preloader

مکمل های غذایی ضد سرطان


مکمل های غذایی ضد سرطان
امتیاز 4.6 / تعداد بازدید : 10662 اشتراک گذاری :

 مکمل های غذایی چه چیز هایی هستند؟

وقتی صحبت از مکمل های غذایی میشود گزینه های بسیار زیادی برای انتخاب وجود دارد. اگر تا حالا به قسمت ویتامین فروشی داروخانه ی محل زندگی خود رفته باشید ممکن است متوجه تنوع بسیار ویتامین ها و مکمل های غذایی شده باشید.

به انواع ویتامین ها، مواد معدنی، گیاهان دارویی و آمینو اسیدها که میتوان آن ها را نوشید یا خورد مکمل غذایی گفته میشود، مکمل های غذایی در شکل ها و اندازه های مختلفی هستند مثل:

  • قرص
  • پودر
  • کپسول
  • مایعات

مردم به دلایل متفاوت از مکمل های غذایی استفاده میکنند، عملکرد اصلی مکمل های غذایی دقیقا همان چیزیست که از نام آن ها برمی آید یعنی تکمیل کردن یک رژیم غذایی. ویتامین ها و قرص های مواد معدنی، قرار نیست جای یک رژیم غذایی سالم و سرشار از مواد مغذی را بگیرند.

در نتیجه میتوان گفت استفاده از مکمل های غذایی در کنار یک رژیم غذایی مناسب و مغذی میتواند باعث افزایش سلامتی شود.

به عنوان مثال مکمل های غذایی میتوانند شکاف های موجود در رژیم غذایی شما را پر کنند و حتی بدن شما را در پیشگیری و درمان انواع مشخصی از بیماری ها از جمله سرطان کمک کنند.

 

سرطان و مکمل های غذایی

در رابطه با انواع سرطان مهم است که بدانید هیچ مکمل غذایی نمیتواند سرطان را به طور کامل کنترل، درمان یا پیشگیری کنند. اگرچه بعضی مکمل ها وجود دارند که میتوانند به صورت بالقوه به پیشگیری از سرطان کمک یا شما را در روند بهبود مساعدت کنند.

در حالی که بسیاری ویتامین ها و مواد معدنی میتوانند مزایایی برای سلامتی عمومی شما داشته باشند. بازار وسیعی برای مکمل های غذایی نظارت نشده وجود دارد که هیچ منفعتی برای سلامتی شما نخواهد داشت. بعضی از مکمل ها حتی پتانسیل اینکه تأثیر منفی روی روند درمان سرطان داشته باشند، را دارند. این تأثیر منفی به دلیل این است که بعضی مکمل های غذایی میتوانند روی داروهای شما یا درمان های پزشکی شما تأثیر تقابلی یا خنثی کننده داشته باشند.

اگر به فکر اضافه کردن مکمل های ضد سرطان به رژیم غذایی خود هستید همیشه اول با پزشک خود صحبت کنید.

 

هشت مورد از بهترین مکمل های غذایی برای سرطان:

 

1.تخم کتان

بیشتر مردم مکمل های روغن ماهی را برای بهبود میزان امگا 3 رژیم غذایی خود انتخاب می­کنند. اگرچه در یک مطالعه نشان داده شده است روغن ماهی ممکن است باعث کاهش تأثیر شیمی درمانی شود، و به همین دلیل تخم کتان یک جایگزین ارزشمند است.

تخم کتان سرشار از اسید های چرب امگا3 است که ممکن است باعث کاهش احتمال ابتلا به برخی سرطان ها شود. در مورد استفاده از مکمل تخم کتان سعی کنید از روغن تخم کتان استفاده نکنید چون مواد مغذی تخم کتان را ندارد.

تخم کتان را میتوانید از عطاری ها بخرید و مقداری از آن را خورد کرده، روی غذایتان بریزید و لذت ببرید.

 

2.سیر

سیر یک انتخاب عالی برای تقویت قوای دفاعی بدنتان است. برای استفاده از تمام خاصیت های سیر بهتر است روزی یک حبه سیر یا 300 تا 1000 میلی گرم از عصاره ی آن استفاده کنید.

 

تأثیرات محافظتی آن میتواند شامل:

 

  • خواص آنتی باکتریال
  • جلوگیری و متوقف کردن فعال سازی مواد سرطان زا
  • بهبود بازسازی DNA
  • کاهش گسترش سلول های سرطانی

 

3.زنجبیل

زنجبیل به دلیل خواص ضد التهاب و ضد تهوعی که دارد به عنوان یکی از عوامل مقابله با سرطان توصیه میشود.

وقتی میخواهید زنجبیل را به رژیم غذایی خود اضافه کنید، مکمل های زنجبیل توصیه نمیشوند چون می توانند خیلی غلیظ شده باشند. به جای آن مقداری ریشه زنجبیل خورد کرده را به یک وعده ی غذایی اضافه کنید یا شکلات زنجبیلی را به عنوان یک خوراکی میل کنید.

از خوردن مقدار زیاد زنجبیل اجتناب کنید چون ممکن است باعث فعل و انفعالاتی با عوامل رقیق کننده ی خون داشته باشد و میزان قند خون بعضی افراد را تحت تأثیر قرار دهد.

