preloader

آیا مردان نیز به اختلال غذا خوردن دچار می شوند؟


آیا مردان نیز به اختلال غذا خوردن دچار می شوند؟
امتیاز 4.6 / تعداد بازدید : 13924 اشتراک گذاری :

بیش از 1.6 میلیون نفر در بریتانیا از اختلال غذا خوردن رنج می برند که تقریبا 10 تا 25 درصد آنها را مردان تشکیل می دهد. ممکن است اختلال غذا خوردن در مردان نسبت به زنان کمتر شایع باشد اما معمولا شدید تر بوده و درمان آن نیز دشوارتر است. در ادامه به اختلال غذا خوردن در مردان خواهیم پرداخت

می توان گفت بزرگترین مشکل اختلال غذا خوردن در مردان مساله ی تشخیص آن است. متاسفانه هنوز بسیاری از مردم و حتی برخی از پزشکان بر این باورند که اختلال در غذا خوردن مختص به زنان جوان است.

علاوه بر این اغلب مردان نمی توانند اعتراف کنند که دچار اختلال غذا خوردن هستند و برای تشخیص و درمان به پزشک مراجعه کنند و حتی ممکن است آن را انکار کنند.

 

اختلال در غذا خوردن چیست؟

اگر چه بی اشتهایی روانی (آناروکسیا) و پرخوری از اختلالات غذاخوردن شایع و شناخته شده محسوب می شوند اما برخی دیگر از افراد وجود دارند که به انواع دیگری از اختلال در غذا خوردن مانند پرخوری های آنی و یا بیگورکسیا (تلاش برای هر چه بزرگتر کردن عضلات) مبتلا هستند. عادت های غیر طبیعی غذا خوردن، چه پر خوری و چه غذا خوردن کمتر از حد معمول می تواند سلامت افراد را به خطر بیاندازد.

به طور کلی می توان گفت که اختلالات غذا خوردن یک نوع مکانیسم مقابله ای برای مدیریت استرس های هیجانی است.

محققان معتقدند که دلایل روانی که پشت اختلالات غذا خوردن قرار دارند همگی به خاطر تنظیم احساسات به کار می روند. پر خوری و یا کم خوراکی یک روش خود درمانی برای درمان افسردگی، اضطراب و استرس محسوب می شود. شاید بتوان این قضیه را اینگونه توجیه کرد که بسیاری از کارهایی که انجام می دهیم تحت اختیار و کنترل ما نیستند و ممکن است تنها چیزی که در کنترل ما باشد غذا خوردن (یا نخوردن) باشد.

عوامل خطر اختلال در غذا خوردن چه چیزهایی هستند؟

همانند علل زمینه ای روانشناختی که برای اختلال در غذا خوردن وجود دارد، تعدادی عوامل خطر بالقوه نیز برای اختلال در غذا خوردن وجود دارد:

  • اضافه وزن و یا کاهش وزن بیش از حد
  • رژیم غذایی ثابت و ترس از افزایش وزن
  • شرکت در یک ورزش خاص بسته به نوع شکل ظاهری بدن. به عنوان مثال دونده ها و بالرین ها در معرض آناروکسیا و بدن سازها در معرض بیگورکسیا قرار دارند.
  • تصویر ذهنی ناخوشایند از بدن و مشکلات اعتماد به نفس
  • ترومای عاطفی
  • وسواس در مورد تناسب اندام
  • وسواس در مورد میزان کالری مصرفی

 

آیا امکان بهبود وجود دارد؟

تقریبا 50 درصد از مبتلایان به اختلالات غذا خوردن به طور کامل درمان می یابند و 30 درصد آنها به کمک مدیریت شرایط می توانند زندگی طبیعی داشته باشند.

مهمترین نکته برای بهبود این اختلال تشخیص و پذیرفتن آن به عنوان یک اختلال است و قدم بعدی اقدام برای دریافت کمک به منظور درمان این اختلال است. در برخی موارد ممکن است شما احساس کنید که به اختلال در غذا خوردن مواجه هستید و به همین دلیل به پزشک مراجعه کنید اما پزشک به شما بگوید که اختلال در غذا خوردن مخصوص زنان جوان است و مردان به این اختلال دچار نمی شوند. نگران نباشید. وضعیت خود را بررسی کنید و از پزشک بخواهید که دلیل آن را برایتان توضیح دهد. اگر چنانچه قانع نشدید و شک شما نسبت به ابتلا به اختلال غذا خوردن وجود داشت، به سازمان یا موسسات مربوط به اختلالات غذا خوردن و یا به یک پزشک دیگر مراجعه کنید. تشخیص، پذیرفتن و درمان این اختلال برای مردان مقداری دشوار است.

 

درمان اختلال در غذا خوردن چگونه است؟

درمان عمدتا روانی است. در بیشتر موارد بسته به اینکه چه مشکلی باعث بروز این اختلال شده است باید به فرد کمک کرد تا اعتماد به نفس و عزت نفس خود را بازیابد. به همین منظور ممکن است پزشک شما را به یک روان درمان شناختی رفتاری ارجاع دهد. این درمان شامل کمک کردن به افراد برای شناسایی احساسات منفی و جایگزین کردن آن ها با روش های مثبت اندیشی است.

اگر نسبت به ابتلا به این اختلال مشکوک هستید سعی کنید در این زمینه مطالعه بیشتری داشته باشید و اطلاعات بیشتری کسب کنید و برای تشخیص و درمان حتما به پزشک مراجعه کنید.

منبع: NetDoctor
نویسنده : شفاجو

نظرات کاربران

شما هم میتوانید نظرات خود را در این بخش بیان کنید

برای ثبت نظر، لازم است ابتدا وارد حساب کاربری خود شوید.


نظری برای نمایش وجود ندارد , شما اولین باشید