preloader

تیروئید پر کار چیست؟


تیروئید پر کار چیست؟
امتیاز 4.6 / تعداد بازدید : 12069 اشتراک گذاری :

پرکاری تیروئید یک اختلال  است که در آن غده تیروئید بیش از نیاز بدن تان هورمون تیروئید می سازد در این حالت  دکتر ممکن است به شما بگوید که تیروئید پر کار، و یا بیماری تیروئید دارید.

غده تیروئید در مقابل گردن شما واقع شده. هورمون منتشر شده توسط تیروئید تقریبا هر بخشی از بدن شما را از مغز تابه پوست و عضلات تحت تاثیر قرارمی دهد  آنها نقش مهمی در کنترل چگونگی استفاده بدن شما از انرژی دارند.  سوخت و ساز بدن فرآیندی است که  طرز کار قلب و حتی چگونگی سوزاندن کالری شما را تنظیم می کند.
زنان با احتمال 5 تا 10 برابر بیشتر نسبت به مردان دچار پرکاری تیروئید هستند.


علل پرکاری تیروئید

علل پرکاری تیروئید عبارتند از:

بیماری گریوز. شایع ترین علت پرکاری تیروئید یک بیماری خود ایمنی به نام بیماری گریوز است. سیستم ایمنی بدن آنتی بادی است که باعث می شود غده به مقدار بیش از حد هورمون تیروئید تولید کند. بیماری گریوز در خانواده معمولا زنان جوان را تحت تاثیر قرار می دهد

تیروئیدیت. تیروئیدیت التهاب تیروئید است. ویروس یا مشکل در سیستم ایمنی بدن باعث می شود که غده متورم شده و هورمون تیروئید به داخل جریان خون راه یابد  انواع مختلفی از تیروئیدیت وجود دارد.


حالت حاد : تغییر ناگهانی، فرم و دردناک شدن  تیروئید به علل ناشناخته. تیروئید معمولا پس از چند ماه بهبود می یابد. و تبدیل به حالت عادی خود می شود.


پس از زایمان: این نوع از تیروئیدیت روی زنان پس از بارداری تاثیر می گذارد در یک تا دو زن از هر 10 زن پرکاری تیروئید پس از تولد نوزاد مشاهده می شود  این حالت معمولا یک یا دو ماه طول می کشد، و پس از چند ماه کم کاری غده تیروئید (هیپوتیروئیدیسم) در بیشتر زنان تیروئید به حالت عادی باز می گردد.


خاموش شدن : این حالت شبیه به تیروئیدیت پس از زایمان است، اما مربوط به بارداری نیست . زمانی که  تیروئید بیش از حد هورمون تولید می کند اما در فرد  غده دردناک و بزرگ نیست رخ می دهد  در  برخی افراد ممکن است پس از آن کم کاری تیروئید ایجاد شود.


ندول تیروئید: یک یا چند توده، یا ندول، می تواند در غده تیروئید رشد کنند و  به تدریج سبب افزایش فعالیت غده و مقدار هورمون تیروئید در خون شما شود اگر یکی ندول باعث پرکاری تیروئید می شود و یک گره  سمی به نام.اگر چند گره  ایجاد شود باعث تبدیل شدن به ، بیماری گواتر ندولر سمی می شود



ید اضافی. همچنین ممکن است پرکاری تیروئید از خوردن، نوشیدن، موادی که حاوی مقدار بالای ید هستند ایجاد شود  ید توسط بدن برای هورمون تیروئید استفاده می شود. غذاهای دریایی یا مکمل جلبک دریایی که برای درمان نامنظم بودن ضربان قلب استفاده می شود، نمونه هایی از داروهایی اند که حاوی مقدار زیادی ید می باشند.


داروهای تیروئید. مصرف بیش از حد دارو تیروئید می تواند غده تیروئید شما را پرکار کنند  . اگر برای شما هورمون تیروئید برای کم کاری تیروئید تجویز شده، هرگز یک دوز اضافی تر از آن مصرف نکنید ، حتی اگر یکی از وعده های دارویی تان را فراموش کردید  سپس در اولین مراجعه به دکتر خود راجع به آن صحبت کنید

علائم پرکاری تیروئید

علائم پرکاری تیروئید ممکن است مبهم باشد  اغلب می تواند به علت دیگر بیماری ها و شرایط آن نیز بروز کند  اگر شما یک فرم بسیار خفیف پرکاری تیروئید داشته باشید ممکن است هیچ گونه از علائم آن را متوجه نشوید. علائم اغلب به خصوص در افراد مسن نامشخص هستند . با این حال، تیروئید پر کار اغلب به ناراحتی و یا حتی ناتوانی ،  فعالیت روزمره شما را مختل می کند.


تیروئید بزرگ، به نام گواتر، در بسیاری از افراد مبتلا به پرکاری تیروئید رخ می دهد.  شما ممکن است توده را در جلوی گردن ببینید و یا احساس کنید. گاهی اوقات تنها دکتر شما قادر به تشخیص گواتر خواهد بود.


