preloader

هر آنچه شما باید در مورد عفونت گوش بدانید


هر آنچه شما باید در مورد عفونت گوش بدانید
امتیاز 4.6 / تعداد بازدید : 17451 اشتراک گذاری :

با سلام خدمت شفاجویی های عزیز

با یکی دیگه از تازه های سلامت در خدمت شما هستیم و موضوعی که امروز براتون انتخاب کردیم مربوط به عفونت گوش است.

چرا عفونت گوش تا این حد رایج است

اشتباه نکرده‌اید، کودکان ممکن است مرتباَ به عفونت گوش مبتلا شوند. در حقیقت از هر سه مرتبه سرماخوردگی در اطفال، دو بار آن به عفونت گوش منتهی میشود. علت اصلی این پدیده آن است که سیستم ایمنی آنها هنوز به اندازه کافی رشد نکرده و ضمناَ گوش‌های کوچکشان به خوبی گوش بزرگ‌تر‌ها خشک نمیشود.

گوش شناگران

عفونت در گوش خارجی، گوش شناگران نامیده میشود. این عفونت معمولاَ زمانی اتفاق میافتد که گوش برای مدتی طولانی مرطوب مانده و در آن جرم جمع شده است. چه فرزندتان به استخر رفته باشد چه نرفته باشد، استفاده از گوش پاک‌کن( یا هر چیز دیگری که ممکن است بچه‌ها داخل گوششان فرو کنند) میتواند باعث ایجاد مشکل شود. مراقب علائمی مثل خارش گوش یا حساس شدن آن به لمس کردن باشید. راه حل این مشکل معمولاَ استفاده از قطره گوش و همچنین خشک نگه داشتن گوش است.

تشخیص عفونت گوش

تنها راه تشخیص عفونت گوش فرزندتان، معاینه داخل گوش توسط دکتر با وسیله‌ای به نام اتوسکوپ میباشد. این وسیله در حقیقت یک چراغ قوه نازک به همرا یک ذره‌بین است که این امکان را به دکتر میدهد تا داخل گوش را ببیند. یک پرده گوش سالم(همانطور که در تصویر نشان داده شده)، تمیز و صورتی-خاکستری به نظر میرسد و پرده گوش چرکیِ قرمز و ورم کرده است.

داخل گوش شما

شیپور استاش لوله ایست که گوش میانی را به حلق متصل میکند. این لوله مایعات و فشار هوا را در داخل گوش متعادل میکند. سرماخوردگی، آنفلونزا و حساسیت میتوانند باعث ورم و ناراحتی لوله استاش شوند.

مایع داخل گوش

اگر لوله استاش مسدود شود، مایعات در داخل گوش میانی جمع شده و محیط مناسبی برای رشد و تکثیر ویروس و باکتری به وجود می‌آورد که میتواند باعث عفونت شود. ممکن است پزشک داخل گوش کودکتان را با اتوسکوپ معاینه کرده و به وسیله آن جریان هوایی به داخل گوش بفرستد تا پرده گوش را به لرزش در بیاورد. در صورتی که پرده گوش به اندازه کافی نلرزد این احتمال وجود دارد که مقداری مایعات، داخل گوش میانی جمع شده باشد.

پارگی پرده گوش

چنانچه مقدار زیادی مایعات یا فشار هوا در گوش میانی فرزندتان تجمع یابد میتواند باعث پارگی پرده گوش شود. در چنین شرایطی ممکن است شما متوجه خارج شدن یک نوع مایع زرد، قهوه‌ای و یا سفید از گوش کودک شوید. اگرچه این موضوع کمی ترسناک به نظر میرسد ولی پرده گوش معمولاَدر عرض دو هفته خود به خود ترمیم میشود. در صورتی که این حالت مرتباً اتفاق نیفتد، مشکلی در شنوایی فرزند شما ایجاد نخواهد شد. خبر خوب اینکه بلافاصله بعد از این اتفاق، درد گوش احتمالاَ از بین خواهد رفت چرا که سوراخ ایجاد شده باعث خارج شدن فشار میشود.

علائم عفونت گوش

اصلی‌ترین علامت هشداردهنده عفونت، گوش درد است. کودک شما ممکن است موقع دراز کشیدن درد بیشتری احساس کند و در نتیجه برای خواب دچار مشکل شود. حالت‌های زیر میتوانند از دیگر علائم عفونت گوش باشند:

  • اشکال در شنوائی
  • تب
  • ترشح مایعات از گوش
  • سرگیجه
  • گرفتگی بینی

علائم عفونت گوش در نوزادان

عفونت گوش در نوزادان و کودکانی که کوچک‌تر از آن هستند که دردشان را بگویند، میتواند گمراه کننده باشد. این امکان وجود دارد که کودک گوشش را با خشونت بکشد یا اینکه فقط کلافه و عصبی باشد، به خوبی نخوابد و غذا نخورد. ممکن است نوزادان شیشه شیرشان را کنار بزنند زیرا به دلیل فشار گوش، قورت دادن برای آنها دشوار است.

