preloader

اعتیاد به مواد غذایی


اعتیاد به مواد غذایی
امتیاز 4.6 / تعداد بازدید : 10950 اشتراک گذاری :

 

این ایده که یک فرد می تواند به مواد غذایی معتاد شود به تازگی  بیشتر توسط یافته های علمی  حمایت می شود

آزمایشات روی حیوانات و انسان نشان داده است که، برای برخی از افراد، همان مراکز که در مغز توسط مواد مخدر اعتیاد آور مانند کوکائین و هروئین تحریک می شود از خوردن برخی مواد غذایی و غذاهای ویژه بسیار خوش طعم فعال می شوند. مانند غذاهای خوش طعم و غنی از مواد زیر:

قند
چربی

نمک

مانند مواد مخدر اعتیاد آور، غذاهای بسیار خوش طعم باعث تولید مواد شیمیایی در مغز مانند دوپامین می شود که ایجاد احساس خوب در فرد می کند  . هنگامی که افراد لذت  خوردن را همراه با افزایش دوپامین در مسیر پاداش مغزی از خوردن غذاهای خاص را تجربه می کند  آنها به سرعت احساس نیاز دوباره به خوردن می کند

سیگنال پاداش از غذاهای بسیار خوش طعم ممکن است سیگنال های دیگر پری و رضایت زیر پا بگذارند. در نتیجه، مردم در حفظ و غذا خوردن، حتی زمانی که آنها گرسنه است.

کسانی که علائم اعتیاد به مواد غذایی را نشان می دهند ممکن است تحمل به مواد غذایی در آنان توسعه یابد و در نتیجه آنها بیشتر و بیشتر غذا بخورند، تنها برای پیدا کردن ماده ی غذایی که خواسته و میل آن ها را کمتر و کمتر کند

دانشمندان معتقدند که اعتیاد به مواد غذایی ممکن است نقش مهمی در چاقی ایفا کند. اما افراد با وزن طبیعی نیز ممکن است با اعتیاد به مواد غذایی مبارزه کنند بدن شما به سادگی ممکن است از نظر ژنتیکی مستعد باشد .در این صورت شما باید مراقب کالری های اضافی باشید و یا با فعالیت بدنی بیشتر جبران پرخوری را بکنید .

افرادی که به مواد غذایی معتاد می شوند به زودی با عواقب منفی آن مانند افزایش وزن و یا آسیب به روابط  دچار می شوند .

مانند افرادی که به مواد مخدر و یا قمار معتادند افرادی که به مواد غذایی معتاد می شوند نیز با ترک رفتار خود با مشکل روبرو می شوند ،حتی اگر آنها بخواهند و یا چند باربرای ترک تلاش کرده باشند  

نشانه هایی از اعتیاد به مواد غذایی

محققان یک پرسشنامه برای شناسایی افراد معتاد به مواد غذایی تهیه کردند

در اینجا یک نمونه از سوالاتی که می تواند به شناسایی فرد معتاد به مواد غذایی کمک کند را بیان می کنیم. آیا این کارها را انجام می دهید ؟

پایان غذا متوجه می شوید بیش ازآن چه که برنامه ریزی شده بود خورده اید؟

ادامه خوردن غذاهای خاص حتی اگر شما دیگر گرسنه نیستید

خوردن تا جایی که  احساس بیماری می کنید

نگرانی در مورد غذا خوردن مواد غذایی خاص یا نگرانی در مورد کاهش در انواع خاصی از مواد غذایی

هنگامی که غذاهای خاص در دسترس نیست، از راه خود آن ها را پیدا کرده و بدست می آورید

همچنین در این پرسشنامه در مورد تاثیر رابطه شما با مواد غذایی بر روی زندگی شخصی تان سوال می شود. آیا این شرایط در مورد شما صادق است:

خوردن غذاهای خاص به اندازه زیاد زمان کار یا گذراندن وقت با خانواده، و یا انجام فعالیت های تفریحی.

اجتناب شما ازشرکت در موقعیت های حرفه ای و یا اجتماعی که در آن غذاهای خاص وجود دارد به دلیل ترس از پرخوری در دسترس بودن آن ها.

مشکلات  شما در عملکرد موثر در کار و یا مدرسه به دلیل غذا و غذا خوردن


پرسشنامه در مورد علائم ترک روانی می پرسد. به عنوان مثال، هنگامی که شما خوردن غذاهای خاص (به جز نوشیدنی های کافئین دار) را ترک می کنید  آیا علائمی مانند علائم زیر دارید:

اضطراب

تحریک
سایر علائم فیزیکی

در این پرسشنامه همچنین تلاش شده  تا از تاثیرات ناشی از تصمیم گیری شما در مصرف  مواد غذایی بر روی احساسات شما را بسنجد. آیا این شرایط از مصرف مواد غذایی خاصی برای شما ایجاد می شود؟

خوردن غذا باعث مشکلاتی از قبیل افسردگی، اضطراب، از خود بیزاری، یا گناه می شود؟

شما نیاز به خوردن غذای بیشتر و بیشتری برای کاهش احساسات منفی و یا افزایش لذت دارید ؟.

خوردن همان مقدار از مواد غذایی دیگراحساسات منفی را کاهش نداده  و یا باعث افزایش لذت  نمی شود

کمک برای اعتیاد به برخی از مواد غذایی :


علم هنوز برای به درک و پیدا کردن درمان اعتیاد غذایی کاری اساسی انجام دهد 

 برخی استدلال می کنند که بهبودی از اعتیاد به مواد غذایی ممکن است پیچیده تر از بازیابی انواع دیگر اعتیاد مانند  اعتیاد به الکل باشد ، برای مثال، می توانید در نهایت از نوشیدن الکل پرهیز کنید اما افرادی که به مواد غذایی معتاد می شوند هنوز هم نیاز به غذا دارند

 یک متخصص تغذیه، روانشناس، یا پزشکی که در مورد اعتیاد به مواد غذایی تحصیل کرده ممکن است قادر به کمک کردن به شما در چرخه غذا خوردن اجباری باشد

همچنین تعدادی از برنامه ها می توانند به افرادی که به مواد غذایی معتادند کمک کنند. برخی، مانند معتادان مواد غذایی در بازیابی ناشناس می مانند.این برنامه 12 مرحله ای به بسیاری از افراد معتاد به الکل، مواد مخدر و قمار کمک کرده است.
دیگران، مانند معتادان به مواد غذایی ناشناس، با استفاده از اصول برنامه 12 مرحله ای همراه با رژیم غذایی سخت توصیه به پرهیز از مواد متشکل از، شکر، آرد تصفیه شده، و گندم می کند 

منبع: WebMd
نویسنده : شفاجو

نظرات کاربران

شما هم میتوانید نظرات خود را در این بخش بیان کنید

برای ثبت نظر، لازم است ابتدا وارد حساب کاربری خود شوید.


نظری برای نمایش وجود ندارد , شما اولین باشید