سایر علائم پرکاری تیروئید عبارتند از:

اضطراب، عصبانیت، تحریک پذیری و

تکرر ادرار یا اجابت مزاج شل

مشکلات در خواب

دو بینی

برآمدگی چشم و یا "بیرون زدگی" (در بیماران مبتلا به بیماری گریوز)

تغییرات مو، از جمله موهای شکننده، نازک شدن مو و ریزش مو از پوست سر

ضربان نامنظم قلب (آریتمی)، به خصوص در افراد مسن

تغییرات چرخه قاعدگی، از جمله خونریزی سبک تر و دوره کمتر

ضعف عضلانی، به ویژه در ناحیه ران و بازوها

رشد ناخن انگشت سریع

ضربان قلب سریع، معمولا بیش از 100 ضربه در دقیقه

دست های لرزان

تعریق

نازک شدن پوست

کاهش وزن با وجود افزایش اشتها


اگر شما هر یک از این علائم را داشتید یک وقت معاینه از دکتر خود بگیرید . مهم است که توجه داشته باشید این علائم می تواند به دلیل دیگر شرایط پزشکی و اختلالات اعم از اضطراب و  تومور غده آدرنالین باشد

پرکاری تیروئید چگونه تشخیص داده میشود؟

آزمایش خون می تواند تشخیص پرکاری تیروئید اعلام کند آزمایش خون برای کسانی است که هورمون تحریک کننده تیروئید را در خون زیاد دارند  (TSH). این هورمون آزاد شده توسط غده هیپوفیز برای تحریک تیروئید به ترشح هورمون تیروئید است. آزمایش خون دیگر شامل اقدامات سطح هورمون تیروئید (معمولا بالا) و آنتی بادی تحریک کننده تیروئید (به نام آزمون immunoglobin تحریک کننده تیروئید) برای بیماری گریوز است. اگر نتایج آزمایش شما غیر طبیعی باشد دکتر شما ممکن است آزمایش های زیر را تجویز کند :

سونوگرافی تیروئید اندازه ندول یا التهاب را بررسی می کند

رادیواکتیو کردن سلول های ید  و جذب ید برای دیدن جذب تیروئید شما از ید

اسکن تیروئید برای دیدن جایی که ید در غده تیروئید است

پرکاری تیروئید چگونه درمان می شود؟

راه های مختلفی برای درمان پرکاری تیروئید وجود دارد. قبل از انتخاب یکی از  بهترین آن ها پزشک سلامت  شما را با توجه یه سنتان و شدت علائم در شما بررسی می کند  و علت خاصی را از تیروئید پر کار برای شما را در نظر می گیرد.


درمان تیروئید پرکار

داروهای ضد تیروئید. این داروها، از جمله پروپیل (PTU) و متی مازول (Tapazole)، کمک به جلوگیری از ساخت هورون های جدید توسط غده تیروئید است. این حالت سبب آسیب دائم تیروئید نیست، اما برخی از افراد ممکن است عوارض جانبی داشته باشند.


ید رادیواکتیو (RAI) گرفته شده از طریق دهان. سلول های تیروئید به سرعت این ید راجذب و به زودی می میرند. این کار مانع از آزاد شدن هورمون تیروئید می شود  هر ید رادیواکتیو باقی مانده در عرض چند روز از بین رفته و از بدن خارج می شود . ممکن است چند ماه برای درمان و تسکین علائم پرکاری تیروئید و گاهی دوز بیشتر ممکن است لازم باشددر . افرادی که این درمان را می کنند کم کاری غده تیروئید (هیپوتیروئیدیسم) توسعه می یابد ، و مکمل هورمون تیروئید برای بقیه عمر شما نیاز است . این درمان را نمی توان در دوران بارداری انجام داد


جراحی برای برداشتن تمام یا بخشی از غده تیروئید، به نام تیروئیدکتومی . بسیاری از افرادی که این روش را انجام می دهند در نهایت دچار کم کاری غده تیروئید و نیاز به داروی تیروئید هورمون جایگزینی برای بقیه عمر خود را دارند .


مسدود کننده های بتا برای کم کردن سرعت ضربان قلب. این داروها هورمون تیروئید شما را پایین نمی آورد ، اما کمک به تسکین علائم مربوط به یک ضربان قلب سریع می شود


پس از درمان، به طور منظم آزمایش خون برای بررسی میزان هورمون تیروئید شما نیاز است. دکتر شما ممکن است نیاز به تنظیم دوز داروی تان را هر چند وقت یکبار داشته باشذ

عوارض پرکاری تیروئید

این مهم است که برای حفظ وضع موجود به طور منظم، به دکتر خود مراجعه کنید

 درمان نکردن یا درست درمان نشدن کم کاری تیروئید یا پرکاری آن می تواند به مشکلات زیاد و حتی تهدید کننده حیات منجر شود.

عوارض مربوط به پرکاری تیروئید عبارتند از:

ریتم نامنظم قلب نامنظم (فیبریلاسیون دهلیزی)

نارسایی قلب

سقط جنین

پوکی استخوان و شکستگی های استخوانی .پرکاری تیروئید باعث می شود استخوان های شما سریع تر از حد معمول کلسیم از دست دهند

 بحران تیروتوکسیکوز به طور ناگهانی سبب بدتر شدن علایم پرکاری تیروئید شده که اگر درمان نشود می تواند کشنده باشد

برای شما یا کسی که دارای پرکاری تیروئید  است  و علائم زیر را دارد باید کمک های فوری پزشکی انجام شود :

تحریک یا نشانه هایی از هذیان

گیجی

کاهش هوشیاری

تب

بی قراری

نبض بسیار سریع

منبع: شفاجو
نویسنده : شفاجو

نظرات کاربران

شما هم میتوانید نظرات خود را در این بخش بیان کنید

برای ثبت نظر، لازم است ابتدا وارد حساب کاربری خود شوید.


نظری برای نمایش وجود ندارد , شما اولین باشید