preloader

روش های کاربردی درمان خانگی عارضه های مقعدی در طب سنتی


روش های کاربردی درمان خانگی عارضه های مقعدی در طب سنتی
امتیاز 4.6 / تعداد بازدید : 10151 اشتراک گذاری :

در این مطلب میخواهیم در مورد عوارض شایع ناراحتی های نشیمنگاهی و همچنین بیماری های شایع آن صحبت کنیم. و روش ها ی کاربردی درمان این عوارض و بیماری ها در طب سنتی به شما آموزش می دهیم.

شقاق و هموروئید از شایع ترین بیماری های مقعد هستند. که هر فردی در طول زندگی خود ممکن است یکبار آنرا تجربه کند. حدود نیمی از افراد جامعه ما به یکی از علائم بیمارهای مقعدی مبتلا هستند.

مهم است که بدانید بیماری های مقعدی بصورت یکی از علائم زیر در اشخاص ظاهر می شود.

به هر یک از علائم فوق عارضه های مقعدی می گویند. اینها علائم بیماری بوده و خودِ بیماری به حساب نمی آیند. در واقع این عوارض مقعدی به ما هشدار میدهند، که مبتلا به یکی از انواع هموروئید و یا شقاق مقعدی شده ایم.

صحبت از انواع هموروئید شد :

 لازمه که بدانید این بیماری بصورت بواسیر داخلی یا بواسیر خارجی در افراد بروز می کند.

در بعضی از بیماران، هموروئیدِ داخلی بصورت جوشهای سرسفید و یک تکه زائده گوشتی داخلی ایجاد می شود. که دارای نبض بوده و بسیار دردناک و آزار دهنده است.

از آنجا که تمرکز صحبتهای ما در این مقاله بیشتر بر روی معرفی عارضه های مقعدی است. خیلی کوتاه به نشانه های این عوارض می پردازیم. زیرا هدف و تمرکز اصلی ما بر ارائه راهکارهای کاربردی در مورد چگونگی درمان است.

زیرا تعریف بیماری دردی از بیمار درمان نخواهد کرد، و همانطور که میدانید بیماران به دنبال ارائه راهکارهای عملی برای مداوی خود هستند. وکمتر به واژه ها و لغات و مفاهیم اهمیت میدهند.

عارضه مقعدی سوزش و خارش چگونه بوجود می آید؟

 

سوزش و خارش یکی از آزار دهنده ترین عوارض ناحیه نشستگاه می باشند. و نشان دهنده این است که شما به بواسیر یا شقاق مبتلا شده اید. معمولا اسهال علت اصلی سوزش مقعدی است. به دلیل اینکه مدوفوع در زمان اسهال ماهیتی اسیدی دارد.

این موضوع باعث سوزش شدید مقعد و طوریه که انگار بیمار خرده شیشه دفع می کند.

سوزش شدید مقعدی در اثر اسهال باعث التهاب ناحیه مقعد می شود. و اینجاست که بیمار به دردسر و رنج میفتد.

خارش مقعدی یکی دیگر از عوارض شناخته شده ناحیه مقعدی است. که بنا به اظهارات عده کثیری از علمای طب سنتی یبوست عامل اصلی آن است. ترشحات مقعدی به دلیل خشکی مزاج در ناحیه رکتوم سفت شده وباعث ایجاد خارش شدید می شود.

عامل اصلی بیمارهای نشیمنگاهی یبوست است. در اثر فشار به عضلات اسفنگتر ناحیه رکتوم ممکنه به فیشر یا زخم مقعدی مبتلا شوید.

در صورت ابتلا به شقاق ، روش های کاربردی زیادی برای درمان آن وجود دارد. ابتدا سعی کنید با متدهای خانگی این عارضه را متوقف کنید.

این روش ها عبارتند از :

اصلاح الگوی غذایی و اصلاح سبک زندگی مانند:

  1. گنجاندن فیبر و میوه و سبزیجات در سبد مواد غذایی روزانه  
  2. انجام ورزشهای سبک، پیاده روی، دوچرخه سواری و شنا کردن
  3. استفاده از پمادها و داروهای بدون نسخه که در داروخانه ها موجود است (داروهای OTC)

امروزه در بازار دارویی کشور و عطاری ها پمادهای موضعی زیادی برای درمان زخم مقعدی عرضه می شود.

مکانسیم اثر پماد درمان زخم مقعدی در اثر یبوست چگونه باید باشد؟

 کاهش درد و سوزش ناحیه مقعدی در ساعات اولیه استفاده و همچنین ترمیم و التیام زخم شقاق  است. تمامی این علائم باید ظرف مدت 5روز استفاده از بین برود. همچنین در ساعات اولیه استعمال بتواند علائم خارش  و سوزش مقعدی را از بین ببرد.

 

عارضه خون ریزی و زائده گوشتی بیرون زده چیست؟

 

خون ریزی و توده گوشتِ اضافه بیرون زده از مقعد، یکی از علائم شایع بیماری های مقعد است.

