preloader

شناخت روماتیسم مفاصل


شناخت روماتیسم مفاصل
امتیاز 4.6 / تعداد بازدید : 11496 اشتراک گذاری :

 

1- روماتیسم مفاصل (RA) چیست ؟

آرتریت روماتوئید (روماتیسم) یک بیماری سیستم ایمنی بدن، و یا "اختلال خود ایمنی" است که باعث التهاب غشا مفاصل می شود. همچنین ممکن است پوست، چشم، ریه ها، قلب، خون، و اعصاب را تحت تاثیر قرار دهد .هر چند که علائم RA ممکن است بیایند و بروند، این بیماری می تواند با گذشت زمان بدتر شود و هرگز از بین نرود. درمان زود و تهاجمی کلید کاهش و یا متوقف کردن آن است.

2-علائم بیماری چیست ؟

التهاب مفاصل با درد، گرمی در ناحیه و تورم همراه است. این التهاب معمولا در هر دو طرف از بدن و متقارن اتفاق می افتد که هم زمان است (مانند مچ دست، زانو، و یا دست). سایر علائم RA شامل سفتی مفاصل، به خصوص در صبح و یا بعد ازیک دوره عدم فعالیت.

خستگی مداوم، و تب با درجه پایین از علایم بیماریست. علائم معمولا به تدریج در طول زمان بیشتر می شوند ، اما می توانند برای برخی از افراد با سرعت بیشتری بروز کنند.

 

 

3-چه کسانی مبتلا می شوند؟

این حالت معمولا بین سنین 60-30 سال اتفاق می افتد ، اما جوانان و افراد مسن تر هم ممکن است مبتلا شوند. حدود 1٪ از جمعیت ایالات متحده به این بیماری مبتلایند و دو تا سه برابر در زنان شایعتر از مردان است. در افراد سیگاری و یا کسانی که در خانواده شان این بیماری وجود دارد احتمال ابتلا شدن بالا می رود .

4- علل بروز بیماری

علل بروز بیماری هنوز کاملا مشخص نیست در برخی افراد ممکن است به علل ژنتیکی و در برخی دیگر توسط یک عفونت بروز کند .

 

 

5-چگونه روی مفاصل اثر می گذارد؟

التهاب مفاصل می تواند غضروف و استخوان را از بین ببرد، و مفاصل را از شکل طبیعی اش خارج کند و با پیشرفت بیماری، مفاصل دردناک شده و به خوبی کار نمی کنند .

6-چه اثرانی بر روی سایر ارگان های بدن دارند:

بیماری می تواند بر روی سایر اندام ها و مناطق از بدن غیر از مفاصل، از جمله موارد زیر تاثیر گذارد:


• روماتویید در غدد : توده سفت زیر پوست و در اندام های داخلی


• سندرم شوگرن: التهاب و آسیب غدد برون ریز مثل چشم ها و دهان؛ دیگر بخش های بدن نیز ممکن است درگیر شوند


• پلوریت: التهاب غشا ریه ها


• پریکاردیت: التهاب پوشش اطراف قلب

• کم خونی: به اندازه نبودن سلول های قرمز سالم خون


• سندرم Felty : به اندازه نبودن سلول های سفید در خون. همچنین با بزرگ شدن طحال در ارتباط است.


• واسکولیت: التهاب عروق خونی، که می تواند مانع از رسیدن جریان خون به بافت شود


 

 

 

7- روماتیسم نوجوانان چیست (JRA)؟

شایع ترین نوع روماتیسم در کودکان است و مانند رماتیسم بزرگسالان RA، باعث التهاب ، سفتی و آسیب مفاصل میشود. همچنین می تواند بر رشد یک کودک تاثیر گذارد.روماتیسم نوجوانان نیز به عنوان آرتریت ایدیوپاتیک جوانان شناخته شده است. "ایدیوپاتیک" به معنای مسئله ای است که علت آن ناشناخته است.

8- روماتیسم و بارداری:

با کمال تعجب باید گفت، آرتریت روماتوئید در دوران بارداری تا 80٪ در زنان بهبود می یابد. که به احتمال زیاد تا پس از تولد نوزاد ادامه دارد اینکه چرا این اتفاق می افتد نامشخص است. ممکن است نیاز به ایجاد تغییراتی در روش درمانی شخص در این دوران باشد.

