preloader

سرطان سینه: به کمک این نکات از سرطان سینه پیشگیری کنید.


سرطان سینه: به کمک این نکات از سرطان سینه پیشگیری کنید.
امتیاز 4.6 / تعداد بازدید : 14821 اشتراک گذاری :

چگونه می توان از سرطان سینه پیشگیری کرد؟

پزشکان هنوز در مورد اینکه چگونه می توان از سرطان سینه پیشگیری کرد مطمئن نیستند. (منظور از سرطان سینه در واقع سرطان پستان می باشد که در ایران بیشتر به عنوان سرطان سینه شناخته می شود. در ادامه ی متن منظور از تمامی سرطان سینه ها همان سرطان پستان می باشد.)

انجام ورزش های هوازی ممکن است بتواند تا حدودی از سرطان سینه پیشگیری کند. مطالعات نشان داده است که زنانی که به صورت منظم فعالیت ورزشی دارند اغلب احتمال ابتلای آنها به سرطان سینه نسبت به زنانی که ورزش نمی کنند تا نصف کاهش می یابد. این قضیه عمدتا در زنان جوان و قبل از یائسگی اثبات شده است. همچنین ورزش می تواند به زنان مبتلا به سرطان سینه کمک کند که عوارض جانبی روش های درمانی را بهتر تحمل کنند و همچنین مرحله ی نقاحت بعد از عمل جراحی کوتاه تری داشته باشند. همچنین ورزش می تواند بر روی احتمال زنده ماندن تاثیر بگذارد و آن را افزایش دهد.

مواد و رژیم غذایی برای پیشگیری از سرطان سینه

رژیم غذایی، برای پیشگیری از سرطان سینه می تواند به اندازه ی بسیار کمی تاثیر گذار باشد. رژیم غذایی چرب ممکن است خطر ابتلا به سرطان سینه را افزایش دهد و مصرف میوه ها، سبزیجات و غلات و حبوبات ممکن است در کاهش خطر ابتلا به سرطان سینه موثر باشد. این قضیه در سایر کشورها مشاهده شده است اما در آمریکا هنوز نشانه ای از تاثیر رژیم غذایی کم چرب بر روی کاهش احتمال سرطان سینه مشاهده نشده است. مصرف مشروبات الکلی نیز می تواند تا حد زیادی بر افزایش احتمال بروز سرطان سینه تاثیر بگذارد.

به یاد داشته باشید که تاثیر رژیم های غذایی، بر کاهش احتمال ابتلا به سرطان سینه هنوز اثبات نشده است. پس حتی زنانی که رژیم غذایی کاملا سالمی نیز دارند باید اقدامات پیشگیرانه ای مانند تصویر برداری منظم ماموگرافی را انجام دهند.

هنوز هم بهترین راه برای اینکه درمان سرطان سینه بهترین نتیجه ی ممکن را داشته باشد همان تشخیص زود هنگام سرطان است. در زیر مواردی برای تشخیص زود هنگام سرطان سینه آورده شده است اما حتما برای کسب اطلاعات بیشتر و آموزش های کامل به پزشک مراجعه کنید و در این زمینه از وی سوال کنید:

  • هر ماه سه تا پنج روز بعد از اتمام دوره قاعدگی پستان های خود را چک کنید. هر سال دو بار برای چک آپ به پزشک مراجعه کنید و یک بار آزمایش ماموگرافی بدهید. برخی از متخصصین شروع آزمایش غربالگری ماموگرافی را از سن 40 سالگی توصیه می کنند اما برخی دیگر این سن را 50 سالگی اعلام کرده اند. اگر در خانواده ی شما سابقه ی ابتلا به سرطان سینه وجود دارد آزمایش غربالگری ماموگرافی را زودتر شروع کنید. در مورد زمان دقیق انجام اولین ماموگرافی می توانید از پزشکتان سوال بپرسید.
  • در صورتی که از قرص های ضد بارداری استفاده می کنید در مورد جوانب مثبت و منفی مصرف این قرص ها با پزشکتان مشورت کنید.
  • اگر شما در حال یائسه شدن هستید و یا یائسه شده اید در مورد درمان های هورمونی جایگزینی که برای کاهش علائم یائسگی مصرف می شود با پزشک مشورت کنید. مطالعات نشان داده است که هورمون های جایگزین و به ویژه درمان با استفاده از ترکیبی از استروژن ها (estrogens) و پروژستین ها (progestins) می تواند خطر ابتلا به سرطان سینه را افزایش دهد. با مشورت پزشک در مورد این درمان های جایگزین و با توجه به خطر ابتلا به سرطان سینه در شما، می توانید تصمیم گیری کنید.
  • اگر شما در معرض خطر بالای ابتلا به سرطان سینه قرار دارید می توانید از دارو های خاصی که از تاثیرات استروژن جلوگیری می کند استفاده کنید. نشان داده شده است که این دارو ها می توانند برای کاهش خطر ابتلا به سرطان سینه موثر باشند. در این زمینه و قبل از مصرف سرخود هر گونه دارویی حتما به پزشک مراجعه کرده و از ایشان مشورت بگیرید.

برای دریافت مشاوره کلیک کنید.

اگر شما دغدغه مبارزه با این بیماری را دارید، به طرح جامع ملی کرشمه بپیوندید...

منبع: WebMD
نویسنده : شفاجو

نظرات کاربران

شما هم میتوانید نظرات خود را در این بخش بیان کنید

برای ثبت نظر، لازم است ابتدا وارد حساب کاربری خود شوید.


نظری برای نمایش وجود ندارد , شما اولین باشید