preloader

جلوگیری از پوکی استخوان در خانم ها در 5 مرحله


جلوگیری از پوکی استخوان در خانم ها در 5 مرحله
امتیاز 4.6 / تعداد بازدید : 13595 اشتراک گذاری :

"کارشناسان می گویند: بسیاری از زنان از خطر بیماری نازک شدن استخوان با افزایش سن و پس از یائسگی بی اطلاع هستند."

جان کانیس، رئیس بنیاد بین المللی پوکی استخوان، در یک بیانیه ی خبری اعلام کرد که: "پوکی استخوان یک تهدید جدی برای سلامت زنان است. در سراسر جهان از هر سه زن بالان 50 سال یک نفر از شکستگی استخوان ناشی از پوکی استخوان رنج می برد. با این حال تعداد بسیار زیادی از زنان، از افزایش خطر ابتلا به پوکی استخوان در سالهای پس از سن یائسگی خبر ندارند و هیچ اقدام پیشگیرانه ای انجام نمی دهند."

هنگامی که زنان به سن یائسگی می رسند به علت بالا رفتن سرعت تحلیل استخوان ها و ضعیف شدن آنها، خطر پوکی استخوان در آنها بالاتر می رود. با توجه به اخبار منتشر شده، زنان بالای 45 سال، مدت زمانی را که به دلیل بیماری پوکی استخوان در بیمارستان می گذرانند از هر بیماری مزمن دیگری از جمله دیابت، حمله ی قلبی و سرطان پستان بیشتر است.

شکستگی هایی که به علت پوکی استخوان به وجود می آیند اغلب به عدم توانایی تحرک، کاهش کیفیت زندگی و یا حتی مرگ زودرس منجر می شوند.

در اینجا به پنج استراتژی که زنان به وسیله ی آن ها می توانند قدرت عضلانی خود را حفظ کنند و از تحلیل استخوان ها جلوگیری کنند و پوکی استخوان را مدیریت کنند آورده شده اند:

  • ورزش: زنان باید سه تا چهار روز در هفته، هر روز به مدت 30 تا 40 دقیقه فعالیت بدنی داشته باشند. این فعالیت ها بهتر است شامل ترکیبی از ورزش های استقامتی و قدرتی باشند.
  • داشتن یک رژیم غذایی سالم برای استخوان ها: زنان باید یک برنامه غذایی سرشار از کلسیم و پروتئین به همراه مقدار زیادی میوه و سبزیجات داشته باشند. دریافت مقدار کافی ویتامین D نیز از طریق نور خورشید و یا مکمل ها الزامیست.
  • ترک عادت های بد: برای حفظ سلامت استخوان، باید عادت بد سیگار کشیدن ترک شود. نوشیدنی های الکلی نیز می تواند به شدت روی سلامت استخوان ها اثر منفی داشته باشد. این قضیه نیز مهم است که نباید بیش از حد لاغر باشید. زنانی که وزن کمی دارند نسبت به آنهایی که وزن طبیعی دارند بیشتر در معرض ابتلا به بیماری پوکی استخوان هستند.
  • از عوامل خطری که احتمال ابتلا به بیماری را بالا می برند آگاه باشید. اگر شما به دلایلی بیشتر از افراد سالم در معرض خطر ابتلا به پوکی استخوان هستید، آگاهی از این قضیه ضروریست. عوامل خطرساز رایج برای پوکی استخوان عبارتند از: شروع شدن یائسگی قبل از 45 سالگی، استفاده از دارو هایی که به گلوکوکورتیکوئیدها(glucocorticoids) شناخته می شوند و یا داشتن آرتریت روماتوئید و یا اختلالات سوء جذب مانند بیماری های سلیاک یا کرون. در زنانی که تجربه ی شکستگی استخوان را داشته اند و یا در خانواده شان سابقه ی پوکی استخوان را دارند، خطر ابتلا به پوکی استخوان بالاتر است.

سلامت استخوان خود را بررسی کنید. هنگامی که زنان به سن یائسگی می رسند باید برای بررسی سلامت استخوان ها و ارزیابی خطر شکستگی استخوان به پزشک مراجعه کنند. زنانی که با تحلیل استخوان مواجه هستند باید رژیم درمانی تجویز شده توسط پزشک را دنبال کنند. 

منبع: WebMD
نویسنده : شفاجو

نظرات کاربران

شما هم میتوانید نظرات خود را در این بخش بیان کنید

برای ثبت نظر، لازم است ابتدا وارد حساب کاربری خود شوید.


نظری برای نمایش وجود ندارد , شما اولین باشید