preloader

مراقبت از سالمندان


مراقبت از سالمندان
امتیاز 4.6 / تعداد بازدید : 12312 اشتراک گذاری :

 

سوال بپرسید:

برای اینکه از فرد تحت مراقبت بهتر پرستاری کنید باید از او سوال هایی بپرسید.  بنابراین زمانی را برای صحبت کردن تنظیم کنید تا متوجه شوید او چه احساسی دارد و از شما چه می خواهد.با پافشاری روی نظرهای خودتان بحث راه نیندازید .نظرات خودتان را پیشنهاد دهید ولی به نظرات آن شخص هم گوش دهید و با تکرار عباراتی مثل منظورتان را متوجه شدم نشان دهید که به حرفهایش گوش داده اید.

 

 

یک برنامه ی روزانه ایجاد کنید:

وقتی که در منزل از شخصی مراقبت می کنید, روزها طولانی و بی برنامه به نظر می آیند. یک برنامه ی روزانه ی خوب تنطیم کنید و زمانی را برای سرو وعده های غذایی, مراقبت های فردی, انجام کارهای خانه, ورزش کردن, فعالیت های بدنی و استراحت تنظیم کنید و در ضمن ساعت خوابیدن و بیدار شدن از خواب را هم تنظیم کنید تا مطمئن شوید به میزان کافی می خوابید . در هنگام تنظیم برنامه ی روزانه, نیاز های شخص تحت مراقبت و اینکه قبل از این شرایط چقدر شخص منظم بوده را در نظر بگیرید.

 

 

مرتب باشید:

کاغذهای اداری روی هم جمع می شوند . برای اینکه کارهایتان به خوبی پیش روند نسخه های دارویی, اطلاعات بیمه, شماره تلفن های دکتر و دیگر اطلاعات مربوط به تاریخچه ی سلامتی را در جایی مثل یک پوشه که چندین جیب داشته باشد نگهداری کنید. قرار های ملاقات را در کاغذ یا کامپیوتر یا تقویم گوشی های هوشمند به دقت دنبال کنید.یک زنگ هشدار تنظیم کنید تا زمان مقرر را دوبار به شما یادآوری کند مثلا یک یا دو روز یا چندین ساعت زودتر . قرار های شخصی تان را وارد تقویم کنید تا با برنامه ی شخص تحت مراقبت قاطی نشود. برای روزهایی هم که مسئولیتی ندارید برنامه ریزی کنید.

 

 

حواستان به مصرف داروها باشد:

بیش از یک سوم افراد مسن ۵ یا تعداد بیشتری دارو برای درمان مشکلات مختلف مصرف می کنند.این همه دارو ممکن است باعث اشتباه شوند.لیست داروها را با پزشک یا دکتر داروخانه به دقت بررسی کنید تا در مورد میزان دقیق مصرف مطمئن شوید. برای دسترسی آسان, همه ی داروها را در یک جانگه دارید. از یک جعبه ی قرص استفاده کنید.هر چند ماه یکبار قرص ها را با دقت بررسی کنید و آنهایی که تاریخشان گذشته است را دور بریزید.

 

 

آماده کردن آسان وعده های غذایی:

آماده کردن 3 وعده ی غذایی در رو ز کاری زمانبر است و برنامه ریزی برای اینکار به شما کمک می کند.تمام خرید های هرهفته را به یکباره انجام دهید.می توانید وعده های غذایی را از قبل بپزید و فریز کنید. از دوستان و اعضای خانواده هم بخواهید چیزی بخرند.به صورت چرخشی برنامه ای تنظیم کنید که هر فرد خانواده از سوپر مارکت خرید کند یا یک وعده ی غذایی کامل را بیاورد.در هنگام آشپزی نیازهای شخص مثل طعم مورد علاقه و میزان کالری مناسب و نیازهای رژیمی او مثل نمک پایین یا ویتامین بی اضافه را در نظر بگیرید.

