preloader

وظایف پرستار سالمندان در منزل


وظایف پرستار سالمندان در منزل
امتیاز 4.6 / تعداد بازدید : 10101 اشتراک گذاری :

شرح وظایف پرستار سالمند در منزل به جهت مراقبت و نگهداری مداوم از سالمندان است، این موارد شامل ارائه مراقبت‌های پزشکی، بهداشتی و روانشناختی می‌باشد. پرستار سالمند در منزل باید توانایی تشخیص و مدیریت مسائل پزشکی و بهداشتی فرد سالمند را داشته باشد؛ علاوه بر این ارائه داروها، اندازه‌گیری و نظارت بر وضعیت جسمانی، کنترل علائم بیماری و مانیتور کردن مسائل پزشکی جزء وظایف اصلی پرستار سالمند است. جدا از مسائل پزشکی افراد سالخورده و تحت مراقبت، پرستار سالمند باید به مسائل روانشناختی آن‌ها نیز توجه داشته باشد.

پرستار و مراقب سالمند کیست؟

وظیفه اصلی پرستار سالمند، حفظ و بهبود وضعیت سلامت و رفاه فرد سالمند است. پرستاران و مراقبان سالمندان آگاهی و تجربه لازم را دارا هستند تا به نیازهای فرد سالمند پاسخ دهند و مراقبت‌های موردنیاز را ارائه کنند.
وظایف پرستار سالمند شامل انجام امور روزمره فرد سالخورده مانند بهداشت شخصی، تغذیه صحیح، تنظیم داروها، مداومت در تراپی‌ها و کمک به فعالیت‌های روزانه می‌شود. همچنین به نظارت و پایش وضعیت جسمی و روانی فرد سالمند می‌پردازند و در صورت لزوم با پزشکان و سایر اعضای تیم درمانی همکاری می‌کنند.

مشکلات رایج هنگام استخدام پرستار سالمند

حضور سالمندان در خانه خود هنگام بیماری یکی از مواردی است که اکثراً خانواده‌ها نمی‌توانند به خوبی به آن پاسخ دهند، زیرا پاسخ به نیازمندی‌های روحی و جسمی آنان تقریباً غیر ممکن است. چالش هایی که خانواده برای انتخاب پرستار سالمند مناسب با آن مواجه می‌شوند به شرح زیر است:

  • اطمینان حاصل کردن سالمند از قبول ناتوانی در انجام وظایف و نیاز به مراقب و نگهدار
  • یافتن مراقب و نگهدار سالمند با تجربه و قابل اعتماد
  • آشنایی نداشتن با خدمات پرستاری و محدوده وظایف پرستار در منزل
  • روش عقد قرارداد و پرداخت دستمزد به پرستار سالمند
  • مشکلات ناظر بر فرایند کار پرستار در منزل

یک مؤسسه خدمات پرستاری رزومه پرستاران، مراقبان و بهیارانی که در این حوزه فعالیت می‌کنند را بررسی می‌کند و پس از انتخاب و تأیید هویت با آنها همکاری می‌کند.

شرح وظایف پرستار سالمند در منزل

شرح وظایف مراقبان سالمندان ممکن است با توجه به شرایط منحصر به فرد هر سالمند متفاوت باشد؛ وظایف پرستار سالمندان در منزل شامل مراقبت و نظارت دقیق بر وضعیت فیزیکی و روانی سالمندان است. پرستاران مسئولیت ارائه کمک در فعالیت‌های روزمره مانند تغذیه و بهداشت شخصی را به عهده دارند همچنین، وظایف مراقب سالمند شامل ایجاد فضایی آرام و امن برای سالمندان، ارائه حمایت عاطفی و روحی و برقراری ارتباط با پزشکان و خانواده می‌باشد.

در ادامه به برخی از اساسی ترین وظایفی که پرستار سالمندان با آن ها مواجه می شوند میپردازیم:

  • پیگیری مراقبت‌های پزشکی
  • ارائه مراقبت‌های ویژه بهداشتی
  • کمک در انجام تمرینات فیزیکی
  • اداره و مدیریت داروها

برای خواندن شرح مفصل هر یک از مسئولیت‌های پرستار سالمند در منزل با ما همراه باشید.

