preloader

مشکلات هاضمه, علل, پیشگیری و درمان


مشکلات هاضمه,  علل, پیشگیری و درمان
امتیاز 4.6 / تعداد بازدید : 14604 اشتراک گذاری :

علل بیماری اسهال

در بیماری اسهال مدفوع شخص بیمار شل می شود و دفعات اجابت مزاج او افزایش می یابد و شرایط ناخوشایندی را برای فرد به وجود می آورد. پس باید از آن جلوگیری کرد.اسهال معمولا کمتر از ۴ هفته طول می کشد و معمولا در اثر عفونت هایی مثل عفونت نوروویروس یا مسمومیت غذایی به وجود می آید.اگر اسهال بیش از این مدت طول بکشد ممکن است علائم بیماری دیگری باشد و باید به دنبال توصیه های پزشکی دیگری رفت.فاکتورهای دیگری هم هستند که ممکن است باعث اسهال در فرد شوند مثل مصرف فیبرهای رژیمی, بعضی انواع قندها و شیرین کننده های مصنوعی و الکل و قهوه. اضطراب و دیگر مشکلات روحی هم ممکن است اسهال را در برخی افراد تشدید کنند.

غذاهای سرخ شده ی پرچرب

بعضی از مواد غذایی هستند که باعث اسهال در شما می شوند و یا آن را تشدید می کنند . هضم غذاهای پرچرب سخت است و به همین دلیل خوردن غذاهای پرچرب, اسهال را در فرد تشدید می کند. اگر گاهی اوقات دچار اسهال می شوید به دنبال توصیه های پزشکی برای تغییر رژیم غذایی خود باشید.

سیب و پرتقال

سیب و پرتقال و گریپ فروت و زرد آلو و توت میوه هایی هستند که پکتین بالایی دارند . پکتین یک نوع فیبر رژیمی است که کلسترول را پایین می آورد ولی در برخی افراد هم موجب نفخ شکم می شود. اگر بعد از خوردن این میوه ها احساس ناراحتی در شکم تان کردید میوه های دیگری را جایگزین سهم پنج گانه ی میوه ی روزانه تان کنید . مواد غذایی ای که شما را دچار اسهال می کنند را یادداشت کنید و مشکلتان را با پزشک در میان بگذارید.

خوراکی ها ی بدون قند

آب نبات هاو قرص های نعنایی و و آدامس ها و آدامس ها و داروها و حتی خمیر دندان های بدون قند ممکن است حاوی شیرین کننده های کم کالری و بدون آسیب به دندان جایگزین قند مثل زایلیتول و سوربیتول باشند.سوربیتول به طور طبیعی در میوه هایی مثل گلابی, آلوهاو میوه ها ی خشک مثل آلو بخارا وجود دارد . تحقیقات نشان داده است که سوربیتول علائم اسهال را در برخی افراد تشدید و به عنوان ملین عمل می کند و باعث اسهال و دل درد می شود . اگر فکر می کنید که خوردن این میوه ها برای شما مشکلاتی را ایجاد کرده است . مصرف مواد غذایی بدون قند را کم کنید یا به جای آنها از انواع عادی قند استفاده کنید.

فیبر

می دانیم که نان جوی کامل و غلات صبحانه برای سلامتی, بهتر از نان های سفید هستند و مواد معدنی و فیبرهای ضروری را تامین می کنند . با این وجود فیبر غیر محلول موجود در این نان ها در برخی افراد اسهال را تشدید می کند . به طور کلی همه ی انواع نان ها و برنج و پاستا چه فیبر داشته باشند و چه نه نفخ معده را تشدید می کنند . وقتی این مواد غذایی یخ می زنند یا در یخچال قرار می گیرند نشاسته ی مقاوم در آنها به وجود می آید که این ماده هم باعث نفخ معده می شود . پاستا و سیب زمینی و برنج سرد و خمیر نان یخ زده باعث علائم نفخ شکم در فرد می شوند . مواد غذایی نشاسته دار را همان زمانی که نیاز دارید تهیه کنید و بپزید و از فریز کردن نان ها اجتناب کنید.