 

 

9-پزشکان در این رابطه چه می گویند:

علایم روماتیسم ممکن است بیایند و بروند از اینرو تشخیص آن در مراحل اولیه چالش برانگیز است. اگر شما این علائم را داشتید دکتر شما ممکن است آزمایش های بیشتر را از شما بخواهد:
• سفتی مفاصل هنگام صبح
• تورم اطراف چند مفصل همان زمان
• تورم در مچ دست، مفاصل دست، و یا انگشت
• مفصل مشابه هر دو طرف از بدن را تحت تاثیر قرار دهد
• توده زیر پوست (ندول های روماتویید)

10- آزمایش خون:

اگر تشخیص پزشک (RA) روماتیسم باشد، ممکن است از شما آزمایش خون ، برای بررسی علائم التهاب در بدن را بخواهد. سایر آزمایشات برای فاکتور روماتوئید (RF) و ضد پپتیدی سیترولینه (ضد چرخه ای) مشترک است. آزمایش خاصی که مخصوص تشخیص روماتیسم باشد وجود ندارد .

 

 

11- عکسبرداری :

اشعه X می تواند به تشخیص روماتیسم کمک کند و یک خط مبنا برای مقایسه بعدو قبل پیشرفت بیماری به پزشک می دهد. همچنین ممکن است MRI یا سونوگرافی نیز برای رسیدن به میزان آسیب مفاصل و التهاب آن ها کمک کند.


 

12- درمان روماتیسم:
اگر چه هیچ درمان قطعی وجود ندارد، درمان فقط باعث کاهش التهاب و درد و جلوگیری از آسیب بیشتر مفاصل، و کمک به حفظ آن هاست . پزشک یک برنامه بر اساس مورد خاصی که شما دارید، از جمله سن، مفاصل آسیب دیده، و شدت بیماری است ایجاد می کند . درمان شامل دارو و ورزش برای تقویت ماهیچه ها در اطراف مفاصل.است در برخی از افراد نیاز به عمل جراحی پیدا می شود.

 

 

13- -داروها
داروهایی که برای درمان روماتیسم تجویز می شود شامل داروهایی است که سبب کم و یا متوقف کردن درد بیماری می شوند مثل مسکن ها و استروئیدها، درد شما گاهی ممکن است نیاز به بیش از یک نوع دارو داشته باشد . به عنوان مثال، ممکن است یکی برای درد و دیگری برای محافظت از مفاصل از آسیب بیشتر مصرف شود

14- جراحی می تواند یک گزینه باشد؟
اگر مقدار زیادی از مفاصل آسیب دیده باشد و یا فرد درد زیادی داشته باشد ، دکتر شما ممکن است جراحی را پیشنهاد دهد تعویض مفصل (به خصوص باسن و زانو) رایج ترین نوع برای افراد مبتلا به روماتیسم است. انواع دیگر جراحی آرتروسکوپی شامل قرار دادن یک ابزار لوله مانند به داخل مفصل برای ترمیم آسیبو بازسازی تاندون است.

15- درمان های دیگر
برخی از افراد مبتلا به روماتیسم برای درمان از حرارت مرطوب , طب سوزنی و ریلکسیشن استفاده می کنند . مکمل هایی نیز وجود دارند که احتمالا کمک می کنند مانند روغن ماهی، روغن بذر گاوزبان، و پنجه گربه. قبل از شروع مکمل برای جلوگیری از عوارض جانبی که ممکن است ایجاد کند و تداخل دارویی مصرف آنرا با پزشک خود بررسی کنید.

 

 

16-رژیم غذایی:

گر چه هیچ "رژیم غذایی آرتریت روماتوئید، وجود ندارد اما بسیاری از بیماران با مصرف و یا اجتناب از غذاهای خاصعلایم بیماری را کم میکنند. غذاهای پر چرب مثل بیکن، استیک، کره باعث افزایش التهاب در بدن است. امگا 3 اسیدهای چرب (ماهی آزاد، توفو، گردو) ممکن است مفید باشد برخی از مردم احساس می کنند که دیگر مواد غذایی - مانند گوجه فرنگی، مرکبات، سیب زمینی ، فلفل، قهوه، و فراورده های لبنی سبب بدتر شدن علایم روماتیسم می شود

17-شیرجه بزنید!

ورزش منظم می تواند به کاهش درد مفاصل کمک کرده و آن ها را سفت کند. و سبب بهتر شدن استخوان ها و قوی تر شدن عضلات می شود. ورزش هایی از قبیل کشش ملایم، تمرینات مقاومتی، ایروبیک سبک (شنا، ایروبیک در آب) را انتخاب نمایید.

ازهر گونه فعالیت که بر روی مفاصل فشار وارد کند ، مانند دویدن یا بلند کردن وزنه های سنگین اجتناب کنید. هنگام تمرین به خود یک استراحت کوتاه بدهید . اگر شما در حال حاضر فعال نیستید، با دکتر خود قبل از شروع ورزش مشورت کنید.

منبع: webmd
نویسنده : شفاجو

نظرات کاربران

شما هم میتوانید نظرات خود را در این بخش بیان کنید

برای ثبت نظر، لازم است ابتدا وارد حساب کاربری خود شوید.


نظری برای نمایش وجود ندارد , شما اولین باشید