preloader

چاقی مفرط، علائم و عوامل بروز آن


چاقی مفرط، علائم و عوامل بروز آن
امتیاز 4.6 / تعداد بازدید : 12331 اشتراک گذاری :

 

چاقی مفرط به چه معنا است ؟ 

چاقی یک ناهنجاری پیچیده است که در آن به چربی بدن اضافه می شود . چاقی فقط نگرانی درباره زیبایی ظاهری نیست ، خطر بیماریهایی مانند عوارض قلبی و عروقی ، دیابت و فشار خون را افزایش می دهد . بیش از اندازه چاق بودن خطر بیماریهای مربوط به وزن را افزایش می دهد . خبر خوب این است ، که حتی مقدار متوسط کم کردن وزن هم می تواند ، بیماریهای ناشی از چاقی را کاهش دهد . رژیم غذایی ، افزایش فعالیت جسمانی و تغییرات رفتاری ، به کم کردن وزن کمک می کند . داروهای تجویز شده از طرف پزشک و جراحیهای مربوط به کاهش وزن ، هم می تواند به بیماری چاقی کمک کند . 

 

علائم چاقی

زمانی به یک فرد ، صفت چاق اتلاق می شود که ، شاخص توده بدن  و یا همان BMI شخص ٣٠ و یا بیشتر باشد . با تقسیم وزن شما به کیلوگرم بر مجذور قد به متر، عدد BMI به دست می آید . 

 

 شاخص توده بدن

 وضعیت وزن 

 زیر ١٨/٥

 لاغر

 ١٨/٥ تا ٢٤/٩

 نرمال 

 ٢٥ تا ٢٩/٩

 اضافه وزن 

 ٣٠ تا ٣٤/٩

 چاق ( نوع اول )

 ٣٥ تا ٣٩/٩

 چاق ( نوع دوم )

 ٤٠ و بالاتر

 چاقی مفرط ( نوع سوم ) 

 

 

برای اغلب افراد BMI  مقیاس مناسبی برای اندازه گیری چربی بدن است . اگرچه BMI مستقیماً میزان چربی بدن را اندازه نمی گیرد ، بنابراین برخی افراد ، مانند ورزشکاران عضلانی ، ممکن است BMI در رده چاق داشته باشند ، در صورتی که اصلاً چربی اضافه ندارند . در مورد میزان BMI ، با پزشک خود مشورت کنید . 

 

عوامل بروز چاقی 

اگرچه ژنتیک و تغییرات هورمونی در وزن تاثیر دارند ، چاقی زمانی بروز می کند ، که بیشتر از انرژی که می سوزانید ، کالری مصرف کنید . بدن شما کالری اضافه را به عنوان چربی ذخیره می کند . عوامل زیر در چاقی مؤثرند : 

١- عدم فعالیت جسمانی : اگر فعالیت جسمانی زیادی ندارید ، بنابراین کالری زیادی نمی سوزانید . اگر بیشتر اوقات خود را در حالت نشسته می گذرانید ، به راحتی مقدار زیادی کالری در بدن شما ذخیره می شود . 

٢- رژیم غذایی و عادات خوردن ناسالم : خوردن غذاهای پر کالری ، نخوردن میوه و سبزی ، خوردن بیش از اندازه فست فود ، نخوردن صبحانه ، خوردن نوشیدنی های با کالری بالا ، و خوردن غذای زیاد، همه باعث چاقی می شوند . 

٣- حاملگی : در دوران بارداری ، به صورت طبیعی زن دچار اضافه وزن می شود . برخی زنان این اضافه وزن را به سختی بعد از زایمان جبران می کنند . همین اضافه وزن بعد از زایمان ، ممکن است سالها باعث چاق بودن زن شود .

٤- کمبود خواب : کم خوابی ، هورمونی را در بدن تولید می کند که باعث زیاد شدن اشتها می شود .در این زمان اقدام به خوردن غذاهایی با کالری بالا و کربوهیدرات زیاد می کنید ، که باعث چاقی می گردد.

٥- خوردن داروهای خاص : برخی دارها ممکن است باعث چاقی شود ،البته اگر مصرف دارو با ورزش همراه نباشد . داروهایی مانند : ضد افسردگی ، ضد تشنج ، دیابت ، آنتی سایکوتیک ، کورتیکواستروئدها و داروهای بلوکه کننده بتا . 

٥- مشکلات پزشکی :گاهی اوقات چاقی ممکن است به دلیل یک مشکل پزشکی باشد ، مانند : سندروم پریدر ویلی ( اختلال ژنتیکی ) ،سندروم کوشینگ  ( اختلال در غده آدرنال ) و سایر بیماریها . برخی بیماریها مانند ارتروز منجر به کاهش فعالیت و در نهایت چاقی می شود . متابولیسم کم کار هم یکی از دلایل چاقی است که به دلیل کم کار کردن تیروئید است .

منبع: MayoClinic
نویسنده : شفاجو

نظرات کاربران

شما هم میتوانید نظرات خود را در این بخش بیان کنید

برای ثبت نظر، لازم است ابتدا وارد حساب کاربری خود شوید.


نظری برای نمایش وجود ندارد , شما اولین باشید