preloader

میوه‌های مضر برای دیابت


میوه‌های مضر برای دیابت
امتیاز 4.6 / تعداد بازدید : 10137 اشتراک گذاری :

یکی از شناخته شده‌ترین بیماری‌هایی که با قند خون رابطه دارد، بیماری دیابت است. این بیماری که با به وجود آمدن اختلال در غددی که هورمون انسولین می‌سازند همراه است، در انواع مختلفی گریبانگیر افراد می‌شود.

امروزه برخی از میوه‌هایی که در بازار وجود دارند، ممکن است قند خون را افزایش دهند و سبب عود کردن بیماری دیابت در بدن یک فرد شوند که در این شرایط بیمار نمی‌تواند در مقابل قند خون بالا ایستادگی کند و کارش به مرگ می‌کشد.

دیابت چیست؟

پانکراس یکی از غددهای موجود در بدن هر فردی است که به تولید انسولین مشغول است. زمانی که پانکراس در بدن یک فرد نتواند انسولین لازم را تولید کند، قند خون افزایش پیدا می‌کند و در نهایت بیماری دیابت خود را نشان می‌دهد.

در این بیماری که در انواع مختلف دیابت نوع اول، دیابت نوع دوم، دیابت بارداری و دیابت بی‌مزه گریبانگیر هر فردی می‌شود، شما باید مدام به بدن خود انسولین تزریق کنید تا بتوانید میزان گلوکز موجود در خون را به سطح مطلوب برسانید.

برای درمان بیماری مرض قند راهکارهای دارویی و غیر دارویی زیادی ارائه شده‌اند اما امروزه برخی از پزشکان مصرف نکردن برخی از میوه‌ها مانند گیلاس، انبه و گلابی را که در خود قند جای داده‌اند، یکی از راه‌های درمانی در این زمینه می‌دانند.

علائم دیابت

بدون شک امروزه همه‌ی ما برای این که وجود یا عدم‌ وجود یک بیماری را تشخیص دهیم، از علائم این بیماری استفاده می‌کنیم. بیماری دیابت هم از این قاعده‌ی کلی جدا نیست و علائم مشخصی دارد که بیمار با ارزیابی کردن این علائم می‌تواند بفهمد که آیا دیابت دارد یا خیر! این علائم عبارتند از:

  • تحمل گرسنگی‌های شدید و خستگی‌های بیش از حد
  • تکرار ادرار
  • خستگی بیش از حد
  • خشک شدن دهان و کاهش وزن به صورت ناگهانی
  • تشنگی بیش از حد و نوشیدن آب و مایعات به صورت فراوان
  • تار شدن دید چشم
  • سرخ شدن چهره و افزایش تعداد تنفس در هر دقیقه
  • بوی بد دهان
  • حالت تنوع، احساس ورم در معده و استفراغ‌های پی در پی
  • فقدان انرژی در بدن بیمار
  • خارش‌های پوستی
  • درد در پا و احساس بی‌حسی در برخی از اعضای بدن

پیشگیری از دیابت

گاهی اوقات ممکن است برخی از افراد به صورت مادرزادی به بیماری مرض قند خون دچار باشند که در این شرایط، باید زیر نظر دکتر غدد درمان شوند اما در برخی موارد افراد هنوز به این بیماری مبتلا نیستند اما در خطر ابتلا به دیابت قرار دارند که باید راهکارهای پیشگیری کننده را اختیار کنند. این راهکارها عبارتند از:

  • اگر اضافه وزن دارید، سعی کنید وزن بدن خود را به سطح متعادل برسانید و طبق نمودار توده ی بدنی، بدن خود را سلامت نگه دارید.
  • از رژیم‌های غذایی که سبب کاهش قند و کاهش چربی در بدن می‌شوند استفاده کنید و از مصرف بیش از حد موادی که قند دارند هم جدا خودداری نمایید.
  • از سیگار، مشروبات الکلی و سایر مواد مخدری که سبب از بین رفتن غدد انسولین زا می‌شوند، دوری کنید.
  • از میوه‌ها و سبزیجاتی که این بیماری را تشدید نمی‌کنند، به صورت متداول بهره ببرید و با استفاده از آن‌ها مواد مغذی مورد نیاز برای بدن را تامین کنید.
  • ورزش را فراموش نکنید.

چه‌ میوه‌هایی را نخوریم؟

  • انبه: میوه‌ی انبه یکی از میوه‌هایی است که خواص زیادی را در خود جای داده است اما با وجود این خواص، قند بالایی در این میوه وجود دارد که سبب منع مصرف آن توسط افراد دیابتی شده است‌.
    امروزه دکتر غدد و پزشکی که در رابطه با درمان دیابت فعالیت دارد، انبه را دشمن دیابت می‌داند چرا که این میوه حدود ۴۵ گرم قند را در خود جای داده است که ممکن است سبب عود کردن دیابت شما شود.

