preloader

میگرن و سردرد و ارتباط آن با تغییر در هورمون های بدن


میگرن و سردرد و ارتباط آن با تغییر در هورمون های بدن
امتیاز 4.6 / تعداد بازدید : 19218 اشتراک گذاری :

تخمین زده می شود که 70 درصد مبتلایان به میگرن را خانم ها تشکیل می دهند. بر طبق همین گزارش، میگرنِ 60 تا 70 درصد این زنان با چرخه قاعدگی آنها در ارتباط است از این رو به این میگرن ها، میگرن های قاعدگی گفته می شود.

چه ارتباطی بین هورمون ها و سردرد وجود دارد؟

سردرد در زنان، علل خصوص میگرن، به تغییرات سطح هورمون های زنانه استروژن و پروژسترون در هنگام دوره قاعدگی مربوط می شود. دقیقا قبل از شروع خونریزی قاعدگی، سطح استروژن افت می کند.

میگرن های قاعدگی به طور منظم در هنگامی که سطح هورمون های استروژن و پروژسترون به کمترین سطح ممکن خود می رسند و یا بعد از آن، شروع می شوند.

به طور معمول، حملات میگرنی در دوره بارداری ناپدید می شوند. در یک مطالعه، 64 درصد زنانی که به سردرد های قاعدگی مبتلا بودند اعلام کردند که در زمان بارداری، سردرد آنها دیگر بروز نکرده است. با این حال برخی از زنان اعلام کرده اند که در سه ماه اول بارداری نیز باز به سردرد های میگرنی دچار می شده اند.

چه چیزی باعت شروع شدن میگرن های هورمونی می شود؟

قرص های ضد بارداری می توانند موجب بروز این میگرن های هورمونی شوند. بر طبق تحقیقی که در سال 1966 انجام گردید نشان داده شد که میگرن در زنانی که قرص های ضد بارداری و به ویژه آنهایی که دوز بالایی استروژن دارند شدیدتر است.

تعداد دفعات بروز سردرد در زنانی که قرص های ضد بارداری با دوز پایین تر استروژن مصرف می کنند کمتر است و همچنین این سردرد ها در زنانی که قرص های ضد بارداری حاوی پروژسترون مصرف می کنند رخ نمی دهد.

روش های درمان میگرن های قاعدگی چگونه است؟

پزشکان معمولا برای پیشگیری از میگرن های قاعدگی داروهای ضد التهاب غیر استروئیدی را تجویز می کنند. مصرف این داروها باید دو تا سه روز قبل از شروع قاعدگی شروع شده و تا پایان دوره ادامه یابد. از آنجا که این روش درمانی کوتاه مدت است، خطر عوارض جانبی آنها برای سیستم گوارشی کمتر می شود.

پزشکان به زنانی که با میگرن های شدید قاعدگی مواجه هستند و یا می خواهند مصرف قرص های ضد بارداری را ادامه دهند توصیه می کنند که مصرف قرص های ضد التهابی غیر استروئیدی را از روز 19 چرخه قاعدگی شروع کرده و تا روز دوم قاعدگی بعدی ادامه دهند.

برخی داروهای دیگر نیز برای درمان و یا پیشگیری از بروز میگرن های قاعدگی وجود دارند که می توانید برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد آنها به پزشک مراجعه فرمایید.

گاهی پزشکان بعد از معاینه بیمار ممکن است دارو های ادرار آور نیز تجویز کنند. برخی دیگر از پزشکان نیز توصیه می کنند که افراد مبتلا به میگرن های قاعدگی دقیقا قبل از شروع قاعدگی مصرف نمک را محدود کنند.

اگر تمام روش های بالا امتحان شد و جواب نداد ممکن است پزشک مجبور به تجویز دارو های ویژه ای شود که می توانند بر روی سطح هورمون ها تاثیر مستقیم بگذارند.

روش های درمانی برای میگرن های یائسگی چه چیز هایی هستند؟

برای افرادی که مجبور به مصرف مکمل های استروژن بعد از یائسگی هستند، باید کمترین دوز ممکن از این مکمل و به صورت بدون وقفه مصرف شود. با ثابت نگه داشتن مقدار دوز دارو ممکن است بتوان از بروز سردرد پیشگیری کرد. برای دریافت اطلاعات بیشتر در این زمینه حتما به پزشک متخصص مراجعه کنید.

راه های درمان میگرن در دوران بارداری چه چیزهایی هستند؟

در طول دوره بارداری هیچ روش درمانی برای میگرن توصیه نمی شود. دارو درمانی برای درمان میگرن می تواند بر روی رحم و در نتیجه بر روی جنین تاثیر بگذارد لذا به شدت از دارو درمانی در دوره بارداری بپرهیزید.

ممکن است یک مسکن درد خفیف بتواند به شما کمک کند. بسیار مهم است که اگر در دوران بارداری به میگرن و یا سر درد مبتلا شدید، قبل از مصرف هر گونه دارویی با پزشک متخصص مشورت کنید.

برای دریافت رژیم آنلاین شفاجو اینجا کلیک کنید.

منبع: WebMD
نویسنده : شفاجو

نظرات کاربران

شما هم میتوانید نظرات خود را در این بخش بیان کنید

برای ثبت نظر، لازم است ابتدا وارد حساب کاربری خود شوید.


نظری برای نمایش وجود ندارد , شما اولین باشید