preloader

مزایای اجاره تجهیزات پزشکی + آشنایی با انواع تجهیزات پزشکی


مزایای اجاره تجهیزات پزشکی + آشنایی با انواع تجهیزات پزشکی
امتیاز 4.6 / تعداد بازدید : 10136 اشتراک گذاری :

تجهیزات پزشکی آن دسته از وسایلی هستند که موجب آسان شدن فرایند درمان یا مراقبت از فرد بیمار می‌شوند و می‌تواند از سوی پزشک، فیزیوتراپ، دندانپزشک، متخصص پا، اپتومتریست، متخصصی مراقبت‌های بهداشتی، یا پرستار در منزل و برای خدمات مختلفی همچون تنقیه در منزل ،فصد خون، پرستاری از بیماران ام اس  در قالب اجاره تجهیزات پزشکی و غیره مورد استفاده قرار گیرد و در ارزیابی و مشاهده عناصر متعدد سلامتی بیمار کمک کنند. پس از تشخیص، پزشک می‌تواند یک برنامه درمانی مناسب را توصیه کند.

 

تجهیزات پزشکی چه چیزهایی هستند؟

تجهیزات پزشکی هر وسیله، دستگاه، نرم‌افزار یا سایر اقلامی است که ممکن است به‌صورت مجزا یا ترکیبی (که توسط سازنده تعریف شده) توسط افراد برای اهداف پزشکی استفاده شود. گستره تجهیزات پزشکی می‌تواند شامل عصا برای راه رفتن تا لنزهای تماسی و کاشت سینه را شامل شود. همچنین تجهیزات پزشکی شامل دستگاه‌های تشخیص آزمایشگاهی نیز است که برای آزمایش نمونه‌هایی مانند بافت، مایعات بدن و خون گرفته شده از بدن استفاده می شود. به عنوان مثال، آزمایش قند خون و آزمایشات بارداری. تجهیزات پزشکی همچنین شامل دستگاه‌های پزشکی قابل کاشت مانند ضربان‌سازهای قلبی(cardiac pacemakers) است که به طور معمول به صورت کاشت در بدن استفاده می‌شوند و ممکن است به منابع خارجی نیرو نیاز داشته باشد. به همین علت است که اجاره تجهیزات پزشکی بسیار مورد استقبال قرار گرفته است.

بنابراین می‌توان نتیجه گرفت که تاثیر تجهیزات پزشکی از طریق روش‌های شیمیایی نیست و در تشخیص، کاهش، درمان یا پیشگیری از بیماری به کار می‌رود. سازمان بهداشت جهانی (WHO) نیز تجهیزات پزشکی را به عنوان تجهیزاتی تعریف می‌کند که حالت اولیه عمل آنها ماهیت ایمونولوژیک، متابولیک یا دارویی ندارد. چندین سیستم طبقه بندی بین المللی برای تجهیزات پزشکی و دستیابی به هماهنگی در نامگذاری تجهیزات پزشکی استفاده می‌شود که تاثیر به سزایی بر ایمنی بیمار دارد. بنابر تعریف سازمان جهانی بهداشت، تجهیزات پزشکی ممکن است برای یک یا چند مورد از اهداف خاص زیر استفاده شوند: تشخیص، پیشگیری، نظارت، درمان یا بهبود بیماری، پیشگیری، نظارت، درمان، کاهش یا جبران آسیب، ارائه اطلاعات برای مقاصد پزشکی در نتیجه بررسی آزمایشگاهی نمونه‌ها.

 

مزایای استفاده از تجهیزات پزشکی

لازم نیست حتما یک وضعیت پزشکی که نیاز به نظارت دارد برایتان روی دهد تا به فکر تهیه تجهیزات پزشکی در خانه خود باشید. تجهیزات پزشکی در خانه‌های شما بسیار مهم هستند، زیرا به پیگیری سلامت شما کمک می‌کنند و همچنین کمک و مراقبت از بیماران بدحال را برای مراقبت‌کنندگان آسان‌تر می‌کنند. به عنوان مثال، اگر پرستار سالمند در منزل باشید، ممکن است به تجهیزات پزشکی خانگی نیاز داشته باشید تا مراقبت از بیمار قابل کنترل‌تر شود، در عین حال پزشکان و مراقبان ممکن است همیشه در دسترس نباشند. وجود این وسایل پزشکی در خانه می‌تواند در صورت بروز شرایط اضطراری جان بیمار را نجات دهد. این تجهیزات علاوه بر نجات جان افراد، به مراقبین کمک می‌کند تا وضعیت پزشکی بیماران را زیر نظر داشته باشند و آنها را قادر می سازد تا در هنگام مراجعه به متخصصان پزشکی گزارش دقیق‌تری ارائه دهند. تجهیزات پزشکی جزء اساسی سیستم‌های بهداشتی محسوب می‌شوند. از جمله مزایای آنها را می‌توان در مواردی مانند:

