preloader

کم کاری تیروئید


کم کاری تیروئید
امتیاز 4.6 / تعداد بازدید : 12189 اشتراک گذاری :

 

تیروئید کم کارو یا کم کاری تیروئید ، به این معنا است که غده تیروئید شما مواد شیمیایی یعنی هورمون به اندازه کافی ترشح نمی کند . علائم شایع کم کاری تیروئید ، خستگی، اضافه وزن و افسردگی است . کم کاری تیروئید معمولاً خیلی جدی نیست . با استفاده از قرص های هورمونی به صورت روزانه با موفقیت می توان  هورمونهای ترشح نشده را جایگزین کرد . از کم کاری تیروئید نمی توان پیشگیری کرد . در بیشتر موارد حمله سیستم ایمنی بدن به تیروئید ، باعث کم کاری آن می شود ، و یا در نتیجه آسیبی که داروهای مصرفی برای درمان سرطان تیروئید و پرکاری تیروئید به بدن وارد می کند ، تیروئید کم کار به وجود می آید . 

علائم و نشانه های کم کاری تیروئید

بسیاری از علائم تیروئید کم کار ، با سایر بیماریها یکسان هستند ، بنابراین سردرگمی در تشخیص این بیماری به راحتی اتفاق می افتد . معمولاً علائم به آهستگی آغاز می شوند و شما در طول سالیان متوجه شکل گیری بیماری در خود نمی شوید . علائم شایع در این بیماری عبارتند از : 

١- خستگی 

٢-حساسیت به سرما 

٣- اضافه شدن وزن 

٤- یبوست 

٥- افسردگی 

٦- حرکات کند 

٧- درد و ضعف عضلانی 

٨- گرفتگی عضلانی 

٩- پوست خشک و پوسته پوسته 

١٠- مو و ناخن شکننده 

١١- از دست دادن میل جنسی 

١٢- درد و گز گز و بی حسی در انگشتان دست ( سندروم تونل کارپ یا نشانگان مجرای مچ دستی ) 

١٣- قاعدگیهای نامنظم و یا خیلی شدید 

کم کاری تیروئید در افراد مسن ، باعث فراموشی ،در کودکان باعث عدم رشد و در نو جوانان باعث بلوغ زودرس می شود . اگر هر کدام از علائم ذکر شده را در خود یافتید حتماً به پزشک مراجعه کنید .

اگر کم کاری تیروئید درمان نشود ، علائم دیگری به سراغ بیمار می آید . که این علائم شامل : 

١- صدای کم تن و خشن 

٢- صورت پف کرده 

٣- کم و نازک شدن ابروها 

٤- ضربان قلب ضعیف

٥- کم شدن شنوایی 

٦- کم خونی 

دلایل به وجود آمدن تیروئید کم کار 

تیروئید کم کار زمانی به وجود می آید ، که غده تیروئید شما به اندازه کافی هورمون تیروکسین یا همان T4را ترشح نکند . دلایل رایج به وجود آمدن تیروئید کم کار ، حمله سیستم ایمنی بدن به تیروئید و یا تیروئید آسیب دیده است . 

سیستم ایمنی بدن 

در بیشتر موارد تیروئید کم کار زمانی به وجود می آید که سیستم ایمنی بدن که معمولاً با بیماری ها مبارزه میکند ، خود به غده تیروئید حمله کند . این امر باعث آسیب به تیروئید می شود و این غده دیگر قادر به ترشح هورمون تیروکسین نخواهد بود و به کم کاری تیروئید ختم می شود . 

التهاب مزمن تیروئید معروف به هاشیموتو ، رایجترین عکس العمل سیستم ایمنی بدن است که باعث کم کاری تیروئید می گردد . دلیل به وجود آمدن هاشیموتو مشخص نیست اما یک بیماری ارثی محسوب می شود . و اگر بیمار دچار دیابت نوع اول و یا بیماری پیسی ( ویتیلیوگو ) باشد ، بیشتر در معرض کم کاری تیروئید قرار دارد . 

درمان تیروئید در گذشته بیمار 

یکی دیگر از عوامل به وجود آمدن تیروئید کم کار ، اثرات جانبی و پیچیدگی های درمان غده تیروئید در گذشته بیمار است . جراحی این غده و درمان رادیو اکتیوی ، نیز باعث کم کاری تیروئید می گردد . 

عواملی که کمتر رایج هستند 

کمبود ید در رژیم غذایی در سراسر دنیا ، باعث کم کاری تیروئید می شود . تیروئید کم کار برای ترشح هورمون تیروکسین ،به ید احتیاج دارد .در برخی موارد نوزاد با کم کاری تیروئید به دنیا می آید ، زیرا غده تیروئید در رحم رشد پیدا نکرده است . این نوع کم کاری تیروئید ، کم کاری تیروئید مادرزادی گفته می شود و معمولاً در معاینات پس از تولد ، تشخیص داده می شود . 

گاهی مشکلات غده هیپوفیز هم ، باعث کم کاری تیروئید می شود . غده هیپوفیز در مرکز مغز قرار دارد که تیروئید را منظم می کند . اما اگر هیپوفیز آسیب ببیند ، ممکن است تیروئید هم کم کار شود .

گاهی اوقات یک عفونت ویروسی و یا داروهایی که برای درمان سایر بیماریها مصرف می شود ، نیز باعث کم کاری تیروئید می شود : 

١- لیتیوم : دارویی که برای درمان بیماریهای روحی از قبیل افسردگی و دوقطبی بودن تجویز می شود . 

٢- آمیودرون : دارویی که برای درمان ضربان نامنظم قلب تجویز می شود . 

٣- اینترفرون : دارویی که برای درمان سرطانهای خاص و هپاتیت نوع c تجویز می شود. 

اگر نگران هستید که ،عوارض جانبی داروهای مصرفی شما ، ممکن است میزان هورمون تیروئید شما را تحت تاثیر قرار دهد ، حتماً با پزشک خود مشورت کنید . 

اگر شما دغدغه مبارزه با این بیماری را دارید، به طرح جامع ملی کرشمه بپیوندید...

منبع: NHS
نویسنده : شفاجو

نظرات کاربران

شما هم میتوانید نظرات خود را در این بخش بیان کنید

برای ثبت نظر، لازم است ابتدا وارد حساب کاربری خود شوید.


نظری برای نمایش وجود ندارد , شما اولین باشید