preloader

موادی مغذی برای داشتن پوستی سالم و زیبا


موادی مغذی برای داشتن پوستی سالم و زیبا
امتیاز 4.6 / تعداد بازدید : 13638 اشتراک گذاری :

همانگونه که می دانید برای داشتن پوستی سالم باید به پوستتان تغذیه ی مناسب برسانید. اما سوال اینجاست که آیا شما به اندازه ی کافی مواد مغذی را از غذاهایی که می خورید دریافت می کنید؟ و یا اینکه آیا می توانید از مکمل ها و بسته های آنتی اکسیدان استفاده کنید؟

دوریس دی، متخصص پوست و نویسنده ی کتاب - جراحی زیبایی را فراموش کنید ( Forget the Facelift ) – معتقد است که: "نکته ی جالب و زیبای پوست این است که شما می توانید هم از درون و هم از بیرون بر روی آن تاثیر بگذارید."

اهمیت برنامه ی غذایی در سلامت و زیبایی پوست

میوه ها و سبزیجات سرشار از آنتی اکسیدان ها هستند. مصرف به اندازه ی کافی از این میوه ها و سبزیجات برای کل بدن از جمله برای پوست مفید است.

آنتی اکسیدان هایی مانند بتاکاروتن و ویتامین های E، A و C می توانند آسیب های ناشی از مولکول های ناپایدری که به آنها رادیکال های آزاد گفته می شود را کنترل کنند. این مولکول ها می توانند به پوست آسیب وارد کنند و باعث بروز علائم پیری در پوست شوند.

یکی از بهترین راه ها برای دریافت آنتی اکسیدان های بیشتر، مصرف انواع مختلف میوه ها و سبزیجات است.

 دکتر دِی در ادامه آورده اند که:"توصیه می شود تا حد امکان در رژیم غذایی خود از میوه های متنوع با رنگ های مختلف استفاده کنید. سعی کنید برای میان وعده از زغال اخته، توت فرنگی، گریپ فروت، کلم و انواع مختلف فلفل استفاده کنید." همچنین ایشان پیشنهاد می کنند که به ترکیب سبزیجات سرخ شده، برنج قهوه ای و یا بذر گنه گنه مقدار کمی رب گوجه فرنگی که حاوی یک آنتی اکسیدان به نام لیکوپن است اضافه کنید.

یکی دیگر از ایده های خوبی که وجود دارد این است که مواد غذایی حاوی مقدار بالای اسید های چرب امگا-3 مانند ماهی قزل آلا، ساردین، تخم مرغ غنی شده و گردو را به سبد غذایی خود اضافه کنید.

دکتر دیوید ای بَنک، متخصص پوست و مدیر مرکز پوست و جراحی زیبایی با لیزر در ماونت کیسکوی نیویورک معتقد است که: "اسید های چرب امگا-3 به لایه ی بالایی و بیرونی پوست کمک می کنند تا قوی و سالم بماند و در مقابل نفوذ سموم و آلاینده های خارجی مقاومت کند."

و اما در مورد مکمل ها

بهترین راه برای دریافت موادی مغذی که شما برای داشتن پوستی درخشان به آن نیاز دارید همان رژیم غذایی سالم و متعادل است.

اما دکتر بَنک پیشنهاد می کند که، اگر برنامه ی غذایی متعادلی ندارید می توانید به منظور افزایش مواد مغذی دریافتی، به صورت روزانه از مولتی ویتامین هایی که در خود مواد معدنی نیز دارند و به صورت بدون نسخه به فروش می رسند، استفاده کنید. در صورتی که شما مدت زمان زیادی از روز را بیرون از خانه هستید و یا در معرض آلودگی هوا و دود سیگار هستید، استفاده از مولتی ویتامین های گفته شده می تواند ایده ی خوبی باشد.

به سلامت کلی پوستتان توجه کنید.

به همان اندازه که داشتن رژیم غذایی سالم مهم است، سیگار نکشیدن، خواب مناسب، ورزش منظم و نوشیدن به اندازه ی کافی آب نیز مهم است.

مهم نیست که چه چیزی می خورید، هر روز باید از کرم های ضد آفتاب با SPF حداقل 30 استفاده کنید. باید روی برچسب ضد آفتاب عبارت "طیف گسترده یا broad-spectrum" نوشته شده باشد. این عبارت به این معنی است که این کرم می تواند در مقابل اشعه های UVA و UVB از پوست شما مراقبت کند. صورتتان را با لایه ای به ضخامت تقریبی یک سکه از کرم ضد آفتاب بپوشانید. اگر مجبور هستید که بیرون از خانه باشید، به خصوص در ساعات 10 صبح تا 2 بعد از ظهر، مدت زمانی که زیر آفتاب هستید را محدود کنید. همیشه از لباس های محافظ مانند کلاه های لبه دار استفاده کنید، سعی کنید در سایه قرار بگیرید و از کرم های ضد آفتاب استفاده کنید. کرم های ضد آفتاب را باید بعد از دو ساعت، دوباره مورد استفاده قرار داد و در صورتی که شنا و یا عرق می کنید این میزان باید بیشتر باشد.

شکیبا باشید.

برای نتیجه گرفتن، به پوستتان و روش های درمانی فرصت بدهید. دکتر بَنک معتقدند که:"ممکن است نتیجه گرفتن و بهبود واقعی پوستتان سه ماه تا یک سال طول بکشد. برای پوستتان روش های درمانی و مراقبتی صحیح را به درست ترین صورت انجام دهید و به آن این فرصت را بدهید تا تاثیر خود را بگذارد."

 

منبع: WebMD
نویسنده : شفاجو

نظرات کاربران

شما هم میتوانید نظرات خود را در این بخش بیان کنید

برای ثبت نظر، لازم است ابتدا وارد حساب کاربری خود شوید.


نظری برای نمایش وجود ندارد , شما اولین باشید