معمولا هموروئید داخلی و شقاق با علائم خونریزی خود را نشان میدهد. اگر هنگام مدفوع قطرات خون روشن روی کاسه توالت یا دستمال کاغذی مشاهده کردید. به معنی اینه که شما مبتلا به زخم شقاق هستید.

اگر قطرات خون تیره باشد یعنی هموروئید شما از نوع داخلی یا خارجی بوده و شروع به خون ریزی کرده است.در اثر اهمال کاری و اهمیت ندادن به این عوارض و انجام خودسرانه درمانهای خانگی. ممکن است هموروئید به شکل یک تکه زائده گوشتی بیرون زده خود را نشان دهد.

در اینصورت از روش های درمانی زیر برای متوقف کردن این عوارض مقعدی کمک بگیرید:

  1. روزانه به مقدار کافی حدود 6تا 8لیوان آب بنوشید.
  2. از استحمام نشیمنگاه هر روز دو نوبت و هر دفعه به مدت 20دقیقه استفاده کنید.
  3. از پودر آبزن، نمک اپسوم و یا محلول بتادین  استفاده کنید.

پودر آبزن، حالت قابض داشته و باعث کوچک شدن زائده گوشتی بیرون زده می شود.

اگر وقت و حوصله کافی برای اعمال این روشهای خانگی ندارید، و بیماری شما بصورت گوشت اضافه مقعدی است. و خارش و خون ریزی دارد و یا هنگام دفع با درد مواجه هستید. سعی کنید از یک پماد برای درمان گوشت اضافه مقعد کمک بگیرید.

مکانسیم اثر یک پماد  خوب و استاندارد شامل موارد زیر است:

  1. قابض و جمع کننده عروق
  2. بی حس کننده
  3. ضد التهاب و خارش
  4. ضد عفونت قارچ و باکتری
  5. مهمتر از همه در کمتر از 10روز کاری به نتیجه درمانی اطمینان بخشی برسید.

برای متوقف کردن عارضه خون ریزی مقعدی، چند قطره محلول بتادین را به مقداری آب ولرم اضافه کرده و روزانه 2نوبت و هر دفعه 15دقیقه در آن قرار بگیرید.

از ملین های طبیعی یا شیمیای و همچنین غذاهای  مسهل های برای متوقف کردن یبوست خود استفاده کنید. چنانچه یبوست درمان شود و مسیر روده ها نرم و مدفوع حجیم شود، خون ریزی هم بند می آید.

پودر آبزن چیست 

این پودر در طب سنتی از ترکیب چند گیاه درمانی جهت جمع شدن و از بین رفتن زائده گوشتی بیرون زده استفاده می شود. و به اصطلاح حالت قابض دارد. در این ترکیب چند گیاه را با همدیگه مخلوط کرده جوشانده و صاف می کنیم.

بعد محتویات آنرا به لگن آب گرم یا وسایل مخصوص حمام سیتیز اضافه کرده و روزانه دو نوبت و در هر نوبت 20دقیقه نشیمنگاه خود را در آن قرار دهید.

تر کیبات یک پودر آبزن:

گلنار 200گرم

پوست عدس 150گرم

سماق 100گرم

تمامی این مواد را داخل مخلوط کن ریخته بصورت پودر در آورید. و با اضافه کردن سه لیوان آب به مدت 20دقیقه بجوشانید. سپس آب جوشیده سرد شده را به آب حمام نشیمنگاه خود اضافه کرده و به مدت چند دقیقه نشیمنگاه خود را داخل این آب قرار بدهید.

کلام آخر 

کاربردی ترین روش برای مهار و کنترل عوارض مقعدی، برنامه خود مراقبتی دائمی است.این برنامه شامل تبعیت از رژیم غذایی پرفیبر و انضباط در صرف وعده های غذایی همراه با اصلاح شیوه زندگی از قبیل پرهیز از کم تحرکی و نشستنهای طولانی است.

همچنین باید برنامه ای منظم و طولانی مدت برای نرمشهای سبک و هوازی داشته باشید. اگر از خودتان مراقبت نکنید و پرهیز غذایی و رفتاری نداشته باشید. ناچارید هر روز درد بیشتری تحمل کنید.

تا 80% بیمارهای نشیمنگاهی و عوارض آن با روش های خانگی در طب سنتی قابل پیشگیری و معالجه است. چنانچه  بیماری شما به این متدهای درمان پاسخ مثبت و مناسبی ندهد. ناچارا از یک روش تهاجمی تر مانند عمل جراحی استفاده می شود.

اگر نیاز به اطلاعات بیشتری در مورد علت و عوارض بواسیر و شقاق در طب سنتی دارید. و یا به دنبال روش های مدرن و ماندگار درمان هستید. کافیه برند  مرسی درمان  در گوگل جستجو کنید.

مشاوران سایت  آماده پاسخگویی به سوالات و مشکلات شما در زمینه بیمارهای نشیمنگاهی هستند.

 

 

 

منبع: شفاجو
نویسنده : شفاجو

نظرات کاربران

شما هم میتوانید نظرات خود را در این بخش بیان کنید

برای ثبت نظر، لازم است ابتدا وارد حساب کاربری خود شوید.


نظری برای نمایش وجود ندارد , شما اولین باشید