پیگیری مراقبت‌های پزشکی سالمندان

پرستار سالمند مسئول پیگیری و هماهنگی با تیم درمان و پزشک معالج سالمند است است؛ پرستاران باید زمان مراجعه و نوبت ویزیت پزشکان معالج را به خاطر داشته باشند و در جریان نتایج آزمایش و تغییرات دارو و روند درمان باشند.

مراقبت ویژه و رسیدگی به بهداشت فردی سالمند

یکی از وظایف پرستار سالمند  ارائه مراقبت ویژه به سالمند بیمار در منزل است؛ وظیفه مراقبان سالمندان است که به مراقبت‌های پوستی، بهداشت دهان و دندان، بهداشت شخصی و تغذیه سالمندان توجه و رسیدگی کنند.

کمک در انجام تمرینات فیزیکی و ورزش‌های مناسب سالمندان

پرستار سالمند مسئول همکاری با افراد مسن در تمرینات فیزیکی و تشویق وی به نرمش‌های مناسب است. سالمندان باید تمرینات استقامتی، تمرینات تعادل و تمرینات انعطاف‌ پذیری را مرتب تکرار کنند؛ و مراقبان سالمند بر انجام صحیح آن‌ها نظارت داشته باشند.

اداره داروهای فرد سالخورده

پرستار سالمند وظیفه مدیریت دقیق داروها و مصرف صحیح دوز و زمان استفاده آن‌ها، توسط افراد مسن را دارد. پرستار سالمند باید دستورات پزشک را دریافت کرده و بر آن اساس، داروها را به موقع یادآوری کرده و از مصرف صحیح توسط سالمند اطمینان حاصل کند.

حضور پرستار سالمند در منزل بهتر است یا خانه سالمندان؟

دو راهی بر سر انتخاب خانه سالمندان و منزل شخصی انقدر تکراری شد تا محققان پرسشنامه ای را در اختیار سالمندان، خانواده هایشان و پرستاران سالمند قرار دادند که خلاصه نتایج به شرح زیر است:

  • سالمندان به حضور پرستار در منزل بیشتر تمایل دارند.
  • سالمندان حتی منزل شخصی خود را به منزل فرزندانشان یا خانه سالمندان ترجیح میدادند بنابراین بهتر است پرستار مراقب سالمند را به منزل شخصیشان بفرستید.
  • پرستاران سالمند در منزل شخصی خدمات با کیفیت تری را ارائه میدهند چراکه در خانه سالمندان ممکن است یک پرستار مسئولیت رسیدگی به چندین سالمند را برعهده داشته باشد.

هنگام استخدام پرستار سالمند به چه نکاتی توجه کنیم؟

چند نکته زیر را بهتر است هنگام استخدام در نظر داشته باشید تا خیالتان راحت باشد وظایف پرستار سالمند در منزل به درستی انجام می شوند:

  • حتما توجه داشته باشید پرستار مدنظرتان سابقه کاری مرتبط در زمینه نگهداری از سالمندان را داشته باشد.
  • توجه به مدرک پرستار نیز اهمیت دارد، پرستاران با مدرک پرستاری برای خدمات تخصصی‌تر استخدام می‌شوند درحالی که برای خدمات رایج نگهداری از سالمند گذراندن دوره‌های بهیاری نیز کفایت میکند.
  • موسسه ای که از آن خدمات پرستاری دریافت می‌کنید حتما معتبر و دارای پشتیبانی باشد؛ مخصوصا مزیت استخدام پرستار سالمند در منزل تمام وقت استخدام کرده اید بهتر است پشتیبانی شبانه روزی را مد نظر بگیرید.

مزیت استخدام پرستار سالمند در منزل

مراقبین سالمندان و پرستارانی که دارای مدرک تخصصی و علمی هستند، با تجربه در برقراری ارتباط موثر با بیمارند و میتوانند بهترین روش‌های درمانی را تحت نظر پزشک معالج پیگیری کنند.

