preloader

مشاوره ازدواج


مشاوره ازدواج
امتیاز 4.6 / تعداد بازدید : 10185 اشتراک گذاری :

ازدواج یکی از مهم ترین مراحل زندگی است و لازم است قبل از ازدواج فرد آگاهی های لازم را بدست بیاورد تا در آینده با چالش های کمتری مواجه شود.

 به همین خاطر لازم است فرد با مسائلی مانند فرهنگ خانواده ها، طبقات اجتماعی، مسائل مالی، حقوق و وظایف یکدیگر و ... آشنا شود.

همچنین می توانید در زمان ازدواج نیز خودتان و همسرتان با روانشناس جهت مشاوره ازدواج در ارتباط باشید، زیرا معمولا افراد زمانی که در زندگی زناشویی خود دچار مشکل شوند به روانشناس مراجعه می کنند در صورتی که لازم است قبل از اینکه زوجین به مشکل بخورند به صورت مستمر با روان شناس در ارتباط باشند تا بتوانند از بروز اتفاقات ناخوشایند جلوگیری کنند.

 

نکاتی که در رابطه با ازدواج لازم است بدانید

 

یک سری مسائل هستند که لازم است به آن ها توجه کنید تا با مشکل کمتری مواجه شوید، به عنوان مثال احترام به مرز ها و ارزش های یکدیگر به گونه ای که زوجین با یکدیگر به صورت منطقی صحبت کنند و مسائلی که نسبت به آن حساس هستند را به صورت شفاف مطرح کنند، همچنین از یکدیگر بخواهند که نسبت به ارزش های یکدیگر احترام بگذارند تا بتوانند کیفیت زندگی خود را افزایش دهند.

وجود مشکلات و چالش در زندگی طبیعی است اما نحوه ی برخورد با آن ها از اهمیت زیادی برخوردار است. در این زمان لازم است زوجین تلاش کنند تا به جای اینکه در بحث و جدل پیروز شوند، با یکدیگر به صورت منطقی صحبت کنند و سعی کنند طرف مقابل را درک کنند. در اینصورت می توان به خوبی از عهده ی چالش های زندگی برآمد و تجربه ی خوبی بدست آورد، اما اگر زوجین در هنگام بحث سعی کنند حرف خود را به طرف مقابل تحمیل کنند نه تنها مشکل برطرف نمی شود بلکه باعث بدتر شدن شرایط نیز می شود.

یکی دیگر از نکاتی که لازم است زوجین در ازدواج به آن توجه کنند پذیرفتن مسئولیت در زندگی است. مسئولیت پذیری باعث می شود تا فرد نسبت به زندگی و خانواده احساس تعهد کند و برای پیشرفت خانواده کوشا باشد، اما زمانی که هیچ یک از زوجین مسئولیت پذیر نباشند و از سختی های زندگی شانه خالی کنند باعث می شود تا حس نا امیدی و درماندگی در آن ها غلبه کند. به همین خاطر لازم است زوجین هر یک مسئولیت بخشی از زندگی را بر عهده بگیرد تا بتوانند به خوبی از عهده مسائل زندگی بر بیایند و نقاط قوت زندگی خود را بهبود ببخشند.

 

مشاوره ازدواج چه مزایایی دارد؟
بیشتر ازدواج هایی که با مشورت متخصص انجام می شود نسبت به ازدواج هایی که بدون ارتباط با روان شناس صورت می گیرد از موفقیت بیشتری برخوردار است. زیرا مشاور ازدواج مسیری که زوجین قرار است طی کنند را به صورت شفاف مشخص می کند و زوجین می توانند تا حدودی چالش ها و مسائلی که بعدا قرار است مواجه شوند را پیش بینی و برای آن راه حل بیندیشند.

