preloader

غذاهای برتر پروبیوتیک


غذاهای برتر پروبیوتیک
امتیاز 4.6 / تعداد بازدید : 12617 اشتراک گذاری :

ماست منبع اصلی پروبیوتیک

پروبیوتیک یک نوع باکتری مفید است که به هضم غذا کمک می کند و ماست بهترین منبع شناخته شده ی پروبیوتیک است . انجمن رژیم غذایی انگلستان می گوید که ماست منبع طبیعی این باکتری ها یعنی لاکتوباسیلوس و بیفیدوباکتریوم است که برای سلامتی شکم و روده ها و سیستم ایمنی بدن مفید هستند. هنگام خرید ماست حواستان باشد که روی برچسب آن قید شده باشد که حاوی باکتری های فعال است. مطالعات نشان داده است که مصرف ماست به بهبود بیماری سندرم روده ی تحریک پذیر و نفخ و اسهال و دیگر مشکلات مربوط به شکم کمک می کند. ولی هنوز مشخص نیست که در این زمینه باکتری های پروبیوتیک موثر هستند یا نه و تحقیقات ادامه دارد. مرکز تحقیقات اروپا هنوز با این نظریه که باکتری های پروبیوتیک به سلامت شکم یا هضم غذا و بهبود کارکرد سیستم ایمنی کمک می کند موافقت نکرده است.

کلم رنده شده و آب پز با سرکه و فواید آن برای هضم غذا

ساورکرات یا کلم رنده شده و آب پز با سرکه منبع طبیعی دیگری از پروبیوتیک ها است که حاوی میکروب های لوکونوستوک –پدیوکوکوس و لاکتو باسیلوس است و گفته می شود که این میکروب ها برای سلامتی شکم و روده ها مفید هستند. از آنجایی که فرآیند پاستوریزه کردن کلم شور باکتری های مفید و فعال را می کشد بهتر است از نوع غیر پاستوریزه ی آن استفاده کرد . غذای کره ای کیمچی هم با کلم تهیه می شود و غذای مخمری دیگری است که حاوی باکتری های مفید است.

سوپ میسو و فواید آن برای هضم غذا

نوشیدنی های سویا و سوپ میسو حاوی پروبیوتیک های زیادی هستند . سوپ میسو از مخمر سویا تهیه می شود و یک صبحانه ی محبوب در ژاپن است. در تهیه ی سوپ میسو معمولا از قارچ آسپرژیلوس استفاده می شود که این قارچ ها باعث می شوند دانه های سویا به یک ترکیب شبه استروژنی به نام ایکول تبدیل شود . این سوپ نمکی کالری پایینی دارد و حاوی میزان بالایی ویتامین ب است و آنتی اکسیدان هایی مثل ترکیبات فنولیک دارد.

فواید پنیر نرم

در تحقیقی که آژانس استانداردهای مواد غذایی منتشر کرده است گفته شده است که از بین 35 باکتری موجود در 12 فرآورده ی غذایی تنها لاکتوباسیلوس قوی و در حین هضم غذا زنده می ماند. بعضی از انواع پنیرهای نرم مثل گودا حاوی تعداد بیشتری لاکتوباسیلوس قوی هستند که در حین فرآیند هضم غذا زنده می مانند و برای هضم غذا مفید هستند.

کفیر و سایر نوشیدنی های پروبیوتیکی

نوشیدنی های پروبیوتیکی در بریتانیا بسیار محبوب شده اند و نزدیک 60 درصد از خانواده ها به طور منظم آنها را می خرند . کفیر یک نوع نوشیدنی سنتی تهیه شده از شیر و مخمر است که برای نخستین بار در منطقه ی کوه های کاکاسوس در اوراسیا تهیه شد . در این منطقه چوپان ها متوجه شدند که از ترش شدن شیر یک نوشیدنی حباب دار به وجود می آید . کفیر مثل ماست غلیظ و خامه ای و تند است و از خمیر ترش و لاکتوباسیلوس تهیه می شود که به این ترکیب اسکوبی می گویند (همزیستی باکتری و مخمر).از آنجا که هنوز شواهدی برای اثبات این ادعا که پروبیوتیک برای سلامتی خوب است یا خیر وجود ندارد. مرکز تبلیغات کالاها به کارخانه ها اجازه نمی دهد که از نام پروبیوتیک برای فروش کالاهایشان استفاده کنند.

نان تهیه شده از خمیر ترش و فواید آن برای هضم غذا

مصرف نان های تهیه شده از خمیر ترش در بریتانیا گسترش یافته است و این حرکت خوبی برای سالم نگه داشتن سیستم هضم غذا است. به همزیستی مخمر و باکتری های مفید که وقتی آرد با آب ترکیب می شود و مخمر به وجود می آید به طور طبیعی در مخمر وجود دارد خمیر ترش می گویند . این خمیر ترش حاوی باکتری اسید لاکتیک است.

