preloader

بهترین راه برای خلاص شدن از تیرگی رنگ پوست چیست؟


بهترین راه برای خلاص شدن از تیرگی رنگ پوست چیست؟
امتیاز 4.6 / تعداد بازدید : 10746 اشتراک گذاری :

چرا برنزه می شویم؟

همه ما تقریبا تجربه داشتن خطوط برنزه شده و رنگی ناهمگون روی پوست خود را داشته ایم که آرزو کرده ایم به طریقی از شر آن ها خلاص  شویم. اما خلاص شدن از شر تیرگی پوست کار دشواری است.
برنزه یا تیره تر شدن نشانه تلاش بدن برای محافظت در برابر اشعه ماوراء بنفش مضر خورشید است. ملانین ماده شیمیایی در بدن است که مسئول تیرگی یا برنزه شدن پوست می باشد. بدن شما ملانین را زیر لایه های سطحی پوست آزاد می کند تا به جذب اشعه UV کمک کند. هرچه بیشتر در معرض اشعه ماوراء بنفش خورشید یا تخت های سولاریوم قرار گیرید، ملانین بیشتری در بدن شما آزاد و پوست تان تیره تر می شود.
بهترین راه برای روشن کردن این تیرگی در وحله اول پرهیز از به وجود آمدن آن است. از پوست خود محافظت کرده و از برنزه شدن ناخواسته با محافظت مناسب در برابر آفتاب جلوگیری کنید. همیشه بیرون از خانه با خود کلاه آفتاب گیر، لباس های محافظ آفتاب و کرم ضد آفتاب داشته باشید. کرم ضد آفتاب باید هر دو ساعت یک بار تمدید شود. آکادمی پوست و مو آمریکا توصیه می کند هر روز از ضد آفتاب استفاده کنید تا به بهترین نحو از پوست تان محافظت شود.

 

داروهای ضد تیرگی

این روشهای درمانی می توانند به شما در از بین رفتن تیرگی پوست کمک کنند:


لایه برداری

لایه برداری به آرامی با یک اسکراب خانگی یا محصولات موجود در داروخانه ها می تواند با از بین بردن سلول های مرده سطحی پوست، باعث روشن شدن رنگ پوست شما شود. فقط مراقب باشید وقتی لایه برداری می کنید از قرار گرفت در معرض خورشید خودداری کنید. سلول های مرده پوست می توانند به محافظت در برابر آفتاب کمک کنند. پس از حذف آنها، شما مستعد آفتاب سوختگی، برنزه شدن و آسیب های پوستی بیشتری می شوید.


آلوئه ورا

به نظر می رسد این محلول ضد آفتاب سوختگی بیشتر از یک تسکین دهنده ساده پوست قدرتمند و ضد التهاب است. یک مطالعه کوچک نشان داد که آلوئه ورا ممکن است آزادسازی ملانین را سرکوب کرده و تولید رنگدانه را کاهش دهد.


زردچوبه

این ادویه زرد روشن به طور سنتی در هند به عنوان یک روشن کننده  پوست مورد استفاده قرار گرفته است. در حالی که  این امر از نظر علمی  ثابت نشده اما پوست را به طرز چشمگیری روشن می کند، یک مطالعه نشان داد که وجود زردچوبه در یک کرم به محافظت  پوست در برابر صدمات نور خورشید کمک می کند. این مطالعه همچنین نشان داد که زردچوبه ممکن است باعث افزایش هیدراتاسیون پوست و چربی های محافظ طبیعی آن شود.
با این حال، زردچوبه می تواند صورت شما (و تقریباً هر چیز دیگری، از جمله لباس و پیشخوان آشپزخانه تان) را به رنگ زرد درآورد پس بلافاصله بعد از گذاشتن ماسک زردچوبه پوست خود را با  محلول موضعی شستشوی صورت و یا پاک کننده های آرایشی شسته و پاک کنید تا با از  بین بردن باقی مانده آن از رنگ پذیری بیشتر پوست جلوگیری کنید.

 

چای سیاه

یک منبع معتبر مورد اعتماد، دریافته است که عصاره چای سیاه می تواند تیرگی به وجود آمده بر روی خوکچه ها را روشن کند، اما تحقیقات بیشتری لازم است انجام شود تا به نتیجه قطعی دست یافت به خصوص در مورد چگونگی تأثیر دم کرده خانگی یا محصولات موضعی با عصاره چای سیاه بر انسان.


محصولات روشن کننده پوست

امروزه بسیاری از کرم ها و درمان های روشن کننده پوست از طریق داروخانه ها در دسترس هستند. آکادمی پوست و موی آمریکا توصیه می کند به دنبال یک محصول روشن کننده پوست باشید که یکی از ترکیبات زیر را شامل شود:
ویتامین سی
اسید گلیکولیک
یک رتینوئید مانند رتینول ، ترتینوئین ، ژل آداپالن یا تازاروتن
کوجیک اسید
آزلائیک اسید
این ترکیبات فعال با لایه برداری از پوست و ترغیب بدن به تولید سلول جدید می توانند به روشن شدن تیرگی ها یا لکه های موجود کمک کنند.

