preloader

افسردگی مردان پس از به دنیا آمدن فرزندشان


افسردگی مردان پس از به دنیا آمدن فرزندشان
امتیاز 4.6 / تعداد بازدید : 11722 اشتراک گذاری :

 

بله مردان هم پس از به دنیا آمدن فرزندشان ، دچار افسردگی می شوند ، در این مقاله علائم آن را مطالعه می کنید . 

مادران تنها کسانی نیستند که پس از به دنیا آمدن فرزند ، دچار افسردگی می شوند . این نوع افسردگی بسیاری از مردان را نیز تحت تاثیر قرار می دهد . نتیجه مطالعه ای در سال ٢٠١٠ ، نشان می دهد که از هر ١٠ نفر مرد ، یک نفر قبل یا بعد از به دنیا آمدن نوزاد ، دچار افسردگی می شود . این آمار در مقایسه با زنان ، کمتر است . همین تحقیق ثابت می کند که دوره افسردگی پدران خیلی جوان ، حتی تا چند سال ادامه پیدا می کند . 

مایکل اوهارا ، دکترای روانشناسی از دانشگاه اوهایو ، بر این اعتقاد است که ، با وجود به اثبات رسیدن این موضوع ، متخصصان جزییات زیادی در مورد آن نمی دانند .  موضوع افسردگی مردان پس از تولد فرزند ، در سالهای اخیر  بیشتر مورد توجه قرار گرفته و زیر ذره بین متخصصان است . او معتقد است که هنوز ارتباط مستقیمی بین تولد فرزند وافسردگی پدر کشف نشده ، اما تغییراتی هم چون کم خوابی، توجه کمتر همسر در مقایسه با قبل از بچه دار شدن و همچنین مسئولیت سنگینی که متوجه پدر است ، فاکتورهای خطرساز در افسردگی محسوب می شوند . 

 

علائم افسردگی مردان پس از تولد فرزندشان

اگر به تازگی پدر شده اید و یا در شرف آن هستید ، به علائم این نوع افسردگی در خودتان توجه کنید . این موضوع نه تنها خود شما ، بلکه فرزند کوچک و همسرتان را نیز تحت تاثیر قرار می دهد . به اعتقاد دکتر اوهارا ، افراد افسرده کمتر به امنیت نوزاد توجه می کنند . به منظور عبور آسانتر و امنتر از مرحله پدر شدن به نکات زیر توجه کنید : 

  • به تغییرات خود دقت کنید . آیا خواب و خوراک شما کمتر شده ؟ آیا انرژی شما نسبت به قبل کمتر شده ؟ آیا کمتر از زندگی روزمره و همیشگی خود لذت می برید ؟ اینها همه نشانه های افسردگی هستند . اگر مردی که به تازگی پدر شده و علائم ذکر شده در او بیش از چند هفته طول کشید ، مراجعه به روانشناس برای او توصیه می شود . 
  • سعی کنید خوب بخوابید ، گفتنش بسیار ساده ، عمل کردن به آن سخت است ، اما باید بدانید که کم خوابی بیشتر شما را به سمت  افسردگی سوق می دهد . در ابتدا برای خواب کافی با همسر خود برنامه ریزی کنید و استراحت های کوتاه نیم روز را هم فراموش نکنید . 
  • با همسر خود حرف بزنید و توقعات خود را از وضعیت جدید مطرح کنید . بدانید که در این راه تنها نیستید . تا جایی که ممکن است با همسر خود صادق باشید و در مورد مشکلات جدید خود با او راحت صحبت کنید . در آخر بدانید که افسردگی پس از تولد نوزاد در مردان بسیار جدی است و حتماً علائم آن را با دقت مطالعه کنید و در خود به جستجوی آن بپردازید . 

 

منبع: WebMd
نویسنده : شفاجو

نظرات کاربران

شما هم میتوانید نظرات خود را در این بخش بیان کنید

برای ثبت نظر، لازم است ابتدا وارد حساب کاربری خود شوید.


نظری برای نمایش وجود ندارد , شما اولین باشید