شیر و پروبیوتیک ها

شیر اسیدوفیلوس که به آن شیر اسیدوسیلوس شیرین هم می گویند یک نوع شیر استریل شده است که با باکتری اسیدوفیلوس اکتوباسیلوس ترکیب شده است و تشکیل مخمر داده اند. ترکیب این ها یک ترکیب غلیظ و تند مزه را می سازد. این فرآیند شبیه فرآیند تهیه ی ماست است ولی فرآورده ای که در نهایت به وجود می آید رقیق تر  و آبکی تر است . شیر کره یک نوع شیر حاوی باکتری دیگری است که با افزودن لاکتیک های لاکتوباسیلوس یا بولگارسیوس به دست می آید. تندی طبیعی ای که شیر کره دارد به دلیل اسیدهای تولید شده در حین فرآیند ترش شدن است . شیر کره لاکتوز کمتری دارد و این امر برای افرادی که در هضم لاکتوز موجود در شیرهای عادی مشکل دارند بسیار خوب است.

پروبیوتیک های موجود در ترشیجات

از آنجایی که برخی از انواع ترشی ها در اثر فرآیند تخمیر به وجود می آیند منبع دیگری برای پروبیوتیک ها هستند . ترشی پیاز در سرکه نگهداری می شود و باکتری های پروبیوتیک داخل آن نیستند . ترشی پیاز یک خوراک بریتانیایی سنتی است ولی ترشی هایی که در داخل سرکه تخمیر نمی شوند . انتخاب بهتری از نظر داشتن باکتری های پروبیوتیکی هستند . رشد باکتری های لاکتوباسیلوس که برخی بر این باورند که برای هضم غذا مفید است در ترشی هایی که داخل نمک دریایی و آب نمک یا دیگر آب ها نگهداری می شوند بیشتر است.

تمپه و پروبیوتیک های داخل آن

این غذا معمولا در کشور اندونزی طرفدار دارد و از تخمیر لوبیای سویا بدست می آید. در اثر این فرآیند تخمیر یک نوع آنتی بیوتیک طبیعی تولید می شود که به باکتری های خاصی حمله می کند. تمپه پروتئین بالایی دارد و طعم غذاهای دودی و آجیل را دارد. و تقریبا طعم قارچ را دارد. این غذا معمولا در مایعات قرار می گیرد تا مزه دار شود و به جای گوشت در برخی غذاها استفاده می شود.

 مکمل های پروبیوتیکی

پروبیوتیک ها تنها در برخی مواد غذایی وجود ندارند بلکه به عنوان مکمل های غذایی و به صورت کپسول و قرص و  شربت هم در بازار موجود هستند. با این وجود این مکمل ها مثل مواد غذایی مواد معدنی و مغذی و فواید ندارند و تنها خوبی آنها این است که اگر به مواد غذایی پروبیوتیکی دسترسی نداشته باشید می توانید از این قرص ها به عنوان مکمل در رژیم غذایی تان استفاده کنید. اگر سیستم ایمنی بدنتان مشکل دارد قبل از مصرف مکمل های پروبیوتیکی توصیه های پزشکی مربوطه را دنبال کنید.

پروبیوتیک ها در برابر پروبیوتیک ها

مواد غذایی پروبیوتیکی حاوی باکتری های زنده هستند در حالی که پربیوتیک ها موادی در غذاها  هستند که باکتری های مفید شکم (پروبیوتیک ها) از آنها تغذیه می کنند. پربیوتیک ها در لوبیا-مارچوبه –پیاز و سیر و کنگر فرنگی و موز و آرد جو و شراب قرمز یافت می شوند. از آنجایی که بدن نمی تواند پربیوتیک ها را هضم کند در داخل شکم از بین نمی روند. با اینکه پربیوتیک ها باعث رشد باکتری های حفاظتی در شکم می شوند ولی هنوز شواهد کافی ای مبنی بر اینکه تولیدات پربیوتیکی برای سلامتی مفید هستند یا خیر  وجود ندارد. 

 

برای دریافت رژیم آنلاین شفاجو اینجا کلیک کنید.

منبع: WebMD
نویسنده : شفاجو

نظرات کاربران

شما هم میتوانید نظرات خود را در این بخش بیان کنید

برای ثبت نظر، لازم است ابتدا وارد حساب کاربری خود شوید.


نظری برای نمایش وجود ندارد , شما اولین باشید