preloader

اختلال دو قطبی را چگونه تشخیص دهیم؟


اختلال دو قطبی را چگونه تشخیص دهیم؟
امتیاز 4.6 / تعداد بازدید : 15576 اشتراک گذاری :

شفاجویی های عزیز سلام،

در این قسمت از تازه های سلامت به توضیح در مورد اختلال دو قطبی می پردازیم.

افراد مبتلا به اختلال دو قطبی معمولا در بازه ای از زمان بسیار شاد و پر انرژی (و یا تحریک پذیر) هستند و سپس خلق و خوی آنها به یک حالت بسیار ناراحت و افسرده تغییر پیدا می کند (و البته بر عکس این قضیه نیز وجود دارد.) بین این دو بازه زمانی که فرد خلق و خوی افراطی از خود بروز می دهد، ممکن است فرد حالت عادی و طبیعی داشته باشد. به خاطر این تغییر خلق و خو از یک حالت جنون آمیز به یک حالت افسرده و یا بر عکس، به این اختلال روانی، جنون افسردگی و یا افسردگی دو قطبی نیز گفته می شود.

علائم بسیار زیادی از جنون و افسردگی در اختلال دو قطبی وجود دارد. بسیاری از این علائم را می توان به بسیاری از افراد نسبت داد. اما به یاد داشته باشید که خوشحالی و ناراحتی افراد در روز های مختلف و به دلیل مسائل روزانه می تواند طبیعی باشد. در اختلال دو قطبی، بسیاری از علائم به صورت هر روزه و به مدت هفته ها، ماه ها و یا حتی سال ها بروز می کنند. تغییرات بین افسردگی و جنون شامل تغییر در خلق و خو، انرژی و توانایی در انجام کارها است.

اختلال دو قطبی در کودکان اغلب با اختلال بیش فعالی/کمبود توجه اشتباه گرفته می شود. البته این دو اختلال علائم بسیار مشابهی مانند حواس پرتی و دوره های افسردگی دارند.

تشخیص اختلال دو قطبی در نوجوانان بسیار مشکل است. تشخیص اینکه این حالت نتیجه نوسانات طبیعی خلق و خو است یا یکی از علائم اختلال دو قطبی یا اختلال بیش فعالی/کمبود توجه می تواند دشوار باشد. همچنین بیماری افسردگی در نوجوانان خود را متفاوت از افسردگی در بزرگسالان نشان می دهد. در این سن ممکن است با مواردی مانند خشم و عصبانیت، تحریک پذیری، رفتار های سرکشانه و پرخاشگرانه و استفاده از مواد مخدر مواجه شویم. سوء مصرف مواد مخدر را می توان از جمله علائم اختلال دو قطبی در نظر گرفت.

در سنین بزرگسالی، اغلب همراه با اختلال دو قطبی مشکلات دیگری نیز به وجود می آیند. زنان مبتلا به اختلال دو قطبی بیشتر از مردان در معرض تغییرات سریع خلق و خو قرار دارند و ممکن است در آنها تغییرات از حالت جنون به افسردگی و برعکس با سرعت بیشتری انجام شود (به این حالت "چرخه های سریع" گفته می شود.) همچنین احتمال بیشتری برای بروز هر دو علایم جنون و افسردگی را به صورت همزمان دارند که به این حالت "دوره های مختلط" می گویند. همچنین حدود 60 درصد از مبتلایان به اختلال دوقطبی از اختلالات دیگری مانند وابستگی به مواد مخدر و یا الکل، افسردگی فصلی و یا اختلالات اضطرابی خاص مانند اختلال استرس پس از سانحه (PTSD) رنج می برند.

می توان علائم دو فاز جنون و افسردگیِ اختلال دو قطبی را به صورت زیر بیان کرد.

علائم فاز جنون اختلال دو قطبی عبارتند از:

  • افزایش فعالیت
  • کم شدن نیاز به خواب
  • خلق و خوی بیش از حد سرخوش و شاد
  • افکار آشفته و تو در تو
  • صحبت کردن سریع و با صدای بلند و هیجان زده

علائم فاز افسردگی اختلال دو قطبی عبارتند از:

  • خلق و خوی غمگین و یا مضطرب
  • احساس گناه و یا بی ارزشی و پوچی بیش از حد
  • از دست دادن علاقه به انجام کارهایی که سابق بر این به آنها علاقه داشته اند (از جمله رابطه جنسی)
  • مشکل در تمرکز
منبع: WebMD
نویسنده : شفاجو

نظرات کاربران

شما هم میتوانید نظرات خود را در این بخش بیان کنید

برای ثبت نظر، لازم است ابتدا وارد حساب کاربری خود شوید.


نظری برای نمایش وجود ندارد , شما اولین باشید