preloader

ده گروه غذایی که باید از آن ها پرهیز کرد


ده گروه غذایی که باید از آن ها پرهیز کرد
امتیاز 4.6 / تعداد بازدید : 13801 اشتراک گذاری :

غذاهای فرآوری شده

در حالت ایده آل، ما روزانه مواد غذایی مورد نیازمان را به طور مستقیم از بازار کشاورزان به دلیل تازگی آنهاخریداری میکنیم. در حالیکه در واقعیت چنین نیست. ما  دور از تولیدکنندگان منابع غذایی زندگی می کنیم، لذا مجبور به خرید غذای روزانه مان از قفسه فروشگاه هستیم، و به سختی زمانی برای آماده کردن آنها داریم.

استفاده از غذاهای فراوری شده آسان است و در حقیقت اینگونه نیست که همه آنها برای سلامتی مضر باشند: به عنوان مثال سبزیجات از قبل خرد شده، و یا میوه های کنسرو شده در آب خود، دو نمونه از غذاهای فراوری شده ی سالم هستند. با این حال بیشتر مواد غذایی فرآوری شده به دلیل دارا بودن مقادیر زیاد سدیم، چربی و نمک مضرهستند. در ادامه می آموزیم از چه غذاهای فراوری شده باید پرهیز نمود و چرا؟

 

 

بیکن ها

بیکن حاوی مقادیر بالایی از سدیم است ، که می تواند به فشار خون بالا منجر شود واین هنوز تمام ماجرا نیست.

بخشی از علت اینکه چرا بیکن ها اینگونه خوشمزه و لذیذ هستند برمیگردد به  مقادیر بالای چربی اشباع شده در آن ها که منجر به بیماری های قلبی و عروقی و چاقی مفرط میشوند. تقریبا تمام بیکن های عرضه شده درفروشگاه ها حاوی مقادیر بالایی از مواد نگه دارنده هستند که نگرانی هایی را در رابطه با بیماریهای گوناگونی از سرطان تا سردرد را موجب میشوند.

گرانولا بارها در بسته بندی های زیبا با نقوش غلات، کوه و خورشید به نظر مقوی و سالم میرسند در حالیکه آکنده از شکر هستند که سریع هضم میشوند و نمیتوانند حس گرسنگی را برای طولانی مدت سرکوب کنند.

گرانولا بارها بر خلاف ظاهر سالم و مقوی خود ارزش غذایی چندانی ندارند. از آنها به ذلیل مقدار بالای کربوهیدراتشان و لیست بلند بالای مواد تشکیل دهنده شان که گاها حتی تلفظشان دشوار است پرهیز کنید.

نودل ها

اکثر دانشجویان تجربه ی تأمین انرژی روزانه علی الخصوص در هفته های پایانی ترم و امتحانات از طریق نودلهای ارزان قیمت را داشته اند. هشدار: این عادت را پس از سال آخر دانشجویی ادامه ندهید. و یا بهتر است، همین الان آن را متوقف کنید.

یک بسته نودل  می تواند حاوی نزدیک به 2000میلی گرم (میلی گرم) از سدیم باشد که 500 میلی گرم بیشتر از مصرف توصیه شده روزانه انجمن قلب آمریکا است. این میزان بالای سدیم میتواند سبب افزایش فشار خون، که عامل سکته مغزی  است منجر شود.

 علاوه بر این،جدا از کربوهیدرات های تشکیل دهنده آن ها، نودلها تقریبا هیچ ارزش غذایی دیگری ندارند. شما همچنین باید مقدار چربی در بسته نودل را نیز بررسی کنید. چه کسی می داند چه چیزهای ناسالمی می تواند در چنین بسته کوچکی پیدا شود و به عنوان یک وعده غذایی سالم، نودلها شکست میخورند.

 

میوه های خشک

شما ممکن است تعداد انگشت شماری از کشمش یا چند دانه انبه خشک برای ارضای حس نیاز به شیرینی خود برگزینید .

انتخاب خوبی به نظر میرسد با در نظر گرفتن مقادیر بالای فیبر، ویتامین ها و مواد معدنی موجود در آنها. ولی با توجه به مقدار بالای کالری و شکر موجود توصیه میشود در مصرف آنها مراعات شود.

شکر بالای این تنقلات میتواند منجر به افزایش وزن شود.اگر شما بیشتر از نیاز بدن خود ازآن مصرف کنید، مقدار مازاد به صورت چربی در بدن شما ذخیره میشود.

