preloader

مواظب باشید: سیگار و بروز بیماری آسم در خانواده ها


مواظب باشید: سیگار و بروز بیماری آسم در خانواده ها
امتیاز 4.6 / تعداد بازدید : 14694 اشتراک گذاری :

دود ناشی از سیگار، قلیان، پیپ و یا هر نوع دخانیات دیگری به بدن شما آسیب های مختلفی می زند اما این آسیب ها برای ریه ها در افراد مبتلا به آسم بسیار بیشتر است. دود توتون و تنباکو یک محرک قوی برای بروز علائم بیماری آسم هستند.

چگونه دود ناشی از تنباکو و توتون منجر به تحریک شدن آسم می شوند؟

هنگامی که شخصی دود سیگار را به هر نحوی استنشاق می کند مواد تحریک کننده از طریق پوشش مرطوب راه های هوایی جذب می شوند. این مواد در افراد مبتلا به آسم می توانند منجر به یک حمله آسمی شوند.

علاوه بر این دود سیگار به بافت های کوچکی که مانند مو می مانند و به آنها مژک گفته می شود آسیب میزنند. به طور معمول، مژک ها گرد و غبار و مخاط موجود در راه های هوایی را به بیرون می رانند. دود تنباکو و توتون به این مژک ها آسیب می رسانند و از میزان کارایی آنها می کاهند و باعث می شود که گرد و غبار و مخاط در مجاری هوا جمع شوند.

همچنین دود باعث می شود که ریه ها بیشتر از حد معمول مخاط تولید کنند. در نتیجه این مخاط بیشتر در راه های هوایی می توانند یک حمله آسم را راه اندازی کنند.

آیا استنشاق دود سیگار موجود در محیط برای افراد مبتلا به آسم می تواند خطرناک باشد؟

فردی که سیگار نمی کشد اما در محیطی قرار دارد که دود سیگار را استنشاق می کند، در واقع دو نوع دود را وارد ریه های خود می کند، دود ناشی از سوختن سیگار و دود بیرون داده شده توسط فرد سیگاری.

استنشاق دود سیگار که معمولا به آن "دود منفعل" گفته می شود، ممکن است از سیگار کشیدن خطرناک تر باشد. علت این قضیه این است که دود ناشی از سوخته شدن انتهای سیگار حاوی موادی از جمله قطران، مونوکسیدکربن، نیکوتین و ... است که از دودی که خود فرد سیگاری استنشاق می کند خطرناک تر است.

دود سیگار به ویژه برای افرادی که به بیماری آسم مبتلا هستند بسیار خطرناک است. فردی که آسم دارد و در معرض دود سیگار قرار می گیرد احتمال بیشتری دارد که علائمی مانند خس خس سینه، سرفه و تنگی نفس را تجربه کند.

آیا سیگار می تواند برای کودکان من مضر باشد؟

استنشاق دود سیگار برای کودکان مبتلا به آسم از بزرگسالان بسیار خطرناک تر است.

هنگامی که یک کودک در معرض دود سیگار قرار می گیرد، ریه های کودک، تحریک شده و بیشتر از حد معمول مخاط تولید می کنند. از آنجایی که راه های هوایی کودکان نسبت به بزرگسالان کوچک تر است، قرار گرفتن در معرض دود سیگار سریعتر بر روی آنها اثر می گذارد و حتی ممکن است در عملکرد شش های آنها در بزرگسالی نیز تاثیر بگذارد.

کودکانی که والدینی سیگاری دارند (سیگار و یا هر نوع دخانیات دیگری) بیشتر در معرض خطر ابتلا به عفونت ریه و سینوس قرار دارند. این عفونت ها می توانند علائم آسم را بدتر کرده و کنترل آنها را بسیار دشوارتر کنند.

آیا سیگار می تواند بر روی جنین نیز تاثیر منفی بگذارد؟

سیگار کشیدن مادر می تواند از طرق مختلفی به جنین آسیب برساند. نیکوتین که ماده ای اعتیاد آور بوده و در توتون و تنباکو وجود دارد از طریق خون، به صورت مستقیم وارد بدن جنین می شود.

کودکانِ مادرانی که در دوران بارداری استعمال دخانیات داشته اند احتمال ابتلا به مشکلات ریوی بیشتری دارند و احتمال ابتلای آنها به آسم تا 10 برابر بیشتر است. همچنین استعمال دخانیات در دوران بارداری می تواند منجر به وزن کم نوزاد در هنگام تولد، تولد زودرس و سندرم مرگ ناگهانی نوزاد (SIDS) شود.

چگونه می توان از دود تنباکو و توتون اجتناب کرد؟

راه های زیادی برای کاهش میزان قرار گرفتن در معرض دود سیگار و سایر دخانیات وجود دارد:

  • اگر سیگار می کشید، آن را ترک کنید. ترک سیگار شاید آسان نباشد اما برنامه ها و روش های مختلفی برای ترک سیگار وجود دارند که می توانید از آنها کمک بگیرید.  پزشک می تواند در انتخاب بهترین راه برای ترک سیگار به شما کمک کند. اگر همسر و یا سایر اعضای خانواده شما سیگاری هستند، سعی کنید آنها را از خطرات ناشی از استعمال دخانیات آگاه ساخته و آنها را تشویق کنید که سیگار را ترک کنند.
  • اجازه ندهید کسی در منزل و یا ماشین شما سیگار بکشد.
  • اجازه ندهید کسی در کنار شما و یا فرزندتان سیگار بکشد.
  • از اماکن عمومی مانند رستوران ها و کافی شاپ هایی که امکان سیگار کشیدن وجود دارد، دوری کنید.
منبع: WebMD
نویسنده : شفاجو

نظرات کاربران

شما هم میتوانید نظرات خود را در این بخش بیان کنید

برای ثبت نظر، لازم است ابتدا وارد حساب کاربری خود شوید.


نظری برای نمایش وجود ندارد , شما اولین باشید