preloader

بیماری زونا چیست و علت بروز آن چه چیزهای هستند؟


بیماری زونا چیست و علت بروز آن چه چیزهای هستند؟
امتیاز 4.6 / تعداد بازدید : 52975 اشتراک گذاری :

زونا چیست؟

بیماری زونا یا herpes zoster در اثر فعالیت مجدد ویروسی که عامل آبله ‌مرغان نیز هست به وجود می‌آید. اولین علامت زونا معمولاَ احساس سوزش یا درد در یک قسمت از بدن یا صورت است. سپس تاول‌های دردناکی روی یک سمت از بدن یا صورت و در مسیر گسترش اعصاب محیطی، به صورت ناگهانی ظاهر میشوند. به طور معمول این تاول‌ها بیشتر روی سینه، شکم، و صورت بروز میکنند اما ممکن است اثر آنها تا روی پشت وگردن نیز ادامه پیدا کند. این تاول‌ها که میتوانند بسیار دردناک و خارش‌دار و حساس باشند، بعد از یکی دو هفته بهتر شده و روی آنها دلمه میبندد اگرچه همچنان دردناک خواهند بود.

درد عمیقی که پس از بر طرف شدن عفونت حاد به وجود می آید، به نام نورالژی پس از هرپس (postherpetic neuralgia) شناخته میشود. این درد ممکن است در افراد مسن، چند ماه یا چند سال ادامه پیدا کند. با بالا رفتن سن، ابتلا به زونا و نورالژی پس از هرپس شایع میشود. در بیش از پنجاه درصدِ موارد، این بیماری در افراد بالای شصت سال اتفاق می‌افتد. زونا معمولاَ یک بار رخ میدهد اگرچه بعضی افراد هستند که بیشتر از یک بار به این بیماری مبتلا شده‌اند.

-علائم بیماری زونا: آنچه باید برای شناخت بیماری زونا بدانید!

چه چیز باعث زونا میشود؟

ویروسی به نام واریسلا زوستر (varicella zoster) که همان ویروس آبله مرغان است باعث بیماری زونا میشود. بعد از پایان دوره آبله مرغان، این ویروس به صورت نهفته در سلول‌های عصب نخاعی باقی مانده یا به اصطلاح به خواب میرود. اما ممکن است بعد از سالها به دلیل تحریک شدن سیستم ایمنی دوباره فعال شود. این دلایل عبارتند از:

  • ضربه شدید روحی یا جسمی

  • یک بیماری جدی

  • مصرف نوع خاصی از دارو

دانش پزشکی درباره اینکه چرا این ویروس فقط در بعضی افراد دوباره فعال میشود به نتیجه خاصی نرسیده است.

-چند نکته ساده برای بهبود سریعتر بیماری زونا

-زونا (هرپس‌ زوستر)

برای دریافت رژیم آنلاین شفاجو کلیک کنید.

 

منبع: WebMD
نویسنده : شفاجو

نظرات کاربران

شما هم میتوانید نظرات خود را در این بخش بیان کنید

برای ثبت نظر، لازم است ابتدا وارد حساب کاربری خود شوید.


نظرات کاربران
بهنام چشمک 1399/11/17
سلام خسته نباشین، بچه 5ساله دارم متخصص گفته زونا هست. وگفت که بچه نباید بگیره وآزمایش نوشته دلیل چه میتونه باشه که زونا بچه گرفته، دارو نداده لطفا راهنمایی بکنید چه کار باید بکنیم