آجیلهای طعم دار

آجیلهای طعم دار ممکن است به اشتباه در رده مواد غذایی مغذی طبقه بندی شوند در صورتیکه واقعیت غیر از این است.

آجیلهای طعم دار سرشار از نمک و شکر هستند که میتواند منجر به افزایش وزن، دیابت و یا حتی فشار خون بالا شود.

هم چنین گونه های چسبناک شیرین آن ها به شدت برای سلامت دندانها مضرند.

پاستیل های میوه ای

پاستیل های میوه ای  به شدت دشمن دندان ها و دور کمرهستند. اکثر آنها حاوی شربت ذرت با فروکتوز بالا و نیشکر  میباشند که می تواند منجر به افزایش وزن شود  که خطر ابتلا به دیابت را افزایش می دهد و فقط در حد یک قطره از مواد تشکیل دهنده میوه واقعی را در خود دارند.

قند و ژلاتین مواد اضافی آنها نیز به دندان می چسبد،  و محیطی ایده آل برای باکتری ها برای ایجاد پوسیدگی میباشد.

مارگارین

در گذشته مارگارین به عنوان جایگزین سالمی برای کره در نظر گرفته میشد. در حالیکه، حقیقت این است که برخی از انواع مارگارین حاوی مقدار زیادی از چربی های ترانس مییاشند ، که به مراتب ناسالم تراز هر گونه چربی دیگر، از جمله چربیهای ترانس و اشباع  شده میباشند.

چربی های ترانس کلسترول بد را افزایش میدهند، که می تواند منجر به بیماری های قلبی و سکته مغزی شود. اگر چه ارتباط بین اسیدهای چرب ترانس و سرطان مشخص نیست، مراکز پزشکی متفاوتی همچون  جان هاپکینز، کاهش این چربی را به عنوان بخشی از توصیه های غذایی خود برای بیماران و نجات یافتگان از سرطان توصیه میکند.

پاپ کورنهای مایکروویوی

ذرتهای بوداده به طور کلی مشکل خاصی برای سلامتی شما ایجاد نمی کنند، البته تا زمانی که شما بر روی آن نمک و کره اضافه نکنید، و هم چنین آن را در مایکرویو آماده نکنید. تنها مشکل این روش تهیه ذرت پاکت آن است.ماده شیمیایی به کار رفته در این دسته از پاکتها حاوی ماده ی پرفلوراکیل است که برای سلامتی کلیه ها و هم چنین سلامت مایع منی در آقایان مضر است.

سس کچاب

این گونه از سسها حاوی مقادیر بالای شکر و نمک میباشند. شکر بالای موجود در این سسها کالری بالای ناخواسته ای را مهمان غذای شما میکند.

غذاهای منجمد

دسته دیگر مواد غذایی که اکیدا توصیه به کنار گذاشته شدن از رژیم غذایی شما میشود، غذاهای منجمد و فوری است که میتواند شامل سبزیجات نیز باشد.

غذاهای منجمد اغلب سرشار از قند، چربی و سدیم هستند. که می تواند منجر به افزایش وزن و مشکلات قلبی شود. آنها همچنین می توانند فشار خون را بالا برند و شما رادر معرض خطر جدی سکته مغزی قرار دهند. اگر ناچار به تهیه وعده های غذایی منجمد هستید، حتما سعی در کنترل لیست مواد متشکله داشته باشید و حتی المقدور گونه های ارگانیک را انتخاب نمایید.

و در آخر:

با در نظر گرفتن مضرات غذاهای فرآوری شده، سلامت خود را قربانی سهولت استفاده از آنها نکنید. قبل از خرید برچسب ارزش غذایی آنها را بررسی نمایید و از گونه های سرشار از چربی،شکر و مواد شیمیایی پیچیده دوری کنید و سعی کنید رژیم غذایی خود را با غذاهای سالم و تازه تنظیم کنید.

برای دریافت رژیم آنلاین شفاجو کلیک کنید.

اگر شما دغدغه مبارزه با این بیماری را دارید، به طرح جامع ملی کرشمه بپیوندید...

منبع: healthline
نویسنده : شفاجو

نظرات کاربران

شما هم میتوانید نظرات خود را در این بخش بیان کنید

برای ثبت نظر، لازم است ابتدا وارد حساب کاربری خود شوید.


نظری برای نمایش وجود ندارد , شما اولین باشید