preloader

افراد با وزن طبیعی که چربی شکمی دارند ، بیشتر در معرض سکته قلبی قرار دارند


افراد با وزن طبیعی که چربی شکمی دارند ، بیشتر در معرض سکته قلبی قرار دارند
امتیاز 4.6 / تعداد بازدید : 11426 اشتراک گذاری :

 

طبق تحقیقات ارائه شده توسط کلینیک مایو در کنگره قلب اروپا در مونیخ ، در سال ٢٠١٢ ، کسانی که وزن نرمال دارند اما دچار چربی شکمی هستند ، بیشتر از افراد با اضافه وزن بالا ، در معرض سکته قلبی قرار دارند . طبق تجزیه و تحلیل این تحقیق ،افراد با شاخص توده بدن ( BMI ) نرمال ، نسبت دور کمر به دور باسن خیلی بالا ( دارای چربی شکمی ) ، در معرض خطر مرگ ناشی از سکته قلبی قرار دارند . 

به گفته فرانسیسکو لوپز ، طبق تحقیقات گذشته ، چربی مرکزی در شکم بسیار مضر است ، اما تحقیقات جدید ، بر نوع توزیع چربی در افراد با وزن نرمال تاکید دارد. بیشترین مرگ و میر در این افراد مشاهده می شود . که این یافته بسیار مهمی است. این تحقیق بر روی ١٢٧٨٥ نفر ١٨ سال و بالاتر در آمریکا انجام شده است . این تحقیق قد ، وزن ، دور کمر و دور باسن و هم چنین وضعیت اجتماعی و اقتصادی ، بیماریهای همراه یا همزمان ، وضعیت روحی و روانی افراد تحت مطالعه را بررسی کرد . اطلاعات در شروع مطالعه با شاخص مرگ ملی مطابقت داشت و در ادامه با مرگهای دیگر ارزیابی شد . 

این مطالعات در سه گروه ،بر اساس شاخص توده بدن طبقه بندی شدند:

  1. نرمال : ١٨/٥ -٢٤/٩.  چاق: ٢٥ - ٢٩/٩.  و اضافه وزن : ٣٠ .
  2.  طبقه بندی نسبت دور کمر به دور باسن .

میانگین سن در مردان ٤٤ تا ٤٧/٤ و زمان پیگیری میانی ١٤/٣ سال تعیین شد . در این مدت ٢٥٦٢ مرگ ثبت شده و از این میزان ١١٣٨ مرگ ناشی از بیماریهای قلبی و عروقی بوده است . 

در افراد با وزن نرمال و چربی دور شکم بالا، به نسبت افراد با (BMI ) و نسبت دور کمر به دور باسن نرمال ، خطر مرگ ناشی از بیماریهای قلبی و عروقی ٢/٧٥ و مرگهای ناشی از بیماریهای دیگر ٢/٨ درصد بوده است . 

به گفته کارین ساهاکیان فوق تخصص قلب و عروق در مرکز تحقیقاتی مایو ، میزان مرگ بالا در این گروه ممکن است به انباشتگی چربی احشایی مرتبط باشد . میزان مقاومت در برابر انسولین ، سایر فاکتورهای خطرساز ،میزان چربی دور باسن و رانها و میزان توده عضلانی نیز عوامل مهم و تاثیر گذاری هستند . 

دکتر لوپز از این کلینیک اضافه می کند که این روزها مردم زیادی از عدد (BMI) شاخص توده بدن خود مطلع هستند ، اما باید بدانند که اگر این عدد پایین است دلیل بر پایین بودن خطر بیماریهای قلبی نیست ، موضوع بسیار مهم نوع توزیع و تجمع چربی در بدن آنهاست ، نسبت اندازه دور کمر به دور باسن ، حتی در افراد با وزن نرمال ، به سادگی می تواند این خطر را نشان دهد .

منبع: mayoclinic
نویسنده : شفاجو

نظرات کاربران

شما هم میتوانید نظرات خود را در این بخش بیان کنید

برای ثبت نظر، لازم است ابتدا وارد حساب کاربری خود شوید.


نظری برای نمایش وجود ندارد , شما اولین باشید