preloader

هفت علامت خطر در بارداری که نباید فراموش شوند


هفت علامت خطر در بارداری که نباید فراموش شوند
امتیاز 4.6 / تعداد بازدید : 14604 اشتراک گذاری :

مادر عزیز، اکنون که باردار شده‌اید باید به برخی نشانه‌ها بیشتر دقت کرده و علایمی را که به عنوان علایم خطر شناخته می‌شوند، بهتر بشناسید. به محض مشاهده هر کدام از این علایم با پزشک یا مامای خود تماس بگیرید.

1- خونریزی واژینال با یا بدون درد

بهتر است خونریزی و لکه بینی را در بارداری جدی بگیرید، گرچه همه لکه بینی‌ها خونریزی ها مهم نیستند، ولی در اغلب موارد خونریزی در سه ماهه اول می‌تواند نشانه ای از سقط و یا بارداری خارج از رحم باشد. خونریزی روشن و همراه با درد از اهمیت بیشتری برخوردار است. اگر شما مبتلا به خونریزی و دردهای کرامپی شدید هستید، احتمالاً در معرض سقط هستید. اما دردهای تیز و واضح شبیه درد چاقو خوردگی و یک طرفه در زیر دل، به احتمال زیاد، نشانه بارداری خارج از رحم است. عارضه ای جدی که با کاشته شدن جنین در جایی خارج از رحم، مثلاً در لوله های رحمی رخ می‌دهد.

- چه اقدامی باید انجام دهیم؟
با پزشک وبا مامایتان تماس بگیرید. او برای شما سونوگرافی در خواست می‌کند و پس از معاینه و آزمایش‌های لازم، اقدامات لازم را برای شما انجام می‌دهد.
نکته اصلی: بسیاری از خون‌ریزی‌ها و لکه بینی‌ها در سه ماهه اول بدون مشکل خاصی برطرف می‌شوند ولی نباید آن‌ها را به فراموشی بسپارید، به ویژه وقتی همراه با خونریزی شدید، درد شدید یک طرفه و یا دردهای کرامپی و پیچشی باشند.

2- تهوع و استفراغ شدید

تهوع و استفراغ در بارداری مشکل شایعی است ولی گاهی آنچنان شدید می‌شود که باید آنرا جدی گرفت. تهوع و استفراغی که شما را از فعالیت روزانه بازدارد و موجب سرگیجه، کاهش وزن و از دست دادن مایعات بدن شود می‌تواند موجب اختلال در الکترولیت‌ها شود و بنابراین خطرناک است.

- چه اقدامی باید انجام دهیم؟
با پزشک وبا مامایتان تماس بگیرید. گاهی بستری شدن در بیمارستان، ضروری می‌شود. ضمن اینکه داروهای موثر و کم خطری نیز برای این مشکل وجود دارند. اغلب خانم‌های بارداری که تهوع و استفراغ دارند به زودی بهبود می‌یابند. ولی تهوع و استفراغ شدید علاوه بر اینکه می‌تواند نشانه ای از نوعی اختلال به نام حاملگی مولار باشد، باید به سرعت درمان شود.

3- تب شدید

تب بیش از 38 درجه سانتی‌گراد باید در بارداری جدی گرفته شود. خانم‌های باردار بیش از سایر افراد در معرض برخی از بیماری‌های عفونی از جمله آنفلوانزا هستتند. ضمن اینکه تب بالا در هفته های اول بارداری می‌تواند موجب اختلال در لوله عصبی جنین و اختلال و ناهنجاری جنینی شود.
تبی که همراه با درد مفاصل و کهیر ظاهر می شود؛ می‌تواند نشانه ای از بیماری سیتومگال، توکسوپلاسموز و یا پاروویروس باشد.

- چه اقدامی باید انجام دهیم؟
هر نوع تب را که همراه با علایم تنفسی، درد بدن و نشانه های شبیه آنفلوانزا، کهیر و درد مفاصل باشد، به پزشک یا مامایتان گزارش کنید. به خاطر داشته باشید مهم‌ترین اقدام اولیه، کاهش تب با دارویی مانند استامینوفن ساده است.

