preloader

علل، علائم، تشخیص و درمان بیماری پوستی روزاسه


علل، علائم، تشخیص و درمان بیماری پوستی روزاسه
امتیاز 4.6 / تعداد بازدید : 40861 اشتراک گذاری :

با سلام خدمت دوستان عزیز

مطلبی که امروز از میان تازه های سلامت مان برایتان انتخاب کرده ایم مربوط به بیماری روزاسه است.

روزاسه یک بیماری شایع است که عمدتا پوست صورت را تحت تاثیر قرار می دهد. روزاسه باعث قرمزی در بینی، چانه، گونه ها و پیشانی می شود. با گذشت زمان این قرمزی ممکن است بدتر شود. ممکن است رگ های خونی قابل مشاهده باشند.

در برخی موارد بیماری پوستی روزاسه در قفسه سینه، پشت و گردن بروز می کند. در مواردی نیز روزاسه ممکن است چشم ها را تحت تاثیر قرار بدهد و باعث تحریک پذیری، قرمز و آبکی به نظر رسیدن آنها شود. روزاسه در برخی از افراد باعث بروز جوش ها و برآمدگی های پر از چرک می شود. این اختلال ممکن است باعث شود که دماغ به شکلی ورم کرده به نظر برسد.

علل روزاسه چه چیزهایی هستند؟

علت روزاسه شناخته شده نیست با این حال نظریه های مختلفی در این زمینه وجود دارد. برخی از محققان معتقدند که روزاسه یک اختلال کلی در عروق خونی است. برخی دیگر بر این اعتقادند که این عارضه به علت کنه های میکروسکوپی پوست، قارچ، عوامل روانی و یا نقص در بافت همبند زیر پوست ایجاد می شود. هرچند علت اصلی این بیماری هنوز مشخص نشده است اما یک سری شرایط وجود دارند که می توانند آغازگر روزاسه باشند.

عوامل خطر بیماری روزاسه چه چیزهایی هستند؟

روزاسه حدودا 14 میلیون آمریکایی را تحت تاثیر قرار داده است که بسیاری از آنها از بیماری خود اطلاع ندارند.

افرادی که پوستی روشن دارند و به راحتی پوستشان قرمز می شود در معرض خطر بیشتری برای ابتلا به این بیماری پوستی هستند. روزاسه بیشتر در زنان شایع است اما علائم این بیماری در مردان شدید تر است. علت این قضیه این است که اغلب مردان درمان روزاسه را به تاخیر می اندازند تا زمانی که روزاسه پیشرفت کرده و به مراحل شدید برسد.

آیا درمانی برای روزاسه وجود دارد؟

در حالی که درمان خاصی برای روزاسه وجود ندارد اما روش های درمانی برای کنترل و یا کاهش علائم آن وجود دارند. در صورت مشاهده علائم روزاسه حتما به پزشک مراجعه کنید.

علائم روزاسه چه چیزهایی هستند؟

علائم روزاسه می توانند از فردی به فردی دیگر بسیار متفاوت باشند. در بسیاری از مواقع تنها بخشی از علائم روزاسه بروز می کنند. به هر حال روزاسه حداقل یکی از علائم زیر را به وجود می آورد. نشانه های اولیه روزاسه عبارتند از:

  • گرگرفتگی: بسیاری از افرادی که به روزاسه مبتلا می شوند سابقه سرخ شدن و یا گرگرفتگی های مکرر را دارند. قرمزی صورت که ممکن است در بازه های مختلف بیایند و بروند اغلب از اولین نشانه های این اختلال است.
  • قرمزی ثابت: قرمزی پوست صورت که ممکن است مشابه آفتاب سوختگی باشد با این تفاوت که برطرف نمی شوند.
  • برجستگی ها و جوش ها: اغلب افراد مبتلا به روزاسه با برجستگی های قرمز کوچک و یا جوش های پر از چرک مواجه می شوند. گاهی اوقات این جوش ها ممکن است شبیه به آکنه باشند اما با این تفاوت که جوش های سر سیاه بروز نمی کنند. ممکن است این عارضه ها با سوزش نیز همراه باشد.
  • رگ های خونی قابل مشاهده: رگ های خونی کوچک قابل مشاهده در زیر پوست، در بسیاری از مبتلایان به روزاسه بروز می کنند.