·        پیشگیری

·        تشخیص، درمان و توانبخشی بیماری‌ها به روشی ایمن و موثر

·        رفع نیاز به روش‌های پزشکی گران قیمت: بیمارانی که با بیماری‌‌های مزمن زندگی می‌کنند هر روز به معاینات مداوم نیاز دارند. بنابراین توصیه می‌شود برای کاهش هزینه‌ها و هزینه‌های بیمارستانی تجهیزات پزشکی خود را تهیه کنند.

·        بیماران را تشویق می کند تا سبک زندگی سالم‌تری داشته باشند و به راحتی از وضعیت سلامت خود مطلع شوند.

·        تعامل و کنترل بیمار را افزایش می‌دهد. بدین ترتیب به سرعت اعضای خانواده و ارائه دهندگان پزشکی از تغییرات یا تحولات مهم سلامتی فرد بیمار آگاه خواهند شد.

·        بیماران به طور منظم با مراقبین خود در ارتباط هستند و آنها را از هرگونه تغییر یا ناهنجاری مطلع می کنند. به طور معمول لوازم ضروری جهت آرامش یا تحرک نیاز خواهید داشت. نمونه‌هایی از این تجهیزات پزشکی عبارتند از:

·        جعبه کمک‌های اولیه شامل (بانداژ، نوار کش‌دار، شوک الکتریکی خودکار، پدهای حرارتی، کشش فیزیوتراپی، مراقبت از بیمار با نای شکافی (تراکستومی)، پالس اکسیمتر،  فشارسنج، دماسنج پزشکی. قطره نمک و ویتامین، درجه پزشکی، رطوبت ساز و غیره.

سخن آخر

دسترسی به محصولات بهداشتی با کیفیت خوب، مقرون به صرفه و مناسب برای پیشبرد پوشش همگانی سلامت، رسیدگی به شرایط اضطراری بهداشتی و ارتقای جمعیتی سالم‌تر ضروری است.

بدون تجهیزات پزشکی، اعمال روش‌های پزشکی رایج - از بانداژ مچ پای پیچ خورده گرفته تا تشخیص HIV/AIDS، کاشت لگن مصنوعی یا هرگونه جراحی - امکان‌پذیر نخواهد بود. دستگاه‌های پزشکی در بسیاری از محیط‌های متنوع استفاده می‌شوند، به عنوان مثال، توسط پرستار سالمند در منزل در قالب اجاره تجهیزات پزشکی، کارکنان پیراپزشکی و پزشکان در کلینیک‌های راه دور، چشم‌پزشکان و دندانپزشکان و توسط متخصصان مراقبت‌های بهداشتی در مراکز پزشکی پیشرفته، برای پیشگیری و غربالگری و در مراقبت‌های تسکینی. چنین فناوری‌های بهداشتی برای تشخیص بیماری، نظارت بر درمان‌ها، کمک به افراد ناتوان و مداخله و درمان بیماری‌ها، اعم از حاد و مزمن، استفاده می‌شوند.

امروزه تخمین زده میشود که 2 میلیون نوع مختلف از دستگاه‌های پزشکی در بازار جهانی وجود دارد که در بیش از 7000 گروه دستگاه‌های عمومی طبقه بندی میشوند. دستگاه پزشکی می‌تواند هر ابزار، دستگاه، ماشین، ایمپلنت، برای استفاده در شرایط آزمایشگاهی، نرم‌افزار، مواد یا سایر موارد مشابه یا مرتبط باشد که توسط سازنده برای استفاده به تنهایی یا ترکیبی برای اهداف پزشکی در نظر گرفته شده است. 

 

منبع: شفاجو
نویسنده : شفاجو

نظرات کاربران

شما هم میتوانید نظرات خود را در این بخش بیان کنید

برای ثبت نظر، لازم است ابتدا وارد حساب کاربری خود شوید.


نظری برای نمایش وجود ندارد , شما اولین باشید