لوبیاها

لوبیاها سرشار از فیبر هستند و برای سلامتی قلب مفید هستند ولی باعث نفخ شکم می شوند . لوبیاها حاوی فیبر محلول هستند . فیبر محلول نوعی فیبر است که به خوبی هضم نمی شود ولی باکتری های دل و روده آن را می خورند . بادی هم که در اثر خوردن لوبیاها تولید می شود نشانه ی این است که باکتری ها خوب تغذیه کرده اند و نشانه ی بیماری خاصی نیست. اگر بعد از خوردن لوبیاها دچار نفخ می شوید مقدار کمی لوبیا بخورید و آن را همراه سبزیجات بخورید تا آن به عنوان بخشی از سهم پنج گانه ی میوه ها حساب شود.

کلم

همان قندهایی که در لوبیاها باعث مشکل در سیستم هاضمه و نفخ می شوند در کنگر و کلم و بروکلی و دیگر سبزیجات صلیبی هم یافت می شوند . با وجود اینکه این سبزیجات حاوی فیبر زیادی هستند مصرف زیاد آنها باعث نفخ شکم می شود . پختن این سبزیجات مشکل نفخ را کمتر می کند .

فراکتوز

فراکتوز یک نوع قند ساده است که در میوه ها و آب میوه ها و شربت ذرت که برای شیرین کردن غذاها به کار می رود یافت می شود. برعکس دیگر انواع قندها فراکتوز در برخی افراد به سختی جذب می شود . اگر فراکتوز جذب نشود در شکم حرکت می کند و به وسیله ی باکتری های شکم تخمیر می شود و باعث نفخ شکم و اسهال می شود . عسل و سیب و انبه و گلابی به طور طبیعی حاوی فراکتوز هستند و مشکلات هاضمه را تشدید می کنند . برای کم کردن تاثیرات بد فراکتوز این میوه ها را بعد از وعده های غذایی بخورید یا مقدار کمتری از آنها را بخورید.

غذاهای پر ادویه

اگر دچار اسهال شده اید باید از خوردن غذاهای پرادویه اجتناب کنید چون مشکل شما را بدتر می کند. خوردن غذاهای داغ و پرادویه مثل کاری و سیر یا پیاز خام سوزش معده و رفلاکس معده را تشدید می کند.

لبنیات

اگر به لاکتوز حسایت دارید مصرف شیر و غذاهایی که از شیر تهیه می شوند باعث نفخ و اسهال همراه با نفخ در شما می شود. تاثیر لاکتوز بستگی به دز آن دارد مثلا ۱۵ میلی لیتر شیر در یک فنجان مشکلی ایجاد نمی کند . برای تامین کلسیم در رژیم غذایی تان از شیرهای بدون لاکتوز یا دیگر انواع شیرها استفاده کنید . افرادی که نمی توانند لاکتوز را تحمل کنند ممکن است با خوردن دیگر غذاهای تهیه شده از شیر مشکلی پیدا نکنند بنابراین ابتدا این غذاها را امتحان کنید تا بدانید مشکلی برایتان ایجاد می کنند یا خیر.

کنار آمدن با بیماری اسهال

اسهال معمولا بعد از چند روز خود به خود خوب می شود . یکی از کارهای مهمی که برای درمان اسهال می توانید انجام دهید جلوگیری از خشک شدن بدن با نوشیدن مقدار کافی از مایعات است. هنگامی که اسهالتان برطرف شد در ابتدا غذاهای ملایم و بدون ادویه بخورید و رژیم غذایی ای داشته باشید که مواد مفید و مغذی کافی به بدنتان برسد.اگر مدت زیادی طول کشید و اسهالتان خوب نشد به دنبال توصیه های پزشکی باشید چون ممکن است اسهالتان علائم بیماری دیگری باشد .یکی از عوارض جانبی برخی از داروها هم ممکن است اسهال باشد . بنابراین اگر نگران هستید که این داروها باعث مشکل در شما شوند با دکتر داروخانه و پزشک مشورت کنید.

اسهال در کودکان

 

منبع: WebMD
نویسنده : شفاجو

نظرات کاربران

شما هم میتوانید نظرات خود را در این بخش بیان کنید

برای ثبت نظر، لازم است ابتدا وارد حساب کاربری خود شوید.


نظری برای نمایش وجود ندارد , شما اولین باشید