preloader

پنج راه برای تقویت کلاژن


پنج راه برای تقویت کلاژن
امتیاز 4.6 / تعداد بازدید : 10432 اشتراک گذاری :

کلاژن چیست؟

کلاژن رایج ترین پروتئین موجود در بدن است. این ماده در تاندون ها، چربی ها و رباط ها نیز وجود دارد. این پروتئین به بافت های بدن ما کمک می کند تا در کنار هم قرار گیرند و برای استحکام ساختار استخوان ما بسیار مهم اند. هنگامی که مقدار کلاژن در سطحی سالم است، سلولهایی که حاوی کلاژن هستند ظاهری قوی و جوان به خود می گیرند.
الاستین نوعی دیگر پروتئین در بدن است. الاستین در جاهایی از بدن که منقبض می شود، مانند شریان ها و ریه ها یافت می شود. این امر به دلیل ویژگی برجسته الاستین یعنی توانایی جابجایی در محل و حفظ شکل اصلی خود می باشد. الاستین و کلاژن هر دو پروتئین موجود در پوست هستند. آنها با هم کار می کنند تا بافت و شکل به پوست داده شود. پوستهایی که سطح سالم از کلاژن و الاستین دارند، جوان تر و قوی تر به نظر می آیند.
نکته جالب در مورد کلاژن این است که تحریک رشد آن باعث ایجاد اثر دومینویی می شود. هرچه کلاژن بیشتری داشته باشید، بدن شما قادر به تولید و نگهداری مقدار بیشتری از  آن  است. در ادامه مطلب می توانید روش هایی را پیدا کنید که به طور طبیعی موجب افزایش  تولید کلاژن در بدن می شود.

آلوئه ورا

ژل آلوئه ورا مدتهاست که برای بهبود و تسکین زخم ها مورد استفاده قرار می گیرد. علت کاربرد آن در درمان بریدگی ها و سوختگی ها این است که گیاه آلوئه ورا باعث افزایش تولید منبع کلاژن هنگام استفاده بصورت موضعی یا حتی خوراکی می شود. این خاصیت تحریک کننده رشد سلول می تواند به تقویت تولید کلاژن در پوست شما کمک کند. آلوئه ورا را می توان به صورت خالص و یا به شکل بسیاری از محصولات موجود در بازار که حاوی آن هستند مستقیماً روی پوست بمالید. حداقل نتایج مطالعه توسط یک منبع معتبر نشان می دهد که مصرف مکمل خوراکی آلوئه ورا باعث بهبود کیفیت پوست می شود.


غذاهای سرشار از ویتامین C

ویتامین C برای سنتز اسید هیالورونیک بسیار مهم است. اسید هیالورونیک برای سرعت بخشیدن به زمان ریکاوری و تسکین مفاصل دردناک مورد حمایت قرار گرفته است. بدون مقادیر کافی ویتامین C ، بدن شما از مزایای غذاهای حاوی اسید هیالورونیك بهره مند نخواهد شد. یکی از منابع معتبر مطالعه شده نشان می دهد که اسید هیالورونیک می تواند به تقویت تولید کلاژن در بدن انسان کمک کند. اسید هیالورونیک به طور طبیعی در بدن یافت می شود، اما با افزایش سن تولید آن کاهش می یابد. خوردن غذاهای سرشار از ویتامین C و اسیدهای آمینه می تواند باعث افزایش سطح اسید هیالورونیک و کلاژن در بدن شود زیرا هر دو برای پوست مهم هستند. مواد غذایی مانند پرتقال، فلفل قرمز، کلم، جوانه بروکسل، کلم بروکلی و توت فرنگی سرشار از ویتامین C هستند. اسید هیالورونیک غلیظ را می توان از داروخانه خریداری کرد.


