preloader

آیا نخوردن صبحانه ممکن است به افزایش وزن منجر شود؟


آیا نخوردن صبحانه ممکن است به افزایش وزن منجر شود؟
امتیاز 4.6 / تعداد بازدید : 15045 اشتراک گذاری :

بر مبنای یک تحقیق علمی نشان داده شده است که بر خلاف باور های رایج، افرادی که صبحانه نمی خورند، در طول روز تقریبا با افرادی که صبحانه می خورند به یک میزان از میان وعده ها استفاده می کنند. پس می توان اینگونه بیان کرد که نخوردن صبحانه معمولا نمی تواند منجر به افزایش وزن شما شود.

سالهای متمادی مردم بر این باور بودند که صبحانه مهمترین وعده ی غذایی بوده و نخوردن آن می تواند باعث شود که شما در طول روز میزان تنقلات و میان وعده های بیشتری را مصرف کنید و این قضیه می تواند منجر به افزایش وزن شما شود.

مطالعه ای جدید که بر روی تعدادی دانشجو با وزن طبیعی انجام داده شد نشان داد که حتی ممکن است نخوردن صبحانه باعث شود که شما در طول روز مقدار کالری کمتری را دریافت کنید.

البته متخصصان تغذیه معتقدند که هنوز هم دلایل بسیار زیادی وجود دارد که خوردن صبحانه را الزامی می کند و از طرفی نتایج تحقیقی که در بالا به آن اشاره شد در برای تمام افراد صدق نمی کند.

در بخشی از این تحقیق به بخشی از دانشجویان به صورت منظم صبحانه داده شد و بخشی دیگر از خوردن صبحانه منع شدند. سپس میزان کالری دریافتی آنها در طول روز اندازه گیری شد. این در حالی بود که نهار به صورت آزاد ارائه شد، به گونه ای که هر دانشجو می توانست به هر میزان که بخواهد از مواد غذایی موجود در سالن غذاخوری دانشگاه استفاده کند.

دانشجویانی که به خوردن صبحانه عادت داشتند و در این تحقیق از خوردن صبحانه منع شده بودند، در طول روز احساس گرسنگی بیشتری می کردند اما با این وجود در هنگام نهار و یا در سایر زمان های طول روز دست به پر خوری و زیادی روی نزدند. همین قضیه (نخوردن صبحانه) باعث شد که آنها در طول روزهایی که صبحانه نخورده بودند نسبت به روزهایی که صبحانه می خوردند، تقریبا 400 کالری کمتر مصرف کنند.

شاید خودتان نیز چنین تجربه ای را داشته باشید. اگر شما به خوردن صبحانه عادت داشته باشید و در بعضی از روز ها صبحانه نخورید، ممکن است در طول روز احساس گرسنگی بیشتری بکنید اما در هنگام نهار معمولا به اندازه ی روزهایی که صبحانه میخوردید، غذا مصرف خواهید کرد. پس می توان این نتیجه را گرفت که ادعای اینکه نخوردن صبحانه باعث اضافه وزن می شود را رد کرد.

به یاد داشته باشید که این تحقیق ها فقط بر روی تاثیر صبحانه بر روی اضافه وزن تمرکز داشته و در مورد تاثیر صبحانه بر توانایی یادگیری و تمرکز نبوده و لذا توصیه می شود که کودکان مدرسه ای برای داشتن تمرکز در کلاس، حتما صبحانه مصرف کنند.

از طرفی صرفا میزان کالری دریافتی مهم نبوده و منبع دریافت کالری نیز مهم میباشد. افرادی که صبحانه مصرف نمی کنند و در طول روز احساس گرسنگی می کنند تمایل بیشتری به مصرف میان وعده های چرب و ناسالم دارند.

مصرف نکردن صبحانه معمولا منجر به احساس کمبود انرژی، بی حالی و خستگی می شود که همین قضیه ممکن است باعث کاهش بازدهی افراد در طول روز شود.

با توجه به این توضیحات می توان اینگونه بیان کرد که خوردن صبحانه سالم و مقوی به صورت منظم از نخوردن آن بهتر و مفیدتر است.

باید توجه داشته باشید که این مطالعه در افراد با وزن طبیعی انجام شده است و ممکن است در افراد با وزن اضافه و چاق نتیجه ای متفاوت را داشته باشد.

در یک تحقیق دیگر، محققان به این نتیجه رسیدند که مردانی که صبحانه نمی خوردند بیشتر از افرادی که به صورت منظم صبحانه می خورند در معرض ابتلا به حمله قلبی قرار دارند. همچنین در این تحقیق اینگونه بیان شد که نخوردن صبحانه به صورت منظم و هر روزه می تواند منجر به افزایش وزن و افزایش احتمال ابتلا به بیماری های قلبی و سایر بیماری های مرتبط با چاقی شود.

نکته آخر

با توجه به گفته های بالا، در نهایت می توانیم اینگونه به شما بیان کنیم که نخوردن صبحانه تنها برای کم کردن میزان کمی کالری از رژیم غذایی به هیچ عنوان کار عاقلانه ای نبوده و خوردن صبحانه سالم و بهداشتی به صورت منظم می تواند سلامتی بیشتری را برای شما به ارمغان بیاورد.

منبع: webmd
نویسنده : شفاجو

نظرات کاربران

شما هم میتوانید نظرات خود را در این بخش بیان کنید

برای ثبت نظر، لازم است ابتدا وارد حساب کاربری خود شوید.


نظری برای نمایش وجود ندارد , شما اولین باشید