preloader

کهیر چیست: علل، علائم، تشخیص و درمان کهیر


کهیر چیست: علل، علائم، تشخیص و درمان کهیر
امتیاز 4.6 / تعداد بازدید : 33801 اشتراک گذاری :

شفاجویی های عزیز

مطلب تندرستی که این بار برای شما تهیه کرده ایم در مورد کهیر است.

کهیر چیست؟

کهیر می تواند به علت حساسیت و یا برخی واکنش های دیگر به وجود بیاید. کهیر مانند تاول هایی بر روی پوست ظاهر می شود. این تاول ها موجب بروز احساس خارش شدید می شوند و می توانند چند دقیقه تا چند روز بر روی پوست باقی بمانند. گاهی اوقات این اختلال پوستی آزار دهنده می تواند علائم یک مشکل جدی تر باشد (علل خصوص زمانی که این علائم با نشانه های دیگری، مانند اختلال در تنفس، به صورت همزمان بروز کنند.)

واکنش دیگری که گاهی اوقات همراه با کهیر اتفاق می افتد آنژیوادم (angioedema) نام دارد. آنژیوادم ورمی است که زیر پوست توسعه پیدا می کند. در این حالت ممکن است با ورم شدید در اطراف چشم ها، لبها و گاهی ناحیه تناسلی مواجه شوید. به طور کلی این وضعیت بیشتر از خود کهیر طول می کشد اما معمولا ورم ها در کمتر از 24 ساعت از بین می روند.

در مواردی نادر، آنژیوادم در گلو اتفاق می افتد و باعث اشکال در تنفس می شود. اگر با چنین مشکلی مواجه شدید بلافاصله با مرکز فوریت های پزشکی تماس بگیرید.

اگر در مواردی مانند زنبور گزیدگی، گزیده شدن توسط سایر حشرات و یا بعد از تزریق، با کهیر مواجه شدید و همزمان با کهیر موارد دیگری مانند تب، تهوع، دلپیجه و گرفتگی معده، تنگی نفس و افت فشار خون نیز بروز کردند، ممکن است شما با یک حساسیت خطرناک و حتی کشنده مواجه شده باشید. اگر Auvi-Q و یا قلم EPI دارید، از آنها استفاده کنید و سپس بلافاصله با مرکز فوریت های پزشکی تماس بگیرید و یا خودتان به سرعت به اورژانس مراجعه کنید.

علل کهیر چه چیزهایی هستند؟

کهیر زمانی اتفاق می افتد که برخی از سلول های بدن ماده ای به نام هیستامین که باعث بروز علائم حساسیت می شوند را ترشح کنند.

شایعترین محرک های شروع کننده ی کهیر عبارتند از:

  • مواد غذایی مانند شیر، ماهی و یا آجیل
  • داروهایی مانند آسپرین و پنی سیلین
  • افزودنی های خوراکی مانند طعم دهنده ها و یا مواد نگهدارنده
  • نیش حشرات
  • گرما و یا سرمای شدید
  • فشار بر روی پوست
  • عفونت های ویروسی

درمان کهیر چگونه است؟

بهترین کار برای درمان این است که عامل کهیر را پیدا کنیم و از آن دوری کنیم. آنتی هیستامین ها می توانند علائم شما را کاهش دهند.

اگر آنتی هیستامین های بدون نسخه، به کاهش علائم شما کمکی نکردند و یا اینکه کهیر شما برای مدتی طولانی باقی ماند، بهتر است که به پزشک مراجعه کنید. ممکن است پزشک برای شما قرص های استروئیدی و یا آنتی هیستامین های قوی تری را تجویز کند.

سعی کنید نکات زیر را در خانه رعایت کنید:

  • بر روی کهیر ها کیسه های آب سرد و یا پارچه ی مرطوب بگذارید.
  • سعی کنید اتاق کار و خوابتان خنک باشد.
  • سعی کنید لباس های گشاد و سبک وزن بپوشید.
منبع: WebMD
نویسنده : شفاجو

نظرات کاربران

شما هم میتوانید نظرات خود را در این بخش بیان کنید

برای ثبت نظر، لازم است ابتدا وارد حساب کاربری خود شوید.


نظری برای نمایش وجود ندارد , شما اولین باشید