preloader

سرطان خون و درمان های خانگی آن


سرطان خون و درمان های خانگی آن
امتیاز 4.6 / تعداد بازدید : 21149 اشتراک گذاری :

در طول درمان برای هر مرحله ای از بیماری سرطان خون (لوسمی)، نکاتی هستند که شما می توانید با انجام دادن آنها در خانه، به مدیریت عوارض جانبی بیماری و یا حتی درمان آن کمک کنید اما بخاطر نیز داشته باشید که این موارد نیاز شما برای مراجعه به پزشک متخصص را برطرف نمی‌کنند. اگر پزشک شما دستورالعمل خاصی به شما داد و یا داروی ویژه ای را تجویز نمود، بدون تردید بر طبق نسخه های پزشک مورد اعتمادتان عمل کنید. داشتن یک برنامه ی غذایی متعادل و همچنین داشتن خواب کافی و ورزش به اندازه، می تواند باعث شود که شما احساس بهتری داشته باشید.

  • برای درمان خانگی تهوع و استفراغ می توانید نشانه های اولیه ی آن را از جمله کم آبی بدن و خشک شدن دهان و احساس سرگیجه در مواقعی که بلند می شوید و سر پا می ایستید، دنبال کنید و در واقع زمان آن را پیش بینی کنید و برای درمان و یا پیشگیری از وقوع آن اقدام کنید. وعده های غذایی سبک تر می تواند به شما در این زمینه کمک کند. آب نبات زنجبیلی و یا چای زنجبیل نیز می تواند مفید باشد.
  • درمان خانگی برای بیماری اسهال می تواند شامل استراحت دادن به معده تان باشد. در این حالت باید مراقب علائم کم آبی بدن نیز بود. مصرف مقدار کافی آب برای اینکه بدنتان بتواند خودش را هیدراته نگه دارد بسیار مهم است. برای درمان اسهال، قبل از مصرف هر گونه دارویی (حتی داروهای بدون نسخه) با پزشکتان مشورت کنید.
  • درمان خانگی برای یبوست می تواند شامل یک ورزش ملایم همراه با نوشیدن مایعات به مقدار کافی و داشتن یک رژیم غذایی سرشار از فیبر باشد. فراموش نکنید که قبل از مصرف هر گونه مُلَینی با پزشکتان مشورت کنید.
  • درمان خانگی برای احساس خستگی مفرط در زمانی که شما در حال شیمی درمانی و یا رادیوتراپی هستید، می تواند شامل استراحت بیش از حد معمول باشد. اجازه بدهید که علائم بیماریتان شما را راهنمایی کنند. شما می توانید زندگی روزمره ی خود را حفظ کنید با این تفاوت که مقدار بیشتری به استراحت نیاز خواهید داشت. خستگی معمولا در پایان درمان و یا لحظاتی پس از درمان شدیدتر خواهد بود.
  • درمان خانگی برای مشکلات خواب می تواند شامل داشتن یک برنامه ی خواب منظم باشد که به شما اجازه می دهد که به هر اندازه که به خواب و استراحت نیاز دارید، بخوابید و استراحت کنید.
  • تغذیه ی مناسب در طول درمان سرطان خون می تواند شامل یک برنامه ی غذایی مقوی و مغذی باشد که هر آنچه را که بدنتان نیاز دارد تا از کاهش وزن جلوگیری کند و قدرت و توانایی لازم را داشته باشد، در بر بگیرد. ممکن است مشورت با متخصصین تغذیه برای داشتن برنامه ی غذایی متعادل و مناسب در طول درمانتان مفید باشد.

اگر به تازگی بیماری سرطان خون شما تشخیص داده شده است، ممکن است بسیاری احساسات مختلف و جدید را تجربه کنید. نمی توان راه نرمال و یا درستی برای واکنش به این قضیه تعریف کرد. اما اگر واکنش شما با این قضیه به گونه ایست که ممکن است در توانایی تصمیم گیری شما برای درمانتان خللی ایجاد کند، مشورت با پزشکتان الزامی خواهد بود. مراکز درمانی سرطان شاید بتوانند خدمات مالی و روانی مناسب را به شما ارائه دهند.
صحبت کردن با افرادی که ممکن است احساساتی مشابه شما داشته باشند می تواند مفید باشد. از دیگر مسائل عاطفی ای که ممکن است شما با آنها مواجه شوید عبارتند از:

  • تشخیص سرطان خون و همچنین این قضیه که شما نیازمند درمان هستید می تواند استرس زا باشد. ممکن است با در میان گذاشتن این احساستان با دیگران بتوانید از استرس خود بکاهید. همچنین یادگیری و استفاده از تکنیک های ریلکسیشن می تواند برای شما و کاهش استرستان مفید باشد.
  • احساس شما نسبت به بدنتان ممکن است تغییر کند. برای اینکه بتوانید خودتان را با این تصویر ذهنی جدید مطابقت دهید، این احساس را بدون هیچ نگرانی و صراحتا با خانواده و پزشکتان در میان بگذارید. ممکن است پزشکتان شما را به گروه هایی که می توانند از شما حمایت کنند و اطلاعات بیشتری را در اختیار شما بگذارند ارجاع دهد.
  • از دست دادن موهایتان. این قضیه برای برخی از مردم بسیار ناراحت کننده است. تمام داروهای ضد سرطان باعث ریزش مو نمی شوند و برخی از مبتلایان به سرطان فقط با نازک شدن خفیف قطر موهایشان که به سختی قابل تشخیص است مواجه می شوند. در مورد این قضیه که آیا داروهایی که برای شما تجویز می شوند باعث ریزش مو هایتان می شوند یا خیر با پزشک خود مشورت کنید.

اگر سرطان خون و درمان آن باعث ایجاد درد می شود، راه های بسیاری برای از بین بردن آن وجود دارد. اگر پزشکتان به همین منظور داروهایی را برای شما تجویز کرد و یا دستورالعمل هایی را به شما داد بدون هیچ نگرانی ای از آنها استفاده کنید. و قبل از استفاده از هر روش دیگری برای کاهش درد، حتما با پزشک معالجتان هماهنگ کنید. به هر حال برخی از روش های درمان خانگی می توانند مفید باشند و برخی دیگر نیز شاید برای سرطان خون شما خطرناک باشند.

اگر شما دغدغه مبارزه با این بیماری را دارید، به طرح جامع ملی کرشمه بپیوندید...

منبع: WebMD
نویسنده : شفاجو

نظرات کاربران

شما هم میتوانید نظرات خود را در این بخش بیان کنید

برای ثبت نظر، لازم است ابتدا وارد حساب کاربری خود شوید.


نظری برای نمایش وجود ندارد , شما اولین باشید