جینسنگ

اثرات ضد پیری گیاه جینسنگ Panax به خوبی مستند و معتبر است. جینسنگ بدون ایجاد عوارض جانبی که بسیاری از داروهای شیمیایی ایجاد می کنند جذب پوست شده و به آن کمک می کند تا شکل اصلی خود را حفظ کند. همچنین مشخص شده است که باعث تقویت رشد کلاژن می شود. مطالعات نشان داده اند توانایی جینسنگ در حافظت از پوست در برابر آسیب اشعه ماوراء بنفش خورشید است. آنتی اکسیدان هایی که هنگام مصرف مکمل جینسنگ یا نوشیدن چای حاوی جینسنگ وارد جریان خون شما می شوند، می توانند از سلولهای سالم محافظت کرده و در درخشش پوست نقش داشته باشند.

 

برگ گشنیز

Cilantro که به عنوان برگ گشنیز نیز شناخته می شود، گیاهی است که معمولاً در غذاها  مورد استفاده قرار می گیرد. این ماده غذایی حاوی ویتامین C است و با افزایش تولید کلاژن ارتباط دارد.

 این برگ حاوی اسید لینولنیک است که به عنوان یک منبع قوی ضد پیری برای پوست مورد مطالعه قرار گرفته است. اسید لینولنیک حاوی آنتی اکسیدان هایی است که با رادیکال های آزاد جریان خون، که سلول های سالم پوست را تجزیه می کنند، می جنگند. عصاره Cilantro را می توان به عنوان ماده سم زدا به صورت خوراکی خریداری و مصرف کرد.


جلبک ها

مواد ی که شامل گیاهان دریایی هستند امروزه به عنوان بخشی از محصولت زیبایی بسیار محبوب شده اند دلیل آن این است که بیشتر آسیب های پوستی در اثر "اکسیداسیون" ایجاد می شود ( قرار گرفتن پوست شما در برابر عناصری مانند آلودگی، که می تواند به رشد سلول آسیب برساند.) جلبک ها دارای موادی هستند که مانع از اکسیداسیون شدن پوست در برابر  خاصیت ارتجاعی و کلاژن می شوند. جلبک ها نیز در بیشتر فروشگاه های مواد غذایی بهداشتی به شکل مکمل های خوراکی موجود است.


چه کارهایی نکنیم؟
اگر می خواهید پوست تان جوان تر و سالم تر به نظر برسد، مطمئن شوید از پوست خود در برابر آفتاب محافظت می کنید و آن را نمی سوزانید. همچنین سیگار کشیدن می تواند پوست شما را دچار پیری زودرس کند. کمتر قرار گرفتن در خارج خانه آن هم بدون محافظت توسط ضد آفتاب ها یکی از راه های حفظ درخشش و سلامت پوست است.
برخی مکمل های کلاژن دارای عوارض جانبی هستند. شایع ترین آنها تولید بیش از حد کلسیم، واکنش های آلرژیک و درد مفاصل است. اگر به غذاهای دریایی یا فرآورده های گوشتی واکنش آلرژیک دارید، در مصرف هر نوع مکمل کلاژن بسیار احتیاط کنید.


نتیجه
اگرچه داشتن ظاهری جوان بسیار ارزشمند است اما زیبایی فقط در اعماق پوست نیست. پوست سالم نشانگر خوبی از سلامت بقیه بدن است. هیچ راهی برای برگرداندن کامل علائم پیری وجود ندارد. محافظت از پوست در حالی که هنوز سالم است بسیار ساده تر از تلاش برای ترمیم آن بعدا در زندگی می باشد. تقویت کلاژن به طور طبیعی نه تنها ظاهر ما بلکه بقیه سلامت جسمی ما را بهبود می بخشد.

منبع: healthline
نویسنده : شفاجو

نظرات کاربران

شما هم میتوانید نظرات خود را در این بخش بیان کنید

برای ثبت نظر، لازم است ابتدا وارد حساب کاربری خود شوید.


نظری برای نمایش وجود ندارد , شما اولین باشید