سایر علائم بالقوه روزاسه عبارتند از:

  • سوزش و تحریک چشم ها: ممکن است در افراد مبتلا به روزاسه چشم ها آبکی و یا قرمز (خونی) به نظر برسند. به این حالت روزاسه چشمی گفته می شود. این حالت می تواند باعث قرمزی و ورم پلک ها نیز بشود. در موارد شدیدتر، اگر روزاسه درمان نشود ممکن است به آسیب های قرنیه و از دست دادن بینایی منجر شود.
  • احساس سوزش و گزش: ممکن است احساس سوزش و یا گزش در صورت بروز کنند. همچنین ممکن است احساس خارش و سفتی نیز به وجود بیاید.
  • خشکی پوست: ممکن است پوستِ قسمت مرکزی صورت خشک و خشن به نظر برسد.
  • پولک ها: ممکن است تکه های پوست قرمز رنگ در صورت بروز کنند.
  • ضخیم شدن پوست: در برخی موارد ممکن است پوست ضخیم شده و بافت های اضافه ای را به وجود بیاورد. این وضعیت اغلب در بینی رخ می دهد و باعث می شود که بینی حالتی پیازی شکل پیدا کند.
  • ورم: ورم صورت می تواند به صورت جداگانه و یا همراه با سایر علائم روزاسه بروز کند.

علائم روزاسه ممکن است علاوه بر صورت در سایر بخش های بدن از جمله گردن، قفسه سینه و یا گوش ها بروز کنند.

تشخیص روزاسه چگونه است؟

پزشک علائم و نشانه های شما را به صورت کامل معاینه می کند و سوالاتی در مورد سوابق پزشکی شما خواهد پرسید. حتما در مورد هر گونه مشکل و یا علائمی مانند قرمزی، جوش، سوزش و یا خارش که در پوستتان با آنها مواجه شده اید با پزشکتان مشورت کنید. هیچ آزمایش اختصاصی ای برای تشخیص روزاسه وجود ندارد.

درمان روزاسه چگونه است؟

درمان روزاسه ممکن است بسته به علائم و نشانه های هر فرد متفاوت باشد. درمان های مورد استفاده برای روزاسه عبارتند از:

  • داروها: گاهی اوقات پزشکان برای درمان عوارض و علائم این بیماری دارو های خوراکی و یا موضعی تجویز می کنند. این دارو ها می توانند علائم را کنترل کرده و یا حتی از میزان آنها کم کنند.
  • عمل جراحی: پزشکان می توانند رگ های خونی قابل دیدن را بردارند و در مواردی که بینی با مشکل مواجه می شود می توانند انحراف بینی را به کمک عمل جراحی بهبود ببخشند.

پیشگیری از روزاسه چگونه است؟

در حالی که هیچ راهی برای پیشگیری از روزاسه وجود ندارد اما افراد مبتلا می توانند برای کاهش احتمال بروز علائم، عوامل آغازگر روزاسه را بشناسند و از آنها دوری کنند. برخی از عوامل آغازگر روزاسه عبارتند از:

  • قرار گرفتن در معرض باد و یا آفتاب
  • فشار های عاطفی
  • آب و هوای داغ و یا سرد
  • ورزش های سنگین
  • مصرف الکل
  • نوشیدنی های داغ
منبع: WebMD
نویسنده : شفاجو

نظرات کاربران

شما هم میتوانید نظرات خود را در این بخش بیان کنید

برای ثبت نظر، لازم است ابتدا وارد حساب کاربری خود شوید.


نظری برای نمایش وجود ندارد , شما اولین باشید