 

 

امن کردن خانه:

با ایجاد تغییرات کوچکی در منزل جلوی سقوط و صدمات را بگیرید .در حمام و دستشویی نرده و میله نصب کنید تا از افتادن دوش و لوله جلوگیری شود.در راهرو و راه پله ها لامپ نصب کنید تا در هنگام شب برای دستشویی رفتن مشکلی نباشد.در اطراف فرش ها چسب بچسبانید تا تکان نخورند و خانه را مرتب کنید تا بهم ریخته نباشد.لوازمی که شخص نیاز دارد را در دسترس وی بگذارید تا شخص مجبور نباشد از جایی بالا برود .دستگاه های هوشمندی که زمان بلند شدن شخص از تختش را نشان می دهند را تهیه کنید و اگر شخص زمین خورد با اورژانس تماس بگیرید.

 

 

به دنبال توصیه های مختلف باشید:

اگر بار اولتان است که از شخصی مراقبت می کنید باید چیزهای زیادی یاد بگیرید . از یک متخصص مثل دکتر سالمندان, پرستار یا تراپیست کمک بگیرید . این افراد به شما یاد خواهند داد که چگونه :

۱) از عهده ی وظایف مربوط به پرستاری مثل حمام بردن شخص و لباس پوشاندن بر آیید.

۲) مشکلات مربوط به مثانه و شکم او را حل کنید.

۳) شخص را با احتیاط و بدون آسیب به کمرتان بلند کنید.

۴) وعده های غذایی سالم را آماده کنید.

۵) خانه را برای دسترسی آسان و ایمن او به وسایلش آماده کنید.

 

 

یک تیم را به کار بگیرید:

اگر به تنهایی از عهده ی تمام وظایف پرستاری برنمی آیید از اعضای خانواده و دوستان کمک بگیرید . به هر شخصی یک یا وظایف بیشتری محول کنید. این افراد در آماده کردن وعده های غذایی یا کارهای دیگر می توانند به شما کمک کنند. می توانید فردی را برای آشپزی, نظافت یا انجام وظایف شخصی یا درمانی استخدام کنید تا در کارهایی مثل پوشاندن لباس, حمام بردن و  دارو دادن به شما کمک کند.آژانس های محلی ای وجود دارند که به شما در پیدا کردن شخص مورد نظر کمک می کنند.

 

 

تقویت حس خودکنترلی:

اجازه ندهید که سن بالا, بیماری یا ناتوانی شخص تحت مراقبت, روی عزت نفس او تاثیر بدی بگذارد. به شخص اجازه دهید تا جایی که می تواند فعالیت داشته باشد و از خودش مراقبت کند تا حس خود کنترلی او تقویت شود. شخص تحت مراقبت را تشویق به تصمیم گیری و انجام یکسری وظایف مثل لباس پوشیدن یا استفاده از توالت کنید.به او اجازه دهید فعالیت هایش را انتخاب و برنامه ریزی کند.انجام این کار او را هدفمند و کار شما را راحتتر می کند.

 

 

خودتان را برای مواقع اضطراری آماده کنید:

خودتان را برای اتفاق های دور از انتظار آماده کنید . حواستان به علائمی که دکتر به شما می گوید مثل درد قفسه ی سینه , مشکلات تنفسی, سرگیجه یا موارد دیگر باشد. در منزلتان در کنار تلفن یک لیست از اسامی و شماره های تلفن شامل موارد زیر داشته باشید:

۱) شماره ی پلیس, اورژانس پزشکی, آتش نشانی

۲) پزشک مراقبت های اولیه

۳) بیمارستان

۴) پزشک مسمومیت

۵) خانواده و دوستان

منبع: WebMD
نویسنده : شفاجو

نظرات کاربران

شما هم میتوانید نظرات خود را در این بخش بیان کنید

برای ثبت نظر، لازم است ابتدا وارد حساب کاربری خود شوید.


نظری برای نمایش وجود ندارد , شما اولین باشید