preloader

آنچه بیماران تیروئیدی باید بدانند؟


آنچه بیماران تیروئیدی باید بدانند؟
امتیاز 4.6 / تعداد بازدید : 10104 اشتراک گذاری :

تیروئید شما هورمون‌هایی را ایجاد و تولید می‌کند که در بسیاری از سیستمهای مختلف بدن شما نقش دارند. زمانی که تیروئید شما این هورمون‌های مهم را بیش از حد یا خیلی کم تولید کند، به آن بیماری تیروئید می‌گویند. انواع مختلفی از بیماری تیروئید وجود دارد، از جمله پرکاری تیروئید، کم کاری تیروئید، تیروئیدیت و تیروئیدیت هاشیموتو.

آیا می‌دانستید از هر 1000 زن حدود 15 نفر از مشکلات تیروئید رنج می‌برند؟ به طور مشابه، از هر 1000 مرد نیز یک نفر بیماری تیروئید دارد. در حالی که نظارت بر رژیم غذایی برای بیماران تیروئید بسیار مهم است، آنها همچنین باید به بسیاری از عوامل دیگر که در زیر مورد بحث قرار گرفته است توجه کنند.

در تیروئید، غده تیروئید مسئول عملکرد متابولیک بدن است. بنابراین، هنگامی که تیروئید مشکلی ایجاد می‌کند، کل بدن آسیب می‌بیند. یک بیمار تیروئیدی ممکن است افسردگی، افزایش وزن، خستگی، دمای پایین بدن، ریزش مو، حساسیت به نور و عدم استقامت را تجربه کند. دانستن نحوه برخورد با درمان تیروئید و همچنین بایدها و نبایدهای این بیماری بسیار مهم است. بنابراین، همراه ما باشید تا کمی بیشتر با بیماری‌های تیروئید آشنا شویم و تمام نکاتی که باید در رابطه با آن‌ها را بدانید را به شما آموزش دهیم.

Thyroid symptoms in men: Yes, thyroid can affect men as well!

تیروئید چیست؟

غده تیروئید اندام کوچکی است که در جلوی گردن قرار دارد و در اطراف نای پیچیده شده است. شکل آن شبیه پروانه‌ای است که در انتهای گلوی شما امتداد دارد. تیروئید شما هورمون‌هایی می‌سازد که به کنترل بسیاری از عملکردهای حیاتی بدن شما کمک می‌کنند.

وقتی تیروئید شما به درستی کار نکند، می‌تواند کل بدن شما را تحت تاثیر قرار دهد. اگر بدن شما بیش از حد هورمون تیروئید تولید کند، می‌توانید به بیماری پرکاری تیروئید مبتلا شوید. اگر بدن شما هورمون تیروئید کمی تولید کند، شما به کم کاری تیروئید مبتلا هستید. هر دو بیماری جدی هستند و باید توسط بهترین دکترهای تیروئید تحت نظر قرار گیرند.

چگونه بفهمم که مشکل تیروئید دارم؟

قبل از اینکه به بایدها و نبایدهای بیماری تیروئید بپردازیم، باید از علائم مشکلات تیروئید آگاه باشید. اول، درک کنید که دو نوع کلی از مشکلات تیروئید وجود دارد، زمانی که تیروئید پرکار باشد که به آن پرکاری تیروئید می‌گویند و غده تیروئید کم کار باعث کم کاری تیروئید می‌شود.

چگونه متوجه شوم که آیا مشکل پرکاری تیروئید دارم؟

افراد مبتلا به پرکاری تیروئید ممکن است علائم زیر را تجربه کنند:

  • کاهش وزن ناگهانی با وجود حفظ رژیم غذایی مشابه
  • بیشتر اوقات احساس گرسنگی کنید
  • ضربان قلب سریعتر یا نامنظم (و همچنین تپش قلب)
  • لرزش دست‌ها و ناتوانی در ثابت نگه داشتن آنها
  • حساس‌تر بودن به گرما و همچنین عرق کردن راحت‌تر
  • تغییر در قاعدگی، حرکت روده، بر هم خوردن چرخه خواب
  • خستگی
  • تغییرات در پوست، مو و ناخن (نازک شدن و شکننده‌تر شدن آن‌ها)
  • ورم کردن قاعده گردن

چگونه متوجه شوم که مشکل کم کاری تیروئید دارم؟

افراد مبتلا به کم کاری نیروئید ممکن است علائم زیر را تجربه کنند:

  • احساس سردی بیشتر از حد معمول
  • خستگی و کندی همراه با ضعف عضلانی
  • مسائل مربوط به سلامت روان مانند افسردگی (احساس افسردگی)
  • خشک شدن پوست به راحتی و نازک شدن مو  
  • افزایش وزن همراه با افزایش احتمالی سطح کلسترول
  • یبوست
  • صدای خشن
  • مشکل در به خاطر سپردن رویدادها

در صورت مشاهده هر یک از این علائم یا علائم متعدد، باید فوراً با دکتر تیروئید صحبت کرده و درخواست آزمایش خون کنید. به غیر از تایید تشخیص، پزشک شما را با لیست بایدها و نبایدهای رژیم غذایی تیروئید (که در زیر به برخی از آنها اشاره کرده‌ایم) راهنمایی می‌کند. توجه داشته باشید که در حالی که اقدامات احتیاطی غذایی برای بیماران تیروئیدی مهم است، مصرف داروهایی که دکتر تیروئید شما تجویز کرده است با دوز مناسب بسیار مهمتر است.

