preloader

علائم بیماری بواسیر (هموروئید): بواسیر را بهتر بشناسیم


علائم بیماری بواسیر (هموروئید): بواسیر را بهتر بشناسیم
امتیاز 4.6 / تعداد بازدید : 20392 اشتراک گذاری :

علائم بیماری بواسیر (هموروئید)

خونریزی به هنگام دفع مدفوع، خارش و درد در رکتوم شایع ترین علائم بواسیر (هموروئید) هستند.

علائم بواسیر خارجی (هموروئید خارجی)

به طور عمده درد در مقعد همراه با بواسیر خارجی رخ می دهد. ممکن است خون زیر پوست جمع شده و یک برآمدگی سفت و دردناک را تشکیل دهد. به این حالت بواسیر خارجی ترومبوزه (thrombosed) یا لخته گفته می شود. همچنین ممکن است در این حالت شما متوجه رگه ها و لکه های خون بر روی دستمال توالت بعد از دفع مدفوع شوید.

علائم بواسیر داخلی (همروئید داخلی)

شایعترین علامت بواسیر داخلی خونریزی مقعدی می باشد. ممکن است شما بعد از دفع مدفوع به صورت طبیعی علائم و لکه هایی از خون را بر روی دستمال توالت و یا بر روی کاسه ی توالت ببینید. همچنین ممکن است در این حالت بر روی سطح مدفوع خون وجود داشته باشد.

سایر علائم بواسیر داخلی ممکن است شامل موارد زیر باشند:

  • خارش. خارش مقعد یکی از شایعترین شکایاتی است که مبتلایان به بواسیر داخلی بیان می کنند. این قضیه به این علت اتفاق می افتد که بواسیر داخلی معمولا به داخل مخاط مقعد نفوذ کرده و موجب تحریک پوست مقعد و خارش مقعد می شود.
  • تحریک پوست. بواسیر های بزرگ می توانند موادی ترشح کنند و باعت تحریک خفیف پوست شوند.
  • احساس ناراحتی. ممکن است بعد از هر بار تحرک و فعالیت روده احساس کنید که حتما باید به توالت بروید و دفع مدفوع کنید. این احساس ناراحت کننده و ناخوشایند به علت برآمدگی های بواسیر در داخل مقعد و انتهای روده بزرگ (کانال مقعد) می باشد. به طور کلی می توان گفت که هر چه اندازه ی بواسیر بزرگتر باشد احساس ناراحتی نیز بیشتر خواهد بود.
  • درد. بیشتر بواسیرهای داخلی دردناک نیستند. اما بواسیر های بزرگ که از مقعد بیرون زده اند اگر متورم باشند می توانند دردناک شوند زیرا که در این حالت ممکن است توسط عضلات کنترل کننده ی مقعد تحت فشار قرار بگیرند. درد شدید می تواند نشانه ی آن باشد که خون رسانی به بواسیر قطع شده است (بواسیر مرده). در این حالت اقدامات فوری پزشکی الزامی می شود.

خونریزی مقعدی، درد و تغییر در عادت های روده ممکن است علائم سرطان روده بزرگ و مقعد نیز باشند. اگر این علائم را مشاهده کردید و به ویژه اگر بالای 50 سال سن داشته و سابقه ی خانوادگی سرطان روده بزرگ نیز دارید حتما به پزشک مراجعه کنید.

سایر بیماری هایی که علائمی مشابه بواسیر دارند عبارتند از شقاق مقعد، فیستول مقعد، پولیپ روده بزرگ، پرولاپس رکتوم (rectal prolapse) و بیماری های التهابی روده.

اگر شما دغدغه مبارزه با این بیماری را دارید، به طرح جامع ملی کرشمه بپیوندید...

منبع: WebMD
نویسنده : شفاجو

نظرات کاربران

شما هم میتوانید نظرات خود را در این بخش بیان کنید

برای ثبت نظر، لازم است ابتدا وارد حساب کاربری خود شوید.


نظری برای نمایش وجود ندارد , شما اولین باشید