preloader

چرا گاهی در دوران بارداری از غذاهای مورد علاقه مان متنفر می شویم؟


چرا گاهی در دوران بارداری از غذاهای مورد علاقه مان متنفر می شویم؟
امتیاز 4.6 / تعداد بازدید : 10376 اشتراک گذاری :

حتماً شما هم در مورد گرایش های عجیب غریب برخی از زنان در دوران بارداری شنیده اید مثل راه رفتن های شبانه برای خوردن تنقلات ترش و بستنی و یا اشتیاق ناگهانی و عجیب برای خورن هندوانه یا چیپس. حتی ممکن است خودتان نیز در این دوران برخی از آن ها را تجربه کرده یا هم اکنون داشته باشند!
اما این میل و اشتهای شدید یک نوع تلنگر است که افراد کمتری در مورد آن می دانند. وقتی باردار هستید، ممکن است صبح ها تمایل به خوردن صبحانه های دیر هنگام داشته باشید و یا وقتی بوی قهوه ای که همیشه قبل از حامگی از آن می خوردید به مشام تان می رسد حالت تهوع بگیرید و دیگر قادر به تحمل آن نباشید. 

حدود نیمی از مادران باردار با یک یا چند نگرانی در مورد مواد غذایی روبرو می شوند. همه آن ها ناگهان، نمی توانند غذاهای خاصی را بخورند، حتی آنهایی که قبلا دوست داشتند را.
زنان باردار انواع بیزاری ها را از مواد غذایی گوناگون دارند که لزوما شبیه به هم نیستند.

از انزجار از یک فنجان قهوه گرفته تا دیگر مواد خوراکی مثل گوشت، تخم مرغ و غذاهای تند و یا چرب.
اگر ویار و میل شدید غذایی دارید احتمالا صبح ها احساس خستگی و بیماری می کنید که معمولا با  حالت تهوع و استفراغ  همراه است، در برخی از زنان این حالت  بعد از ظهر و حتی شبها از بین می رود. اختلال و بیماری صبحگاهی معمولا در عرض یک هفته از شروع بارداری تا سه ماهه اول وجود دارد.
در حالی که ناسازگاری های غذایی و گرایش در نیمه اول بارداری در اوج خود هستند، می توانند کل 9 ماه و حتی بیشتر از آن هم ادامه یابند .این حالات همچنین می توانند از بین بروند و مجددا بازگردند، بله آنها یکی از بیشمار اسرار دوران بارداری هستند.

متخصصان زنان و زایمان معتعدند در واقع هیچ کس واقعا نمی داند که دلیل بوجود آمدن این حالات (ویار) چیست. اما همانطور که در بسیاری از موارد دوران بارداری مشاهده می کنیم در این مورد هم نوک پیکان اتهام به سمت هورمون ها نشانه می رود .


HCG  

این هورمون نقش مهمی در دوران بارداری ایفا می کند. این هورمون در طول سه ماهه اول، بالاترین مقدار خود را در بدن دارد و در طول هفته یازدهم بارداری به اوج می رسد و سپس رو به کاهش می رود در حدود همان زمان زنان تهوع و استفراغ بیشتری دارند. بنابراین به نظر می رسد که این حالات احتمالا مربوط به میزان این هورمون در بدن است.
هورمون های دیگر ممکن است در پشت تغییرات ذائقه مثل بو و طعم مواد غذایی در زنان باردار گزارش شوند.
زنان حس بویایی و چشایی بالایی در دوران بارداری دارند و هر چیزی با بوی قوی می تواند آن ها را تحریک کند.

تغییرات هورمونی همچنین باعث می شود که بزاق بیشتر شود. برای بعضی ها، این حالت می تواند باعث داشتن احساس یک طعم فلزی مداوم در دهان شود.  این  طعم گاهی از دهان خارج نمی شود و این مسئله باعث بی اشتهایی در برخی زنان می شود.


برای بسیاری از متخصصان، هورمون ها آغاز و پایان داستان در اختلالات مصرف مواد غذایی هستند.


با این حال، برخی معتقدند که تهوع و استفراغ یک هشدار به زنان باردار است تا از خوردن مواد غذایی مضر اجتناب کنند.
شما می توانید تصور کنید که این توانایی به زنان در این دوران داده می شود تا  به راحتی متوجه  چیزی که ممکن است برای خودشان یا فرزند شان مضر است شوند و از آن دوری کنند.


برای ترویج و تقویت این نظریه نشان داده شد که زنان مبتلا به بیماری صبحگاهی کمتر دچار سقط جنین، تولد نوزادان زودرس و نوزادان نارس می شوند.


زمان نیز مهم است. 3 ماه اول بارداری، زمانی که اختلالات غذایی اتفاق می افتد، درست زمانی است که کودک در آسیب پذیر ترین مرحله رشد قرار دارد .


ناسازگاری های غذایی به ندرت برای مادر یا نوزاد مضر است، حتی اگر گاهی اوقات از غذاهایی که برای شما مناسب است اجتناب کنید.


اصلی ترین چیز این است که فقط مطمئن شویم این اجتناب ها از مواد مغذی خاص یا گرایش به رژیم غذایی خاص نیاز آن ها و کودک شان را تامین می کند، شما باید به این گرایشات احترام بگذارید و به رژیم غذایی کلی نگاه کنید. دشوار است بگویم اما  متاسفم که غذا، شما را ناراحت می کند، اما هنوز هم باید آن را میل کنید!


و اگر برخی زنان از یک ماده مغذی اجتناب می کنند، مانند کسانی که از خوردن ماهی و غذاهای دریایی (یکی دیگر از نگرانی های غذایی معمول) یا گوشت قرمز دوری می کنند می توانند با مشورت پزشک از  مکمل های آهن و روغن ماهی استفاده کنند.

کلام آخر این که زنان باردار باید به بدنشان گوش کنند، هدف ما عمدتا تلاش برای گرفتن مواد مغذی از غذاهاست و خوردن بسیاری از نان های ساده ایده آل نیست، بلکه بیشتر نیاز به دریافت کالری  کافی و مواد غذایی مفید دارند.

منبع: webmd
نویسنده : شفاجو

نظرات کاربران

شما هم میتوانید نظرات خود را در این بخش بیان کنید

برای ثبت نظر، لازم است ابتدا وارد حساب کاربری خود شوید.


نظری برای نمایش وجود ندارد , شما اولین باشید