preloader

داروهای فشارخون بالا ، افسردگی و اختلالات دو قطبی


داروهای فشارخون بالا ، افسردگی و اختلالات دو قطبی
امتیاز 4.6 / تعداد بازدید : 11920 اشتراک گذاری :

بر اساس یک مطالعه جدید ،داروهای فشار خون ممکن است نه تنها روی فشار خون بلکه روی خلق و خوی فرد نیز تاثیر گذارد این تاثیرات شامل بروز افسردگی و اختلال دوقطبی است .

افسردگی از بیماری های قلبی عروقی مؤثر بوده و رابطه دو طرفه بین افسردگی و بیماری قلبی وجود دارد.

اختلال دو قطبی با افزایش خطر مرگ و میر ناشی از بیماری های قلبی عروقی و فشار خون بالا و اختلال افسردگی با افزایش خطر ابتلا به فشار خون بالا همراه است.

در حالی که شواهد در مورد تاثیر داروهای فشار خون روی افزایش این اختلالات خلقی رو به رشد است و ممکن است نقشی در توسعه اختلالات خلقی بازی کنند ، اما تجویز این داروها برای بیماران مبتلا به فشار خون بالا که ممکن است دارای یک اختلال خلقی زمینه ای بوده اند ، نتایج حاصل از ارتباط بین این دو را بی جواب گذاشته است

در عمل ارتباط بین سلامت روانی بالینی با فشار خون بالا به رسمیت شناخته شده و تاثیر آن ممکن است از داروهای ضد فشار خون بر سلامت روان باشد که پزشکان باید در درمان فشار خون بالا را با در نظر داشتن این اثرات منفی آن ها را برای بیماران خود تجویز کنند.

محققان دانشگاه گلاسکو با هدف تعیین اینکه آیا داروهای فشار خون بالا تاثیری بر اختلالات خلقی دارند یا خیر بیماران را در طبقات مختلف از مصرف داروهای ضد فشار خون در یک دوره 5 ساله مورد تجزیه و تحلیل و پیگیری قرار دادند .

دو داروی ضد فشار خون در ارتباط با افزایش خطر ابتلا به اختلالات خلقی

افراد واجد شرایط برای ورود به مطالعه سنینی بین 40 تا 80 سال داشتند.

داروهای فشار خون :آنتاگونیست آنژیوتانسین، مسدود کننده های بتا، مسدود کننده های کانال کلسیم، یا دیورتیک های تیازیدی

شرکت کنندگان بر اساس مصرف این دارو ها به 4 گروه تقسیم شدند و تنها داروی فشار خون برایشان تجویز شده بود. این تحقیق همچنین شامل یک گروه کنترل متشکل از افرادی بود که در طول دوره مطالعه در معرض هیچ یک از این چهار داروی ضد فشار قرار نگرفته بودند.

در طول 5 سال پیگیری، محققان زمینه ای از اختلالات خلقی مانند افسردگی یا اختلال دو قطبی را مشاهده کردند تیم تحقیقاتی بعد از اینکه بیماران مصرف داروهای فشار خون را به مدت 90 روز قطع کردند آزمایشاتی ترتیب دادند و حدود 299 نفر از شرکت کنندگان عمدتا به دلیل افسردگی در بیمارستان بستری شدند ، این بیماری در آنان به طور متوسط ​​2تا3 سال بعد از مصرف دارو شروع شده بود.

وقتی که چهار گروه آزمایشی از مصرف کنندگان رایج ترین داروهای ضد فشار خون با هم مقایسه شدند محققان دریافتند که 2 دارو با افزایش خطر اختلالات خلقی همراه بودند، در حالی که در مصرف کنندگان یکی از داروها خطر ابتلا به اختلال خلقی کاهش یافته بود


 

دکتر پادمانابان و همکارانش مشخص کردند درافرادی که دارویبتا بلاکرها و آنتاگونیست های کلسیم تجویزشده بود خطر بستری شدن در بیمارستان به دلیل اختلالات خلقی در مقایسه با بیمارانی که از آنتاگونیست آنژیوتانسین مصرف می کردند 2 برابر افزایش یافت

در مقابل، بیمارانی که از آنتاگونیست آنژیوتانسین استفاده می کردند کمترین احتمال خطر بستری شدن در بیمارستان برای اختلالات خلقی را درمقایسه با سایر داروهای فشار خون و بیماران گروه شاهد داشتند.در بیماران گروه درمانی دیورتیک های تیازیدی و گروه کنترل میزان خطر مشابهی برای اختلالات خلقی پیدا شد.

این تیم همچنین دریافت که شرایط پزشکی موجود در هر فرد و همکاری آن با داروها مشخصا در هر فرد برای اختلالات خلقی در دوره پیگیری اثرات اروها روی اختلالات خلقی 5 ساله است

استفاده بالقوه از مهار کننده های سیستم رنین-آنژیوتانسین برای اختلالات خلقی

ممکن است این دارو یک مکانیزم مشترک با افزایش خطر ابتلا به اختلالات خلقی و بیماری های قلبی عروقی داشته باشد مانند پیش فعالی ناشی از تاثیر روی غدد هیپوتالاموس-هیپوفیز- غده آدرنال -محور (HPA)و التهاب عصبی.

داروهای فشار خون بالا ممکن است محور HPA را تحت تاثیر قرار دهند شواهدی وجود دارد که سیستم رنین-آنژیوتانسین-آلدوسترون در مسیری که رفتارهای خلقی و افسردگی درگیر است، مسئول تنظیم فشار خون بدن در مغز است .

منبع: MNT
نویسنده : شفاجو

نظرات کاربران

شما هم میتوانید نظرات خود را در این بخش بیان کنید

برای ثبت نظر، لازم است ابتدا وارد حساب کاربری خود شوید.


نظری برای نمایش وجود ندارد , شما اولین باشید