preloader

چگونه از بروز کمر درد در هنگام کار کردن پیشگیری کنیم؟


چگونه از بروز کمر درد در هنگام کار کردن پیشگیری کنیم؟
امتیاز 4.6 / تعداد بازدید : 14598 اشتراک گذاری :

امروز با مطلبی در مورد کمر درد که از میان تازه های سلامت شفاجو انتخاب کرده ایم در خدمت شما هستیم.امیدواریم که مفید باشد.

بلند کردن اجسام سنگین، انجام کار های تکراری و پشت میز نشینی های طولانی مدت می تواند به کمر شما آسیب بزنند. در ادامه به نکاتی برای پیشگیری از بروز کمر درد و درد پشت در هنگام کار کردن خواهیم پرداخت.

کمر درد می تواند یک درد ثابت یا یک احساس خستگی و یا احساسی مانند تیر کشیدن باشد. به هر حال هر چه باشد می تواند آزار دهنده بوده و تمرکز شما را کم کند. متاسفانه بسیاری از مشاغل باعث ایجاد فشار های زیادی بر روی پشت و کمر می شوند. حتی کار های پشت میز نشینی نیز می تواند باعث بروز کمردرد و یا بدتر شدن آن شوند. سعی کنید علت کمر درد خود و روش های پیشگیری از آن را فرا بگیرید.

علل شایع کمر درد در محیط کار چه چیزهایی هستند؟

عوامل متعددی می توانند باعث بروز کمر درد شوند. به عنوان مثال:

  • فشار و نیروی بیش از حد: اعمال فشار بیش از حد به پشت و کمر (مانند بلند کردن و یا جابه جا کردن اجسام سنگین) می تواند باعث آسیب دیدن پشت و کمر شما شود.
  • حرکت های تکرار: حرکت های تکراری می توانند منجر به خستگی عضلانی و یا آسیب دیدگی شوند.
  • طرز نشستن و ایستادن: قوز کردن های زیاد و طولانی مدت می توانند منجر به خستگی عضلانی و آسیب دیدگی پشت و کمر شما شوند.

البته شرایط پزشکی خاص و سبک زندگی (مانند چاقی،  وضعیت بدن در هنگام خواب، ضعف جسمانی، سیگار کشیدن و استرس) نیز می توانند به بروز کمردرد و یا بدتر شدن آن کمک کنند.

برای پیشگیری از کمردرد در هنگام کار چه باید کرد؟

شما می توانید برای پیشگیری از کمر درد در محیط کار نکات زیر را امتحان کنید:

  • فعالیت بدنی داشته باشید. داشتن وزن متعادل و سالم می تواند فشار وارد به کمر شما را به حداقل برساند. بر مبنای تحقیقات وزارت بهداشت (آمریکا) حداقل 150 دقیقه ورزش هوازی متوسط و یا 75 دقیقه ورزش هوازی شدید (ترجیحا پخش شده در کل طول هفته) و همچنین دو جلسه ورزش قدرتی در هفته توصیه شده است. ترکیب این دو نوع ورزش می توانند به پیشگیری از بروز کمر درد به شما کمک کنند.
  • وضعیت خود را مورد بازبینی قرار دهید. وقتی ایستاده اید سعی کنید وزن خود را به صورت متعادل بر روی هر دو پای خود تقسیم کنید. به صورت قوز کرده راه نروید. برای داشتن وضعیت مناسب هنگام نشستن، صندلی ای را انتخاب کنید که به شما اجازه بدهد تا در حالی که پاهایتان به صورت مستقیم روی زمین قرار دارد زانوهای شما هم سطح با باسنتان قرار گرفته باشد. اگر صندلی شما بلند است می توانید یک چهار پایه کوچک را زیر پای خود قرار دهید تا زانوها با باسن هم سطح شوند. اگر صندلی شما از قوص کمرتان حمایت نمی کند می توانید یک بالش کوچک و یا یک حوله لوله شده را در پشت کمر خود قرار دهید. هنگام نشستن محتویات جیب های عقبتان را خالی کنید تا فشار کمتری به باسن و کمرتان وارد شود.
  • اجسام را به شیوه ای درست جا به جا کنید. در هنگام بلند کردن و یا جا به جا کردن اجسام سنگین سعی کنید زانوهای خود را خم کرده و از عضلات پاهایتان برای اعمال نیرو استفاده کنید. سعی کنید شیء را نزدیک به بدنتان نگه دارید. منحنی طبیعی پشتتان را حفظ کنید و از خم شدن به عقب و یا قوز کردن بپرهیزید. اگر جسم سنگین است حتما برای جابه جایی آن از یک نفر دیگر کمک بگیرید.
  • کار های تکراری را تغییر بدهید. اگر امکان استفاده از لوازم کمکی برای بلند کردن اجسام را دارید حتما از آنها استفاده کنید. سعی کنید کار های تکراری سخت و خطرناک را به صورت پشت سر هم انجام ندهید و با قرار دادن کار های ساده تر بین آنها به خودتان استراحت بدهید. اگر پشت کامپیوتر می نشینید مطمئن شوید که محل قرار گیری ماوس، کیبورد و مانیتور درست است و دسترسی به آنها به کمر شما آسیب نمی رساند. اگر در طول روز مجبور هستید مدت زمانی زیادی را به حرف زدن با تلفن سپری کنید سعی کنید از یک هدست استفاده کنید. از خم شدن ها و پیچش های غیر ضروری بپرهیزید. تا جایی که می توانید مدت زمان حمل کیف دستی و یا کیف لبتاپ را کم کنید. اگر مجبور به جابه جایی مقدار زیادی لوازم کار هستید سعی کنید از یک وسیله ی چرخ دار برای حمل و نقل و جابه جایی آنها استفاده کنید.
  • به ندای بدنتان گوش بدهید. اگر حس می کنید بدنتان بعد از مدتی نشستن خسته شده است، موقعیت خود را تغییر دهید، بلند شوید و چند حرکت کششی انجام بدهید.

کمر درد می تواند به کار و یا زمان آزاد شما لطمه بزند. پس سعی کنید تمام فعالیت هایی که در طول یک روز انجام می دهید را بررسی کنید و اگر حس می کنید ممکن است به بدن شما آسیب برسانند حتما آنها را اصلاح کنید. به یاد داشته باشید که هر قدمی که برای پیشگیری از کمر درد و اصلاح سبک زندگیتان بردارید، در آینده با مشکلات و ناراحتی های کمتری مواجه خواهید شد.

منبع: MayoClinic
نویسنده : شفاجو

نظرات کاربران

شما هم میتوانید نظرات خود را در این بخش بیان کنید

برای ثبت نظر، لازم است ابتدا وارد حساب کاربری خود شوید.


نظری برای نمایش وجود ندارد , شما اولین باشید