زمانی که در زندگی به مشکل می خورید اگر برای حل آن اقدامی نکنید به تدریج مشکلات عمیق تر و پیچیده تر می شود و برای حل آن نیاز به زمان بیشتری دارید اما زمانی که زودتر برای حل این مسائل اقدام کنید می توانید با کمک مشاور به راحتی شرایط را کنترل کنید و چالش های زندگی را مدیریت کنید.

 

هدف مشاور ازدواج

همانطور که در بالا گفته شد مشاور ازدواج مزیت های بسیاری دارد و برای اینکه ازدواج سالم و موفق داشته باشید توصیه می شود مدتی با مشاور ازدواج در ارتباط باشید. مشاور ازدواج اهداف مختلفی دارد که شامل مشخص کردن مهارت های زندگی زوجین، بررسی هم ترازی زوجین، مشخص کردن ویژگی های اخلاقی زوجین، ارزیابی میزان آمادگی هر یک از نامزد ها، بررسی چارچوب های اخلاقی و ... از جمله اهدافی است که در مشاور ازدواج مطرح می شود و لازم است به آن دقت کافی شود.

 

 

مشاوره ازدواج در چند جلسه صورت می گیرد؟

مشاوره ازدواج فرایندی است که احتمال طلاق در آینده را کاهش می دهد و معمولا تعداد جلسات بستگی به شرایط زوجین دارد و هرچقدر نیاز زوجین به مشاور بیشتر باشد به تبع آن تعداد جلسات نیز بیشتر می شود. به همین خاطر نمیتوان مشخص کرد دقیقا در چند جلسه می توان فرایند مشاوره را به صورت کامل طی کرد زیرا این مسئله نسبی است و از فردی به فرد دیگر متفاوت است.

 

در مشاوره ازدواج چه نکاتی مطرح می شود؟

یکی از مهم ترین مسائلی که در مشاوره ازدواج مطرح می شود آمادگی هر یک از طرفین برای ازدواج است و مشاور ازدواج می تواند تشخیص دهد که آیا هر یک از آن ها برای ازدواج آمادگی دارند یا خیر. زیرا بررسی آمادگی ازدواج به عوامل مختلفی مانند سن عقلی، سن تقویمی، شرایط محیطی، بلوغ فکری و ... دارد و مشاور هر یک از این عوامل را بررسی می کند و زوجین را راهنمایی می کند.

مهارت آموزی نیز از مسائلی است که در فرایند مشاوره ازدواج مطرح می شود و در طی آن طرفین می توانند یادبگیرند که چگونه زوج بهتری باشند و کیفیت زندگی خود را افزایش دهند. در طی این جریان مشاور می تواند راهکارهای کاربردی دهد و چالش هایی که زوجین با آن مواجه هستند را بر طرف نماید. به صورت کلی مشاور ازدواج به شما نمی گوید که با یکدیگر ازدواج کنید یا نه اما مسائلی که در آینده با آن مواجه می شوید را به صورت شفاف بیان می کند و میتوانید با آگاهی کامل برای ازدواج اقدام کنید.

در فرایند مشاوره سایت هنر زندگی، معیار های ازدواج هر دو طرف به صورت شفاف مطرح می شود و می توانید با الویت های طرف مقابل به صورت کامل آشنا شوید تا در آینده با مسئله ی خاصی مواجه نشوید. به صورت کلی یکی از مهم ترین معیار های ازدواج داشتن صداقت است به همین خاطر لازم است هم در طی جلسه مشاوره و هم در زندگی اصل صداقت را مد نظر قرار دهید تا بتوانید پایه های زندگی را در ابتدا با راستگویی و صداقت بنا کنید و بتوانید زندگی خوبی را شروع کنید .

 

منبع: شفاجو
نویسنده : شفاجو

نظرات کاربران

شما هم میتوانید نظرات خود را در این بخش بیان کنید

برای ثبت نظر، لازم است ابتدا وارد حساب کاربری خود شوید.


نظری برای نمایش وجود ندارد , شما اولین باشید