نکته مهم: زنان باردار بیشتر در معرض بستری شدن در بیمارستان، بخش مراقبت‌های ویژه و مرگ ناشی از آنفلوانزا هستند. بنابراین واکسیناسیون بر علیه آنفلوانزا در زنان بارداری که در فاصله مهر تا اردیبهشت ماه باردار می‌شوند در هر کدام از سه ماهه های بارداری پیشنهاد می‌شود.

 

4- ترشحات واژینال و خارش

این علامت می‌تواند نشانه ای از عفونت‌های زنانه و یا بیماری آمیزشی قابل درمان باشد که در طی بارداری عوارض خطرناک‌تری دارند زیرا می‌توانند موجب زایمان زودرس و انتقال عفونت به جنین شوند.

- چه اقدامی باید انجام دهیم؟
در اولین فرصت به پزشک یا مامایتان مراجعه کنید. زیرا درمان زودرس بهتر از تحمل عوارض است.

5- درد و سوزش هنگام دفع ادرار

این علامت می‌تواند نشانه ای از عفونت مثانه و دستگاه ادراری باشد. عدم درمان این عفونت‌ها، می‌تواند موجب بروز زایمان زودرس شود.

- چه اقدامی باید انجام دهیم؟
درمان زودرس می‌تواند از بروز عفونت‌های شدیدتر و نیز زایمان زودرس پیشگیری کند.

6- درد و تورم یک‌طرفه ساق پا / سردرد شدید

این علامت می‌تواند نشانه ای از وجود یک لخته خون در مسیر رگی باشد. بارداری معمولاً همراه با افزایش انعقاد پذیری بیشتر خون است و زنان باردار بیشتر در معرض انعقاد خون در اندام‌های انتهایی و مغز هستند. وجود لخته خون در مغز با سردرد شدید و در مسیر رگ‌های پا با قرمزی، درد و تورم یک‌طرفه ساق پا بروز می‌کند. سردرد همراه با تاری دید می‌تواند نشانه ای از افزایش فشار خون یا اختلال عروقی در مغز باشد.

- چه اقدامی باید انجام دهیم؟
در اولین فرصت با پزشکتان تماس بگیرید. زنانی که دچار سابقه ترومبوز و لخته شدن خون هستند باید به صورت پیشگیرانه و قبل از اقدام برای بارداری درمان شوند.

 

7- تشدید بیماری‌های زمینه ای در بارداری


زنان بارداری که مبتلا به بیماری‌های زمینه ای مانند بیماری‌های تیروئید، دیابت و فشار خون بالا، لوپوس و آسم هستند، باید در مورد هر گونه تغییری در نشانه های بیماریشان حساس‌تر باشند. اگر بیماری‌های زمینه ای شما تشدید شوند وبا تحت کنترل نباشند ممکن است بارداری شما با مخاطراتی همراه شود مثلاً افزایش و یا کاهش هورمون‌های تیروئید می‌تواند احتمال سقط را افزایش دهد وبا افزایش قند خون می‌تواند شما را در معرض بروز سقط و ناهنجاری‌های جنینی قرار دهد.

- چه اقدامی باید انجام دهیم؟
هر نوع تشدید علایم باید به عنوان یک نشانه خطر در نظر گرفته شده و در اولین فرصت برای درمان آن اقدام شود.
به خاطر داشته باشید اغلب زنان، بارداری کم خطری را پشت سر می‌گذارند بنابراین از بارداریتان لذت ببرید. استرس زیاد برای شما خطرناک است. بنابراین با ویزیت‌های کافی در طی بارداری، تغذیه مناسب و استراحت کافی و دریافت مکملهای ویتامین در طی بارداری، از سلامت بارداریتان اطمینان کسب کنید.

برای گرفتن نوبت از پزشکان شفاجو و متخصصان زنان و زایمان اینجا کلیک کنید.

آیا ممکن است افزایش کم بتا خون به خاطر بارداری خارج رحمی باشد؟

منبع: شفاجو

نظرات کاربران

شما هم میتوانید نظرات خود را در این بخش بیان کنید

برای ثبت نظر، لازم است ابتدا وارد حساب کاربری خود شوید.


نظری برای نمایش وجود ندارد , شما اولین باشید