preloader

مواد غذایی ای که به بهتر شدن تمرکز شما کمک می کنند


مواد غذایی ای که به بهتر شدن تمرکز شما کمک می کنند
امتیاز 4.6 / تعداد بازدید : 11161 اشتراک گذاری :

 

آیا مصرف گیاه جنسینگ (Ginseng) و ماهی و انواع توت ها و کافئین روی بهبود کارایی مغز اثر می گذارد؟

حتما تا به حال شایعاتی مبنی بر تاثیر برخی مواد غذایی و مکمل های تغذیه ای روی افزایش تمرکز و بهبود حافظه و کارایی مغز شنیده اید اما سوال این است که آیا این ها واقعیت دارند؟نمی توان این امر را انکار کرد که به موازات اینکه سن شناسنامه ای بالا می رود سن بیولوژی هم بالا می رود اما خبر خوب این است که شما می توانید با مصرف یکسری مواد غذایی و نوشیدنی ها مغز خود را در وضعیت سالمی نگه دارید.

مصرف کافئین باعث افزایش سطح هوشیاری می گردد

هیچ راه حل جادویی ای برای بالا رفتن آی کیو و باهوش تر شدن وجود ندارد ولی موادی مثل کافئین انرژی زا هستند و مصرف آنها باعث افزایش تمرکز می شود .کافئین در قهوه –شکلات-نوشیدنی های انرژی زا و برخی داروها یافت می شود و باعث بالا رفتن سطح هوشیاری می شود.ولی با این وجود تاثیرات آن برای کوتاه مدت است و در ضمن کافئین را باید به میزان کمی مصرف کرد چراکه مصرف زیاد آن باعث عصبی شدن و ناراحتی در شما می شود.

مصرف قند سطح هوشیاری را بالا می برد

قند منبع سوخت مغز شما به حساب می آید.البته منظور قند سوکروز نیست، بلکه منظور گلوکزی است که بدن شما با مصرف قندها و کربوهیدرات هایی که می خورید بدست می آورد.به همین دلیل است که نوشیدن یک نوشیدنی شیرین باعث تقویت کوتاه مدت حافظه و قدرت تفکر و توانایی ذهنی می شود.با این حال باید بدانید که مصرف زیاد قند تاثیر مخربی روی حافظه و کل بدن دارد . بنابراین آن را برای بهبود حافظه به میزان کم مصرف کنید.

برای تامین سوخت مغزتان صبحانه بخورید

اگر شما هم از آن دسته افرادی هستید که دوست دارند وعده ی صبحانه را حذف کنند باید بدانید که مطالعات نشان داده است که خوردن صبحانه باعث بهبود کوتاه مدت حافظه و تمرکز شما می شود. دانش آموزانی که صبحانه می خورند کارایی بهتری از آنهایی که صبحانه نمی خورند دارند . محققان توصیه می کنند که غلات کامل پرفیبر و لبنیات و میوه ها را در صبحانه تان بگنجانید.در خوردن صبحانه زیاده روی هم نکنید چراکه تحقیقات نشان داده است خوردن صبحانه های پرکالری جلوی تمرکز را می گیرد.

ماهی یک غذای عالی برای مغز است

ماهی یک منبع پروتئین و یک ماده ی غذایی عالی غنی از اسیدهای چرب امگا 3 برای بهبود عملکرد مغز است.این چربی های سالم تاثیر شگفت انگیزی روی مغز دارند و داشتن یک رژیم غذایی که سطح این اسیدهای چرب در آن بالا باشد باعث کاهش خطر سکته و ابتلا به بیماری های ذهنی می شود . علاوه بر این ها این مواد نقش اساسی در بهبود حافظه مخصوصا در افراد مسن دارند.برای سلامت قلب و مغز در هفته 2 بار ماهی بخورید.

روزانه مقداری آجیل و شکلات بخورید

آجیل و دانه های روغنی منبع خوب ویتامین ای هستند که مصرف این ویتامین ها در سنین بالا جلوی کاهش عملکرد شناختی را می گیرد.شکلات تلخ همچنین حاوی یکسری آنتی اکسیدان ها ی قوی دیگر و کافئین هم هست که مصرف آنها باعث افزایش تمرکز می شود.روزانه حدود 28 گرم آجیل و شکلات تلخ بخورید تا بدون دریافت زیاد کالری و چربی و قند از مزایای خوب آن بهره مند شوید.