     
  • انگور: یک انگور کوچکی که در میان خوشه‌های بزرگ انگور جای گرفته است، دارای یک گرم کربوهیدرات است‌. این به این معنا است که اگر شما ۱۵ عدد انگور ا در روز بخورید، دیگر نمی‌توانید از هیچ میوه‌ی دیگری استفاده کنید چرا که ظرفیت قند خون شما تکمیل شده است.
    به همین دلیل است که دکتر غدد و دکترهای مخصوص دیابت توصیه می‌کنند که افرادی که به مرض قند دچار هستند، در مصرف انگور صرفه جویی کرده و یا احتیاط کنند.

     
  • گیلاس: گیلاس یکی از میوه‌های شیرین است که امروزه مورد استفاده قرار می‌گیرد. این شیرینی نشان از قند بالای این میوه دارد. یک کاسه گیلاس دارای ۱۸ گرم قند است که می‌تواند تا حد زیادی قند خون را افزایش دهد.
    به همین دلیل زمانی که شما می‌خواهید این میوه‌ی تابستانی و خوش بر و رو را بشویید و آن را آماده‌ی خوردن کنید، به میزان قند این میوه توجه داشته باشید تا از جسم خود محافظت کنید.

     
  • گلابی: گلابی حدود ۱۷ گرم قند دارد. یعنی اگر شما یک گلابی درسته را مصرف کنید، میزان قابل توجهی قند را وارد بدن خود کرده‌اید. اگر عاشق این میوه هستید، می‌توانید گلابی را با ماست‌های کم چرب ترکیب کنید و سپس آن را بخورید تا قند خون خود را در سطح متعادل نگه دارید.
    البته بیماران دیابتی می‌توانند از این میوه استفاده کنند اما باید به صورت نصف در هر روز گلابی بخورند چرا که خوردن گلابی کامل خطرات زیادی را با خود به همراه دارد.

     
  • موز: موز حدود ۱۴ گرم قند دارد که اگر در یک روز شما یک موز بخورید، دیگر اجازه‌ی مصرف انواع میوه‌های شیرین را ندارید چرا که ظرفیت تکمیل است!
     
  • انجیر: یکی دیگر از میوه‌هایی که قند بالایی دارد و مصرف آن توسط متخصص غدد برای بیماران دیابتی منع شده است، انجیر است‌. این میوه ۱۶ گرم قند را در خود جای داده است که این میزان برای بیمار دیابتی یعنی مرگ! پس در مصرف این میوه هم دقت داشته باشید که زیاده‌روی نکنید.

علاوه بر این موارد، میوه‌های زیاد دیگری وجود دارند که سرشار از قند هستند و مصرف آن‌ها توسط دکتر غدد برای بیماران دیابتی منع شده است. هندوانه، ملون، طالبی، میوه‌های خشک و انواع آبمیوه‌هایی که قند طبیعی و مصنوعی را در خود جای داده‌اند، از این دسته هستند که شما بیماران دیابتی عزیز باید در مصرف آن‌ها احتیاط کنید.

دکتر متخصص غدد چه کار میکند؟

سیستم غدد بدن وظیفه ترشح انواع هورمون به بدن را دارد.  متخصص غدد و متابولیسم، افرادی را که از عدم تعادل هورمونی و یا انواع خاصی از سرطان ها رنج می برند را درمان میکنند. هدف کلی این پزشکان بازگردانی مقدار طبیعی هورمون در بدن می باشد.

علل مراجعه به دکتر متخصص غدد

معمولا پس از مراجعه به پزشک داخلی و یا عمومی، در صورتی که مشکلات در مورد یک اختلال مرتبط با هورمون همچنان شما را نگران میکند و یا پزشک به شما پیشنهاد می کند که ادامه درمان خود را با مراجعه به یک متخصص ادامه دهید، می توانید به یک متخصص غدد مراجعه کنید.

بیماران به دلیل به وجود آمدن مشکلاتی مانند: کنترل دیابت به علت مشکلات دیابتی مرتبط با عدم عملکرد صحیح تیروئید، انواع خاصی از سرطان، اختلالات آدرنال و غیره به دکتر متخصص غدد مراجعه میکنند. 

 

 

 

 

منبع: شفاجو
نویسنده : شفاجو

نظرات کاربران

شما هم میتوانید نظرات خود را در این بخش بیان کنید

برای ثبت نظر، لازم است ابتدا وارد حساب کاربری خود شوید.


نظری برای نمایش وجود ندارد , شما اولین باشید