preloader

مواد غذایی کپک زده می توانند خطرناک باشد. کدام مواد کپک زده قابل استفاده نیستند؟


مواد غذایی کپک زده می توانند خطرناک باشد. کدام مواد کپک زده قابل استفاده نیستند؟
امتیاز 4.6 / تعداد بازدید : 12323 اشتراک گذاری :

 

اگر شما متوجه یک نقطه در مواد غذایی شدید  ، مشکوک می شوید که آیا باید آن را دور بریزید و یا از آن استفاده کنید ، کپک حتی  می تواند مشکلات  تنفسی ایجاد کند. به یاد داشته باشید که کپک بر روی مواد غذایی می تواند وجود باکتری را که به طور بالقوه مضر است برایتان  نشان دهد. گاهی اوقات شما فقط باید ماده را دور بریزید  که در این صورت،  باید آن را در یک کیسه بسته قرار داده و پلاستیک را بیرون در سطل زباله قرار دهید  وهر سطحی را که ممکن است در تماس با آن بوده ضد عفونی کنید .
 

پنیر


پنیر نرم: اگر کپک در پنیر نرم در حال رشد است، باید آن را بیرون بریزید.

در پنیر نیمه سفت از بین بردن کپک آسان تر است چرا که بافت آن رطوبت کمتری دارد.  بریدن کپک پنیر با فاصله 1 اینچی و استفاده مابقی آن امکان پذیر می باشد. همچنین، مطمئن شوید چاقو خود را تمیز  نگه می دارد. و زمان قرار دادن پنیر در یخچال ، مطمئن شوید که آن را در یک بسته بندی محکم و درب دار نگه می دارید.

 

نان و محصولات پخته


نان کپک زده و غذاهای پخته  در صورت داشتن کپک باید دور انداخته شوند. به دلیل ساختار متخلخل ، هنگامی که یک نقطه از کپک را بر روی سطح یک نان یا غذای پخته شده می بینید نشان میدهد که ممکن است باکتری ها به  عمق مواد غذایی نفوذ کرده باشند .
اگر واقعا به نظر می رسد  فقط در یک نقطه کوچک از نان کپک وجود دارد، اطراف آن را با یک حاشیه گسترده ای از مابقی جدا کنید ، قبل از غذا خوردن بررسی کنید مدرکی دال بر وجود کپک وجود نداشته باشد.
برای محصولات پخته و  مرطوب مثل نان ، کیک و شیرینی، مواد غذایی کپک زده باید دور ریخته شود.


فراورده های لبنی (غیر پنیر)


مصرف ماست و خامه ترش  ممنوع است ، در صورت وجود کپک در محصولات لبنی باید آن ها را دور ریخت. هیچ راهی برای حذف آن وجود ندارد.

 

انواع توت ها   


انواع توت ها (و سایر میوه های نرم) باید در صورت کپک داشتن  دور ریخته شود. آن ها رطوبت بالایی  دارند و این  بدان معنی است که کپک به سرعت  گسترش می یابد. حتی اگر فقط یک توت کپک زده را در یک سبد توت باشد باید تمام سبد را دور ریخت. برای جلوگیری از ضایعات مواد غذایی، همیشه پایین ظرف توت خود را برای دیدن هر گونه نشانه ای از کپک قبل از خرید بررسی کنید.
برای جلوگیری از رشد کپک، می توانید انواع توت ها را در محلول سرکه و آب شستشو دهید  و سپس خشک  کنید. در یک ظرف خشک ریخته ، درب آن را نیمه بسته نگهداشته تا رطوبت بتواند از آن خارج شود  .


سبزیجات


سبزیجات سفت مانند هویج، چغندر، کلم، کدو و سبزیجات دیگر با بافت متراکم را وقتی کپک می زنند می توان با جدا کردن آن قسمت استفاده کرد . فقط در حدود 1 اینچ از جایی که کپک شروع شده با فاصله آن را جدا کنید، و پس از آن گیاه را  قبل از خوردن و یا پخت و پز کاملا بشویید .
سبزیجات نرم مانند فلفل و خیار را باید در اولین نشانه از رشد کپک دور انداخت.

 

چاشنی ها، سس ها و رب 


متاسفانه، به دلیل رطوبت بالا، چاشنی هایی مانند سس گوجه فرنگی و سس مایونز زود کپک می زنند  و باید آن ها را دور ریخت. حتی اگر فقط یک نقطه از ظرف یا درب محصول باشد.


مربا و ژله


اگرچه قند در مربا و ژله می تواند آن را از باکتری در حال رشد حفاظت کند ، اما برای رشد کپک خوب است. متاسفانه، به دلیل رطوبت بالا و بافت نرم مربا و ژله، معمولا شما هر کپکی  را می توانید در آن ها مشاهده کنید، متخصصین توصیه می کنند که در صورت دیدن کپک این اقلام  را دور بیندازید.

 
پس مانده غذا


اگر ماکارونی مانده ، خورش یا هر غذایی در ظرفتان  باقی ماند،  بدانید در آن باکتری ها  در حال رشد هستند . هیچ راهی برای حذف کپک از غذاهای پخته شده وجود ندارد. همچنین، اگر مواد غذایی خود را بیرون از یخچال نگه داشته اید و یا به خوبی گرم نمی کنید  محیط و زمان خوبی برای رشد کپک داشته اند و یک محیط مناسب برای پرورش باکتری های خطرناک می باشند.

گوشت


آیا کپک بر روی کالباس یا ژامبون خشک چاره ای دارد؟ مشکلی نیست - شما فقط می توانید کمی از تکه ای را که کپک زده بردارید و از مابقی استفاده کنید .در واقع، کالباس-صنعتی از فرایند کپک  ساخته می شود اما کپک در گوشت های دیگرچطور؟ در آن طرف سکه  بی خطر نیست به خصوص در گوشت خام. کپک در گوشت، به همراه باکتری های مضر است، بنابراین حتی اگر فقط یک نقطه کوچک  کپک در آن ببینید، می تواند نشانه ای از یک آلودگی خطرناک باشد .

منبع: MSN
نویسنده : شفاجو

نظرات کاربران

شما هم میتوانید نظرات خود را در این بخش بیان کنید

برای ثبت نظر، لازم است ابتدا وارد حساب کاربری خود شوید.


نظری برای نمایش وجود ندارد , شما اولین باشید