preloader

علائم هشدار دهنده بیماری کلیه (بیماری مزمن کلیوی - CKD )


علائم هشدار دهنده بیماری کلیه (بیماری مزمن کلیوی - CKD )
امتیاز 4.6 / تعداد بازدید : 10384 اشتراک گذاری :

بیماری مزمن کلیه چیست؟

بیماری مزمن کلیه (CKD) به نوعی بیماری کلیوی پیشرونده اطلاق می شود که کلیه های فرد به تدریج عملکرد خود را کاهش می دهند. بر اساس این تعریف است که بنیاد کلیه می گوید حداقل 26 میلیون بزرگسال در ایالات متحده تحت تأثیر این بیماری قرار دارند. بسیاری در مراحل اولیه بیماری مزمن کلیه هستند و در حالی که خودشان از آن بی خبرند.

 این بیماری با نارسایی حاد کلیه یا شروع سریع نقص در عملکرد کلیه متفاوت است.

 بیماری مزمن کلیه یک بیماری مزمن (بلند مدت) و مترقی است که می تواند عواقب وخیمی را به همراه داشته باشد.
اگر کلیه ها به درستی کار نکنند، مواد زاید و مایعات اضافی در بدن فرد جمع می شوند همچنین این اتفاق می تواند منجر به بروز سایر عوارض سلامتی برای فرد شود.

بیماری مزمن کلیه معمولاً قابل درمان نیست، اما در صورت جلوگیری زود هنگام، روند آسیب به کلیه شما می تواند کند شود.


علائم بیماری مزمن کلیه چیست؟

تشخیص زود هنگام بیماری مزمن کلیه مهم است، متاسفانه قبل از آسیب دیدن بیش از حد بافت، علائم هشدار دهنده بیماری کلیوی در مراحل اولیه بیماری مزمن کلیه خیلی کم وجود دارد.


با پیشرفت CKD ، ممکن است علائم بیشتری آشکار شود. این علائم شامل:
افزایش فشار خون
خستگی بیش از حد
مشکلات خواب
تورم پا یا مچ پا (که بعداً به سمت بالا پیشرفت می کند)
فراموشی و مشکل در تمرکز
حالت تهوع یا استفراغ
کاهش اشتها و کاهش وزن غیر عمدی
گرفتگی عضلات یا گرفتگی ماهیچه ها
خارش پوست
مشکل بسیاری از این علائم این است که می توانند با سایر شرایط سلامتی نیز ارتباط داشته باشند به همین دلیل است که بسیاری از افراد از آنها غافل می شوند. پیگیری و در میان گذاشتن هرگونه از این علائم غیرمعمول با پزشک بسیار مهم است، به ویژه اگر عوامل خطر مشترکی در بیماری کلیوی دارید.
با پیشرفت بیماری مزمن کلیه، ممکن است درد قفسه سینه و تنگی نفس را تجربه کنید. همچنین ممکن است شما به تکرر ادرار دچار شوید. اگر متوجه خون در ادرار هستید، یا اگر هنگام ادرار درد دارید، سریعاً با پزشک تماس بگیرید.


چه عواملی باعث بیماری مزمن کلیه می شود؟

بیماری مزمن کلیه به طور معمول طی ماهها یا حتی سالها گسترش می یابد. این بیماری اغلب با سایر شرایط اساسی و بهداشتی مرتبط است که می تواند بر کلیه ها تأثیر بگذارد. در واقع، طبق نظر بنیاد کلیه حدود دو سوم افراد مبتلا به بیماری مزمن کلیه دارای موارد فشار خون بالا (فشار خون بالا) یا دیابت هستند.
فشار خون بالا یکی از شایع ترین بیماری های قلبی عروقی است که در درجه اول در افراد میانسال رخ می دهد. زیرا:
از نظر بدنی ضعیف ترند
اگر سابقه فشارخون خانوادگی داشته است
سن آن ها بالا است 
فشار خون کنترل نشده یک علت شایع ابتلا به بیماری مزمن کلیه است. اگر فشار خون بالا دارید، بسیار مهم است که آن را به درستی مدیریت کنید.
دیابت با آسیب رساندن به کلیه ها و کاهش عملکرد آنها می تواند باعث بیماری مزمن کلیه شود.
سایر علل احتمالی بیماری مزمن کلیه عبارتند از:
بیماری قلبی
لوپوس
عفونت های متعدد کلیه ها
تکرر یا برگشت  ادرار به کلیه ها (ریفلاکس وزیکوئرترال)
کلسترول بالا
بیماری کلیه پلی کیستیک
التهاب فیلتر کلیه (گلومرولونفریت)
چاقی
سیگار کشیدن
مصرف الکل
سوء مصرف مواد مخدر
استفاده بیش از حد از مسکن های OTC ، مانند ایبوپروفن و استامینوفن