Fast Facts: Everything You Need to Know About the Thyroid - HealthyWomen  

باید ها و نباید های تیروئید

در ادامه باید ها و نباید هایی که بیماران تیروئیدی باید رعایت کنند را شرح می دهیم.

بایدها

1. تیروئید را به طور مرتب چک کنید

مهم است که سطح تیروئید را به طور مرتب بررسی کنید، این که این کار را در خانه انجام دهید یا از طریق آزمایش آزمایشگاهی، به شما بستگی دارد. گاهی اوقات، دکتر تیروئید ممکن است برای تشخیص فقط به آزمایش خون اکتفا کند و اختلال عملکرد تیروئید را نادیده بگیرد. این کار ممکن است تشخیص بیماری بسیاری از افراد را دچار اشتباه کند. بنابراین، مهم است که با پزشک خود گفتگوی صریح داشته باشید و به وضوح تمام مشکلات خود را بیان کنید.

2. آب زیاد بنوشید

بیماران تیروئیدی باید همیشه آب مقطر بنوشند. این به این دلیل است که سطح کلر، فلوراید و برم آن بسیار پایین است و فاقد ید است که به عملکرد صحیح تیروئید کمک می‌کند. آب مقطر همچنین پاکسازی کبد و کلیه‌ها را از سموم تضمین می‌کند.

3. غذاهای غنی از سلنیوم، تیروزین و آنتی اکسیدان بخورید

بیماران تیروئیدی باید غذاهای حاوی ویتامین B مانند آجیل برزیلی، قلوه و جگر مصرف کنند. این غذاها حاوی سلنیوم هستند (آنزیمی که T4 را به T3 تبدیل می‌کند) که می‌تواند عملکرد تیروئید را تنظیم کند. مواد غذایی مبتنی بر تیروزین شامل بادام، دانه‌های کنجد، جو دوسر و غیره است. غذای غنی از آنتی‌اکسیدان شامل تمام سبزیجات و میوه‌های تازه است. این نوع غذاها التهاب را کاهش داده و به بهبود سلامت کمک می‌کنند.

نبایدها

1. از سیگار کشیدن یا نوشیدن الکل خودداری کنید

بیماران تیروئیدی، اگر سیگار می‌کشند یا الکل می‌نوشند، باید فوراً این موارد را متوقف کنند. این به این دلیل است که الکل یک عامل افسردگی است و عملکرد غده تیروئید را سرکوب می‌کند. تنباکو یا سیگار کشیدن نیز به همان اندازه مضر است زیرا جیره یدید و سنتز هورمون‌ها را مسدود می‌کند.

2. به درشت مغذی‌ها نه بگویید

چربی‌ها، پروتئین‌ها و کربوهیدرات‌ها درشت مغذی‌های بزرگ هستند که نقش مهمی در تنظیم تیروئید در بدن دارند. مصرف بیش از حد این مواد می‌تواند عملکرد تیروئید را دچار اختلال کند. البته، پیروی از یک رژیم غذایی کم کربوهیدرات یا کم پروتئین نیز می‌تواند بر تیروئید تأثیر منفی بگذارد. حتی رژیم‌های بدون چربی یا چربی ترانس نیز برای بیماران تیروئیدی مشکل ایجاد می‌کند.

3. از شکر و کافئین دوری کنید

قند و کافئین به بدن استرس وارد می‌کنند و مصرف زیاد آن‌ها برای تیروئید خوب نیست. البته، مصرف کافئین در مقادیر کم نه تنها بد نیست بلکه خوب است چرا که به مدیریت التهاب کمک می‌کند. کافیئین همچنین تاثیر مثبت خود را با باز کردن رگ‌های خونی، می‌گذارد. با این حال، مصرف بیش از مقدار توصیه شده کافئین می‌تواند سطح TSH تولید شده توسط غدد هیپوفیز را تغییر دهد.

4. بدون خوددرمانی

اغلب بیماران تیروئیدی برای درک آنچه در بدنشان اتفاق می‌افتد تلاش می‌کنند، بنابراین برای مرجع به اینترنت مراجعه می‌کنند. اینترنت با طیف گسترده‌ای از منابع خود، داستان‌های متفاوتی را بیان می‌کند و بیماران سرگردان می‌شوند و شروع می‌کنند هر چیزی که در بدن آنها اتفاق می‌افتد را به یک مشکل تیروئید ربط می‌دهند.

توصیه می‌شود که فرد با علائم و شرایط مرتبط با تیروئید آشنا باشد، اما قبل از تصمیم گیری در مورد درمان خود، می توانید با مراجعه به سایت دکترتو با یک متخصص تیروئید صحبت کرده و نسخه مناسب را دریافت کند.

 

منبع: شفاجو
نویسنده : شفاجو

نظرات کاربران

شما هم میتوانید نظرات خود را در این بخش بیان کنید

برای ثبت نظر، لازم است ابتدا وارد حساب کاربری خود شوید.


نظری برای نمایش وجود ندارد , شما اولین باشید