مهم‌ترین مزایای نگهداری از سالمندان در منزل

از مهم ترین مزایای استفاده از پرستار سالمند این است که آنها با کسب آموزش های پزشکی لازم بهتر از افراد دیگر از سالمندان نگهداری می‌کنند، همچنین با رفتار محترمانه و حرفه‌ای که نسبت به سالمند دارند میتوانند خدمات درمانی را در محیطی امن فراهم کنند و لزوم مراجعه به مراکز درمانی و بیمارستان ها را کاهش می‌دهند.

اهمیت پرستار در منزل جهت حفظ سلامتی سالمندان

بسیاری از سالمندان همواره به محافظت و بهبود سلامت خود اهمیت می‌دهند، اما برخی از سالمندان بیمار مانند افراد‌ مبتلا به آلزایمر ممکن است نسبت به رژیم غذایی و تأثیرات مواد غذایی کم اهمیت باشند. پرستار سالمند در منزل وظایفی شامل رعایت تغذیه سالمند دارد، با توجه به تعداد بیماری‌هایی که سالمندان ممکن است داشته باشند، تغذیه و رژیم غذایی او نیازمندی‌های خاصی دارد.

حقوق پرستار سالمند چقدر است؟

از آنجایی که نوع خدماتی که پرستار سالمند ارائه می‌دهد، بسته به فاکتورهای مختلفی تغییر می‌کند، منطقی است که دستمزد وی نیز متغیر باشد. برای دریافت اطلاعات درباره حقوق حداقلی پرستار، به مؤسسات خدمات پرستاری مراجعه کنید.
عوامل تأثیرگذار بر دستمزد پرستار سالمند به شرح زیر می‌باشند:

  • نوع استخدام پرستار (پاره وقت یا تمام وقت)
  • انجام امور نظافتی در منزل
  • نوع و کیفیت خدمات مراقبتی از سالمند (مخصوصاً در صورتی که نیاز به مراقبت‌های تخصصی داشته باشد)
  • وجود بیماری آلزایمر در سالمند
  • ارائه خدمات در تعطیلات و آخر هفته ها

خصوصیات یک پرستار سالمند حرفه ای

پرستار سالمند حرفه‌ای در مواردی استفاده می‌شود که نیاز به خدمات تخصصی برای سالمند وجود دارد. برخی از ویژگی‌های برجسته پرستار سالمند حرفه‌ای عبارتند از:

  • سطح تحصیلات: پرستار سالمند حرفه‌ای حداقل مدرک بهیاری را دارا است.
  • رفتار حرفه‌ای: پرستار حرفه‌ای در تعامل با سالمند بیمار، به یک رفتار حرفه‌ای پایبند است؛ به عبارت دیگر، تداخلی بین تصمیم‌گیری و مدیریت امور توسط پرستار و واکنش‌ها و نیازهای سالمند بوجود نمی‌آورد.
  • آموزش کمک‌های اولیه: یک پرستار حرفه‌ای دارای آموزش کافی در زمینه کمک‌های اولیه است. این آشنایی به وی کمک می‌کند تا در مواقع اضطراری، مانند واکنش به عوارض داروها یا عوارض جانبی بیماری سالمند، واکنش مناسب و سریعی از خود نشان دهد.

پایان

پرستار سالمند، بسته به زمان کاری و شرایط سالمند، ممکن است وظایف متنوعی داشته باشد. بدیهی است که توصیف وظایف پرستار سالمند بر روی درآمد وی تأثیر می‌گذارد. بهتر است قبل از امضای قرارداد، به نوع وظایف پرستار سالمند توجه کرده و با او به توافق برسید.
منبع: سلامت اول (salamateaval.com)

منبع: شفاجو
نویسنده : شفاجو

نظرات کاربران

شما هم میتوانید نظرات خود را در این بخش بیان کنید

برای ثبت نظر، لازم است ابتدا وارد حساب کاربری خود شوید.


نظری برای نمایش وجود ندارد , شما اولین باشید