 

4.چای سبز

چای سبز یک آنتی اکسیدان فوق العاده است و مطالعات نشان می دهند خواص چای سبز میتواند در جلوگیری از متاستاز (گسترش سلول های سرطانی در اعضای دیگر بدن) برخی انواع سرطان کمک کند، چای سبز همچنین شامل مواد شیمیایی با نام پولی فنول ها ((polyphenols هستند که دارای خواص آنتی اکسیدان و ضد التهاب هستند.

اگر مبتلا به سرطان هستید نوشیدن سه لیوان چای سبز در روز را در نظر بگیرید تا تأثیرات آن را تجربه کنید. قرص چای سبز هم موجود است اما ممکن است خیلی تغلیظ شده باشد.

 

5. سلنیوم(Selenium)

ماده معدنی سلنیوم باعث زدودن رادیکال های آزاد از بدن شما میشود که این خود نوعی دفاع بالقوه در برابر سرطان است. رادیکال های آزاد مولکول های بی ثباتی هستند که به سلول ها حمله میکنند و در صورتی که از بین نروند میتوانند در نهایت موجب سرطان شوند.

مقدار بسیار زیاد سلنیوم میتواند سمی باشد، اما نشان داده شده دوز هایی به اندازه ی 300 میکروگرم (mcg) باعث کاهش بعضی از انواع سرطان ها میشوند، مثل:

  • مری
  • روده بزرگ
  • ریه
  • کبد

اندازه ی توصیه شده ی سلنیوم برای مصرف روزانه 55 میکروگرم است. این مقدار را میتوانید از طریق مکمل ها یا از طریق غذاهایی مانند دانه ها، غلات و آجیل برزیلی دریافت کنید.

 

6. زردچوبه

زردچوبه یک ادویه هندی است و میتواند برای مبارزه با سرطان به شدت مفید باشد، مطالعات نشان داده کورکمین موجود در زردچوبه ممکن است سلول های سرطانی را بکشد و سرعت رشد تومور را کاهش دهد.

خواصی که گمان میرود کورکمین موجود در زردچوبه دارا باشد:

  • جلوگیری از تولید مثل سلول های سرطانی
  • کشتن سلول های سرطانی روده ی بزرگ، پستان، پروستات و ملانوم(نوعی سرطان پوست)
  • کند کردن رشد تومور

مقداری زردچوبه به وعده ی بعدی غذایی خود اضافه کنید یا مکمل غذایی شامل کورکمین تهیه کنید تا تأثیرات مثبت این ماده ی قوی را تجربه کنید.

 

7.ویتامین دی

ویتامین دی میتواند کلسیم جذب کرده و به سیستم های ایمنی، عضلانی و عصبی کمک کند تا عملکرد بهتری داشته باشند.

سایت BreastCancer.org عنوان کرده است که تحقیقات نشان میدهد وقتی سطح ویتامین دی بدن کم باشد خطر ابتلا به  انواع مشخصی از سرطان مانند سرطان پستان بیشتر میشود.

مقدار توصیه شده برای مصرف روزانه ی ویتامین دی 15میکرو گرم است. ویتامین دی میتواند از طریق نور خورشید یا مواد غذایی زیر جذب شود:

  • چربی ماهی
  • زرده ی تخم مرغ
  • شیر غنی شده

 

8.ویتامین ای (E)

ویتامین ای یک ماده ی مغذی عالی برای مبارزه با سرطان است، ویتامین ای محلول در چربی بوده و یک آنتی اکسیدان قوی میباشد که به بدن کمک میکند رادیکال های آزاد را که به سلول ها آسیب میزنند را از بین ببرد.

ویتامین ای به طور قابل ملاحظه ای خطر ابتلا به سرطان های پروستات، روده ی بزرگ و ریه را کاهش میدهد. در واقع کمبود ویتامین ای ممکن است خطر ابتلا به سرطان را افزایش دهد. دریافت کافی روزانه ی ویتامین ای از طریق رژیم غذایی یا مکمل ها بسیار مهم است.

توصیه شده روزانه  8 تا 10 میلی گرم ویتامین ای دریافت شود. شما با خوردن غذاهای زیر میتوانید ویتامین ای مورد نیاز را دریافت کنید:

  • بادام
  • آووکادو
  • بروکلی
  • دانه ها
  • انبه
  • اسفناج
  • روغن زیتون

 

چشم انداز

بهترین راه برای جلوگیری از سرطان، حفظ سلامت بدن است، مثل داشتن یک رژیم غذایی کامل که شامل تمام مواد لازم و مغذی به همراه مقدار زیادی میوه و سبزیجات باشد و همچنین ورزش. درحالی که هیچ ویتامینی وجود ندارد که به تنهایی بتواند سرطان را از بین ببرد، مقداری مکمل های غذایی در بازار هست که ممکن است بیماری را از شما دور کند یا جلوی پیشروی و بدتر شدن آن را بگیرد.

 

این مکمل ها صرفا توصیه هستند. اگر مبتلا به سرطان هستید یا سرطان شما بهبود یافته یا فقط به سلامتی خود اهمیت میدهید با پزشک خود مشورت کنید تا بهترین درمان را برای شما تعیین کنند.

اگر شما دغدغه مبارزه با این بیماری را دارید، به طرح جامع ملی کرشمه بپیوندید...

منبع: Healthline
نویسنده : شفاجو

نظرات کاربران

شما هم میتوانید نظرات خود را در این بخش بیان کنید

برای ثبت نظر، لازم است ابتدا وارد حساب کاربری خود شوید.


نظری برای نمایش وجود ندارد , شما اولین باشید