همچنین برخی از آنها می توانند به کندی تولید ملانین کمک کرده و از پیشرفت لکه های تیره جلوگیری کرده و یا درجه  تیرگی آن ها را کاهش دهند. با این حال، مهم این است که برای جلوگیری از تحریک و یا عوارض جانبی، فقط از یک محصول با یک ماده فعال واحد به طور همزمان استفاده کنید.
بسیاری از این روشهای درمانی فقط باید تحت نظر متخصص پوست انجام شوند. تحریک یا درماتیت ناشی از استفاده بیش از حد و یا اشتباه  این محصولات  بسیار زیاد است. همچنین در صورت استفاده از محصولی در نواحی بزرگتر از آنچه برای آن طراحی شده است نیز این اتفاق ممکن است بیفتد.

همچنین  استفاده بیش از حد از محصولات روشن کننده پوست می تواند باعث آتروفی پوست شده  و منجر به لکه های تیره یا تغییر رنگ شود.


راه حل جلوگیری از ایجاد لک


آب لیمو

لیمو یکی از محبوب ترین داروهای خانگی برای خلاص شدن از شر تیرگی و لکه هاست، اما نباید از آن بیش از حد استفاده کرد زیرا  چربی طبیعی روی پوست را از بین برده و ممکن است ایجاد چین و چروک کند. هیچ تحقیقی نشان نداده است که آب لیمو یا اسید سیتریک، پوست را روشن کرده و یا تولید ملانین را کاهش می دهد. آب لیمو یا برش های لیمو به خودی خود ممکن است به از بین بردن پوست های مرده کمک کند، اما همینطور هم می تواند تحریک کننده باشد.
در صورت استفاده موضعی آب لیمو را همیشه باید رقیق کنید و بعد از آن ناحیه را کاملا بشویید. در صورتی که از این روش استفاده می کنید به خاطر داشته باشید که بیرون رفتن زیر نور خورشید حتی اگر سعی کرده باشید آن را بشویید هم می تواند باعث تحریکات پوستی شده و حتی منجر به سوختگی شیمیایی گردد. آب لیمو باعث ایجاد یک واکنش شیمیایی می شود که پوست فرد را نسبت به نور UV حساس تر می کند.


محصولات روشن کننده خارجی

محصولات روشن کننده پوست را از کشورهای خارج از ایالات متحده خریداری نکنید. محققان جیوه غیر فعال، استروئیدها و سایر مواد مضر را در محصولات سایر کشورها یافته اند.


مواد سفید کننده

مواد سفید کننده را  نباید هرگز روی پوست تمام صورت بمالید. این مواد می تواند شامل سفید کننده های خانگی و یا  هر کالای دیگری شود که به عنوان محصول "روشن کننده" یا "سفید کننده" فروخته می شود.

 

خط آخر
بهترین راه برای خلاص شدن از تیرگی و لکه ها محافظت صحیح از پوست در برابر اشعه ماوراء بنفش است .زمانیکه دیگر برای استفاده از کلاه های لبه دار و ضد آفتاب ها خیلی دیر شده است، برخی از درمان ها وجود دارد که ممکن است به کاهش تیرگی لکه ها  کمک کنند در این هنگام نیز مطمئن شوید که حداقل دو یا سه بار در روز از ضد آفتاب استفاده می کنید.

قبل از استفاده از هر محصول آن را حتما روی پوست آرنج خود امتحان کنید تا حساسیت نداشته باشید.

همیشه از روشهای درمانی طبق دستورالعمل درج شده روی آن استفاده کنید .اگر بعد از استفاده محصول شروع به خارش یا لک زایی بیشتر کردید سریعا استفاده از آن را متوقف کرده و با پزشک خود  مشورت کنید، از مصرف  هر محصولی که در بازار وجود دارد  یا از امتحان هر  درمان خانگی خودداری کنید، مگر اینکه متخصص پوست آن را به شما توصیه کند.
مهم نیست که چه درمانی را امتحان می کنید، زمان بهترین دارو است .همانطور که به طور طبیعی سلول های پوست را آفتاب سوخته و برنزه می کنید به طور طبیعی و با گذشت زمان  هم با سلولهای جدید جایگزین می شوند. متأسفانه، روشن شدن پوست تیره باعث کاهش آسیب پوست نمی شود یا خطر ابتلا به سرطان را کاهش نمی دهد. یک پوست برنزه شده و  تیره نمی تواند از آسیب در برابر آفتاب یا سرطان پوست در آینده دفاع کند. برنزه بودن کم و در حد طبیعی نیز نمی تواند راهی سالم یا ایمن برای محافظت شما در برابر اشعه مضر  UV باشد.

اگر شما دغدغه مبارزه با بیماری سرطان را دارید، به طرح جامع ملی کرشمه بپیوندید...

منبع: healthline
نویسنده : شفاجو

نظرات کاربران

شما هم میتوانید نظرات خود را در این بخش بیان کنید

برای ثبت نظر، لازم است ابتدا وارد حساب کاربری خود شوید.


نظری برای نمایش وجود ندارد , شما اولین باشید