مراقبت‌های خانگی

در طول زمانی که سیستم ایمنی بدن با عفونت مبارزه میکند، شما هم میتوانید تا حدی درد کودکتان را التیام ببخشید. قرار دادن یک حوله گرم روی گوش میتواند تسکین دهنده باشد. قطره گوش هم خیلی سریع درد را کم می کند اما در مورد استفاده از آن با پزشکتان مشورت کنید. یک گزینه دیگر میتواند استفاده از مسکن‌های بدون نسخه و تب بر‌هایی مثل بروفن و استامینوفن باشد ولی از دادن آسپرین به فرزندتان به شدت خودداری کنید.

آنتی‌بیوتیک برای درمان عفونت گوش

عفونت گوش غالباَ به صورت خود‌به‌خودی از بین میرود. پس شگفت زده نشوید اگر دکترتان به شما توصیه کرد که فقط صبر کنید. هرچه بیشر از آنتی‌بیوتیک استفاده کنید اثر آن روی بدنتان کمتر میشود. علت این امر آن است که باکتری‌ها راه مقابله با دارو های همیشگی را پیدا میکنند. علاوه بر آن، در بعضی موارد ویروس‌ها باعث ایجاد عفونت در گوش میشوند در صورتی که آنتی‌بیوتیک‌ها فقط بر روی باکتری‌ها اثر دارند. البته درست است که آنتی‌بیوتیک میتواند مؤثر باشد اما پزشکتان به شما خواهد گفت که بهترین زمان استفاده از آن چه وقت است.

پیچیدگی‌های عفونت گوش

مبتلا شدن دائمی کودک شما به عفونت گوش میتواند روی پرده گوش او اثر نامطلوبی گذاشته و منجر به ناشنوائی، مشکلات گفتاری و یا حتی مننژیت شود. چنانچه فرزندتان مرتباَ دچار این مشکل میشود، شاید بخواهید در صورت لزوم تست شنوائی انجام دهید.

لوله‌های گوش

برای عفونت‌های مقاومی که به سادگی از بین نمیروند، در برخی موارد پزشکان با قرار دادن لوله کوچکی در پرده گوش، مایعات گوش میانی را به خارج از گوش هدایت کرده و مانع جمع شدن مجدد آن ها میشوند. این روش میتواند از درد و فشار گوش کم کرده و اختلال در شنوائی را پایان دهد. این لوله‌ها معمولاَ بین هشت تا هجده ماه داخل گوش باقی مانده و اغلب خود‌به‌خود می‌افتند.

لوزه‌ها میتوانند باعث عفونت شوند

گاهی اوقات لوزه‌های بچه‌ها به شدت متورم شده و به شیپور استاش که گوش میانی را به حلق متصل میکند، فشار وارد میکنند. و این باعث عفونت میشود. در صورتی که این اتفاق مرتباَ تکرار شد، شاید لازم باشد که لوزه‌ها را خارج کنید.

پیشگیری از ابتلا به عفونت گوش

مهمترین علت عفونت گوش میانی، سرماخوردگیست. پس، پیشگیری از ویروس سرماخوردگی جلو عفونت گوش را هم خواهد گرفت. بهترین راه مقابله با باکترها این است که مطمئن شوید فرزندتان دستانش را مرتب و به خوبی میشوید. راههای دیگر پیشگیری از عفونت گوش شامل دور نگه داشتن فرزندتان از دود سیگار، تزریق سالانه واکسن آنفلونزا و تغذیه نوزاد با شیر مادر حداقل برای شش ماه است چرا که شیر مادر، سیستم ایمنی نوزاد را تقویت میکند.

آلرژی و عفونت گوش

آلرژی هم درست مثل سرماخوردگی میتواند باعث التهاب شیپور استاش شده و به عفونت گوش میانی منتهی شود. چنانچه قادر نیستید فرزندتان را از آنچه که او را آزار میدهد دور کنید، سعی کنید موادی که باعث حساسیت او میشوند را شناسایی کنید. داروهای ضد حساسیت ممکن است علاوه بر رهایی از درد باعث جلوگیری از عفونت گوش نیز بشوند.

منبع: WebMD
نویسنده : شفاجو

نظرات کاربران

شما هم میتوانید نظرات خود را در این بخش بیان کنید

برای ثبت نظر، لازم است ابتدا وارد حساب کاربری خود شوید.


نظری برای نمایش وجود ندارد , شما اولین باشید