عوارض بیماری مزمن کلیه چیست؟

عوارض ناشی از CKD ممکن است شامل موارد زیر باشد:
فشار خون بالا (این هم علت CKD است)
بیماری عروق کرونر
کم خونی
پوکی استخوان
ناتوانی جنسی
نگهداری مایعات
کاهش سیستم ایمنی بدن / افزایش خطر عفونت

عدم تعادل الکترولیت (سدیم ، پتاسیم)
تشنج

بیماری مزمن کلیه همچنین می تواند در مرحله پایانی منجر به نارسایی کلیه شود. در این مرحله ، بیماری کلیه بدون پیوند یا دیالیز تهدید کننده زندگی است.


چه موقع به دیدن دکتر برویم
بیماری مزمن کلیه می تواند باعث صدمات جدی به ارگان های بدن  شود ، بنابراین دیدن هرگونه علامت غیرمعمول در این خصوص  مهم است که به پزشک مراجعه کنید. اگر در حال حاضر مبتلا به دیابت ، فشار خون بالا یا بیماری دیگری هستید که می تواند باعث بیماری مزمن کلیه شود ، پزشک شما از قبل باید به عنوان یک اقدام پیشگیرانه ویتامین های شما را بطور منظم کنترل کند.


چگونه می توان از بیماری کلیه جلوگیری کرد؟

بهترین راه برای پیشگیری از بیماری کلیه، کاهش عوامل خطرزا است. وزن ایده آل، فعالیت بدنی و رژیم غذایی کم چرب می تواند علل بروز بیماری مزمن کلیه را کاهش دهد. اگر شما عوامل خطر غیرقابل کنترلی مانند سابقه خانوادگی یا دیابت نوع 1 دارید، می توانید با مراجعه به پزشک خود برای نظارت منظم، از ابتلا به بیماری مزمن کلیه جلوگیری کنید.
کاهش مقدار نمکی که می خورید نیز می تواند تغییر ایجاد کند. از افزودن نمک به مواد غذایی خودداری کنید و برچسب های مواد غذایی را برای خواندن  مقدار سدیم به دقت بررسی کنید. خودداری از مصرف الکل و ترک کردن سیگار نیز می تواند خطر ابتلا به بیماری مزمن کلیه را کاهش دهد.


چشم انداز
پیشرفت بیماری مزمن کلیه ممکن است کند شود ، اما بیماری به طور کلی قابل درمان نیست. پیوند کلیه غالباً آخرین راه حل است زیرا این اندام ها برای همه بیماران به راحتی در دسترس نیست.
با بیماری مزمن کلیه ، بهترین برنامه عملی شما این است که ضمن رعایت دستورالعمل های پزشک برای یک شیوه زندگی سالم ، شرایط خود را با دقت کنترل کنید. در صورت مشاهده هرگونه تغییر ناگهانی علائم ، حتما بلافاصله با پزشک تماس بگیرید.

 

برای دریافت رژیم آنلاین شفاجو کلیک کنید.

منبع: healthline
نویسنده : شفاجو

نظرات کاربران

شما هم میتوانید نظرات خود را در این بخش بیان کنید

برای ثبت نظر، لازم است ابتدا وارد حساب کاربری خود شوید.


نظرات کاربران
Milad Malak 1399/03/27
س دکتر من دختر 50 روزه که بدنیا اومده و ازسونوگرافی ماه 8 گفتن پلی کیستیک دوطرفه داره کلیه هاش اما الان بیماری ckd وهیدرومتروکلپوس میگن داره آیا نیاز به دیالیز داره یان .یا دکتراصلا امیدی به زنده ماندنش هس اگه نیس که اینقدراذیتش نکنیم توبیمارستان
نظرات کاربران
پاسخ شفاجو 1399/03/29
<p><small>با سلام جهت دریافت مشاوره متخصصان از لینک زیر اقدام فرمایید</small><small>: </small>https://shafajoo.com/telemedicine</p>
نظرات کاربران
علی قاسمی 1398/10/02
سلام من بیماری کلیه دارم آیا رژیم غذایی خاصی وجود داره؟
نظرات کاربران
پاسخ شفاجو 1398/10/15
سلام آقای قاسمی شما میتوانید در قسمت رژیم آنلاین و دریافت نوبت اطلاعاتتان را وارد کنید و درخصوص بیماری کلیه یتان در بخش بیماریهای خاص توضیح دهید تا کارشناس تغذیه بر اساس شرایط شما، برنامه غذایی رژیمتان را آماده کنند و البته کارشناس تغذیه با شما تماس خواهند گرفت.