نیست ، ما متوجه شدیم که خواب 30 دقیقه ای در روز نیز می تواند اثرات قابل توجهی در پیشگیری و درمان چاقی و مقاومت به انسولین داشته باشد .

نویسندگان در بیانیه ای که برای مداخلات آینده در مورد مبارزه با بیماری های متابولیسمی بدن طراحی شده بود نشان دادند که خواب از عوامل موثر بر عملکرد متابولیک است بهداشت خواب و آموزش آن ممکن است یک جزء کلیدی از آزمایشات آینده درمطالعه کنترل سوخت و ساز بدن باشد .


افراد اغلب تلاش می کنند کمبود خواب  طول هفته را در تعطیلات آخر هفته جبران کنند

افراد اغلب تلاش می کنند کمبود  خواب طول هفته را در تعطیلات آخر هفته جبران کنند . با این حال ، پروفسور طاهری توضیح می دهد که اثرات کمبود خواب جبران ناشدنیست ، نتایج و پیامد های قابل مشاهده در متابولیسم بدن افراد  این تصور را که کمبود خواب در حال افزایش است تقویت می کند "کمبود خواب در جامعه مدرن گسترده است ، اما تنها در دهه گذشته ما متوجه عواقب آن بر سوخت و ساز بدن شده ایم یافته های ما نشان می دهد که اجتناب از کمبود خواب می تواند مزایای مثبت بر کاهش اندازه دور کمر و سوخت و ساز بدن داشته باشد . خواب کافی در زندگی برای کاهش وزن و دیابت مفید است .

یک تیم تحقیقاتی نشان داد که پس از 3 شب خواب 4 ساعته ، سطح اسیدهای چرب در خون بالا باقی می ماند ، در حالی که به طور معمول بعد از خواب کافی سطح این اسیدها باید کاهش یابد . این سطح بالا از اسیدهای چرب توسط  توانایی انسولین برای تنظیم قند خون از ساعت  9 شب تا 4 صبح کاهش می یابد.
کمبود مزمن خواب و مشکلات تنفسی مربوط به خواب هر دو خطر تبدیل شدن یک نوجوان 15 ساله به یک فرد چاق را افزایش می دهد . 

نشان داده شده است که اختلال خواب در دوران کودکی علت قطعی چاقی فرد در آینده است . بر این اساس ممکن است شناسایی مشکلات خواب برای پدر و مادر و پزشکان در مراحل اولیه حیاتی باشد ، به طوری که با اقدامات اصلاحی بتوان از چاقی جلوگیری کرد. با توجه به اینکه چاقی دوران کودکی رو به افزایش است  ما امیدواریم تلاش برای رسیدگی به عوامل خطر بتواند تاثیر فوق العاده ای بر سلامت افراد داشته باشد .

 

برای دریافت رژیم آنلاین شفاجو اینجا کلیک کنید.

منبع: MNT
نویسنده : شفاجو

نظرات کاربران

شما هم میتوانید نظرات خود را در این بخش بیان کنید

برای ثبت نظر، لازم است ابتدا وارد حساب کاربری خود شوید.


نظری برای نمایش وجود ندارد , شما اولین باشید