آووکادو و غلات کامل را در رژیم غذایی تان بگنجانید

عملکرد تمام اعضای بدن مخصوصا مغز و قلب بستگی به سیستم گردش خون دارد. داشتن رژیمی که در آن غلات کامل و میوه هایی مثل آووکادو گنجانده شده باشد، خطر ابتلا به بیماری های قلبی را کاهش می دهد و باعث پایین آمدن کلسترول بد خون می شود و این امر جلوی اجتماع پلاک ها را می گیرد و گردش خون در بدن را بهتر می کند و باعث افزایش کارایی مغز می شود. با مصرف غلات کاملی مثل پاپ کورن و گندک کامل فیبر و ویتامین ای بدن هم تامین می شود.با اینکه آووکادو چربی دارد ولی این چربی مفید است و این چربی غیر اشباع باعث سلامت سیستم گردش خون می شود.

بلوبری یک میوه ی بسیار مغذی است

تحقیقات بر روی حیوانات نشان داده است که مصرف بلوبری باعث حفاظت از مغز در برابر آسیب های وارده بر آن از سوی رادیکال های آزاد می شود و خطرابتلا به بیماری های ذهنی ای که در سنین پیری فرد را دچار می کنند مثل آلزایمر و جنون را کاهش می دهد.مطالعات همچنین نشان داده است که مصرف بلوبری قدرت یادگیری و کارایی ماهیچه های موش های پیر را افزایش می دهد و آنها را از نظر ذهنی همسن موش های جوان نگه می دارد.

مزایای داشتن یک رژیم غذایی سالم

با اینکه تاکید روی این موضوع قدیمی و خسته کننده شده است ولی باید بدانید که اگر در رژیم غذایی شما مواد مغذی ضروری گنجانده نشده باشد به توانایی شما در تمرکز آسیب می رساند.بیش از حد غذاخوردن یا خیلی کم غذا خوردن هر دو تاثیر بدی روی توانایی تمرکز دارند. خوردن یک وعده ی غذایی سنگین باعث می شود که احساس خستگی کنید و در ضمن دریافت خیلی کم کالری هم باعث می شود احساس گرسنگی کنید . پس برای بهبود کارایی مغز بیاد یک رژیم غذایی متعادل که در آن انواع مواد غذایی سالم گنجانده شده باشد را دنبال کنید.

مصرف ویتامین ها و مینرال ها و مکمل های غذایی

حتما در بازار مکمل هایی که ادعا می کنند باعث سلامتی می شوند را دیده اید. با اینکه بیشتر مکمل های رژیمی که حاوی ویتامین های بی و سی و ای و بتاکاروتن و منیزیم هستند نوید بهبود عملکرد مغز را می دهند ولی این مکمل ها فقط برای افرادی مفید هستند که در رژیم غذایی آنها این مواد معدنی گنجانده نشده باشند. تحقیقات نشان داده است که مصرف جنسینگ و گیاه ژنگو و ویتامین و مواد معدنی و ترکیبات گیاهی تاثیر خوبی روی عملکرد مغز دارد.

آمادگی برای یک روز مهم:

اگر می خواهید قدرت تمرکزتان را بالا ببرید روزتان را با خوردن یک وعده ی غذایی با آب میوه و غلات کامل به همراه ماهی سالمون و یک فنجان قهوه آغاز کنید.علاوه بر خوردن یک وعده ی غذایی متعادل به توصیه های زیر هم عمل کنید:

1-شب خوب بخوابید.

2-آب زیاد بنوشید

3-ورزش کنید تا قدرت تفکرتان بهتر شود

4-مدتی را به آرامی فکر کنید تا فکر و ذهنتان راحت شود.

منبع: WebMD
نویسنده : شفاجو

نظرات کاربران

شما هم میتوانید نظرات خود را در این بخش بیان کنید

برای ثبت نظر، لازم است ابتدا وارد حساب کاربری خود شوید.


نظری برای نمایش وجود ندارد , شما اولین باشید