preloader

افسردگی در زنان را جدی بگیرید


افسردگی در زنان را جدی بگیرید
امتیاز 4.6 / تعداد بازدید : 11820 اشتراک گذاری :

افسردگی شایع ترین اختلال روانشناسی می باشد ،گزارشها بیانگر آن است که در جهان به صورت میانگین 20 تا 25 درصد افراد افسرده میباشند که این آمار در کشورهای مختلف تفاوت دارد.یطور مثال در کشورهایی که در شرایط بد اقتصادی به سر میبرند و یا کشورهایی که درگیر جنگ میباشند میزان افسردگی بیشتر می باشد.

آمار های زیادی در مورد افسردگی در ایران وجود دارد که نشان میدهند:34 درصد ساکنین تهران دچار افسردگی هستند و سن افسردگی در ایران از 28 سال به 17 سال رسیده است! رئیس مرکز مطالعات وزارت ورزش و جوانان ،آقای محمدتقی حسن زاده معتقد است :میزان افسردگی در زنان 2 برابر مردان می باشد و مطالعات دیگر میزان افسردگی در زنان را 2 تا 3 برابر عنوان میکنند.

با توجه به نقش پررنگ زنان در خانواده،میبایست شیوع آن را جدی گرفت.و این موضوع زمانی نگران کننده تر می شود که بدانیم دوسوم از افراد افسرده به خودکشی فکر میکنند و 10تا 15 درصد از آنها از این طریق به زندگی خود پایان میدهند.

افسردگی ،دارای علائمی مانند :اختلال در خواب،خلق افسرده ،کاهش علاقه،کاهش اعتماد به نفس و کاهش تغذیه می باشد.

باید به این نکته توجه کرد که برخی از این موارد به علت نابرابری های زنان و مردان در جامعه به وجود می آید که باعث می شود زنان در وضعیت نامطلوبی قرار بگیرند.

این گونه به نظر می رسد که فرهنگ مرد سالارانه که نتیجه نظامهای تربیتی نادرست است در نگرش بانوان بسیار موثر بوده است و باعث گردیده آنها خود را فرومایه تر و کمتر نسبت به مردان در نظر بگیرند.

بنابراین میتوان برای مطالعه در مورد منشا بیماریهای روانی به خصوص افسردگی، در کنار عواملی نظیر دوران بارداری و زایمان،سوگ،کسالت و روزمرگی،بیماری و ژنتیک ،به عوامل تربیتی و اجتماعی استرس زا نیز توجه کرد که از پررنگ ترین آنها میتوان به جدایی و طلاق،سن،تحصیلات و منزلت پایین در اجتماع اشاره کرد.

با توجه به همه این موارد نقش ارگان ها و سازمانهای مختلف مانند:وزارت خانه های آموزش و پرورش ،ورزش و جوانان و صداسیما بسیار مهم می باشد و میتوانند نقش مهمی در کاهش این آمار داشته باشند

نویسنده : شفاجو

نظرات کاربران

شما هم میتوانید نظرات خود را در این بخش بیان کنید

برای ثبت نظر، لازم است ابتدا وارد حساب کاربری خود شوید.


نظری برای نمایش وجود ندارد , شما اولین باشید