preloader

حمله قلبی - قسمت دوم


حمله قلبی - قسمت دوم
امتیاز 4.6 / تعداد بازدید : 11267 اشتراک گذاری :

 

دلایل حمله ی قلبی

بیماری کرونری قلب دلیل اصلی حمله ی قلبی است .این بیماری زمانی به وجود می آید که سرخرگ های کرونری (رگ های خونی اصلی ای که خونقلب را تامین می کنند ) به دلیل ته نشین شدن کلسترول راهشان بسته می شود. به ته نشین شدن کلسترول پلاک کلسترول می گویند.

قبل از یک حمله ی قلبی یکی از پلاک های کلسترول پاره می شود و باعث می شود یک لخته ی خونی در اطراف محل پارگی به وجود آید .این لخته ی خونی ممکن است خون رسانی به قلب از طریق سرخرگ کرونای را دچار مشکل کند و باعث حمله ی قلبی شود.

چه کسانی در معرض بیماری قلبی کرونری هستند؟

  • سیگار کشیدن: کربن مونوکسید و نیکو تین در دود سیگار به سرخرگ های کرونری آسیب می رسانند و باعث سفت شدن دیواره های سرخرگ می شود . به طور کلی با سیگار کشیدن ریسک ابتلا به بیماری های قلبی به میزان 24 درصد در فرز افزایش پیدا می کند.
  • رژیم غذایی: اگر غذاهای حاوی چربی اشباع شده بخورید کلسترول خونتان بالا می رود و این فرآیند ریسک ابتلا به بیماری های قلبی کرونری و حمله ی قلبی را در شما افزایش می دهد. بعضی از غذا ها مثل ماهی چرب میزان کلسترول خونتان را پایین می آورد.
  • فشار خون بالا: کنترل نکردن فشار خون بالا سرخرگ های کرونری را ضعیف می کند. پس هرچه فشار خونتان بالاتر رود ریسک ابتلا به بیماری های قلبی کرونری و حملات قلبی در شما افزایش می یابد.
  • دیابت: افزایش گلوکز خون به دلیل دیابت نوع1 و نوع 2 به سرخرگ های کرونری آسیب می رساند .آمارها نشان می دهد که افراد دیابتی 2 تا 5 برابر بیش از دیگران در معرض بیماری های کرونری قلبی هستند.
  • چاقی مفرط یا اضافه وزن:چاقی یا اضافه وزن عاملی نیست که به طور مستقیم ریسک ابتلا به بیماری های کرونری قلب و حمله ی قلبی را در شما افزایش دهد ولی باعث ایجاد عواملی می شود که آن عوامل ریسک ابتلا به بیماری های قلبی را بالا می برند. به طور کلی افرادی که اضافه وزن دارند یا چاق هستند:
    • خطر ابتلا به فشار خون بالا در آنها وجود دارد
    • به دلیل داشتن رژیم غذایی پر چربی کلسترول خونشان بالاست .
    • خطر ابتلا به بیماری دیابت نوع 2 در آنها بالاست.
  • ورزش نکردن و کم تحرکی: کم تحرکی هم از آن دسته عواملی است که به طور مستقیم خطر بیماری های قلبی کرونری و حمله ی قلبی را در فرد افزایش می دهد و ریسک ابتلا به فشار خون بالا را بالا می برد.
  • مصرف الکل: مصرف زیاد الکل باعث فشار خون بالا می شود و کلسترول خون را افزایش می دهد و در نتیجه ریسک ابتلا به بیماری های کرونری قلب را افزایش می دهد . بیشتر افرادی که زیاد الکل می نوشند سبک زندگی شان ناسالم است . سبک زندگی ناسالم به معنی سیگار کشیدن-خوردن غذاهای پرچرب-کم تحرکی و ورزش نکردن است.
  • سن و جنسیت: به موازات اینکه سن بالاتر می رود شانس ابتلا به بیماری های کرونری قلب در فرد افزایش می یابد . مردان 2 تا 3 برابر بیشتر از زنان در معرض خطر حمله ی قلبی قرار دارند و برای این موضوع تئوری ها ی مختلفی وجود دارد مثل:
    • مردان بیشتر از زنان الکل مصرف می کنند.
    • مردان بیش از زنان اضافه وزن دارند( البته در مورد بیماری چاقی قضیه فرق می کند و د رهر دو جنس به یک نسبت وجود دارد)
    • زنان بهتر از مردان با استرس کنار می آیند و میزان بالای استرس روی سلامت فیزیکی مردان تاثیر جدی می گذارد.
    • در بدن زنان قبل از یائسگی هورمون هایی ترشح می شود که از آنها در برابر بیماری های قلبی حفاظت می کند.
  • تاریخچه فامیلی: اگر فامیل درجه اولتان (پدر-مادر-برادر-خواهر) سابقه ی بیماری های قلبی مثل آنژینا – حمله ی قلبی یا سکته داشته اند . 2 برابر بیشتر از دیگران در معرض بیماری های قلبی هستید.
  • قومیت: فشار خون بالا و دیابت بین مردن آفریقا و کارائیب بسیار شایع است. به همین دلیل ریسک ابتلا به بیماری های قلبی کرونری و حمله ی قلبی در آنها بالاست. مردم آسیای جنوبی(سری لانکا-هند-بنگلادش-پاکستان) 5 برابر بیش از دیگران در معرض دیابت هستند. بنابراین ریسک ابتلا به بیماری های قلبی کرونری و حمله ی قلبی در آنها بالاست.
  • آلودگی هوا:تحقیقات نشان داده است که آلودگی هوا(مخصوصا آلودگی هوای ناشی از دود ماشین ها) ریسک ابتلا به بیماری های کرونری قلب و حمله ی قلبی را بسیار بالا می برد . در سال 2011 تحقیقی انجام شد که نشان داد که از هر 13 حمله ی قلبی دلیل یکی از آنها آلودگی هوا است.

دلایل حمله ی قلبی که نسبت به دلایل بالا خیلی شایع نیست:

  • استفاده ی نادرست از داروها: محرک هایی مثل کوکائین-امفتامین و متامفتامین می توانند باعث باریک شدن سرخرگ های کرونری، نرسیدن خون کافی به قلب و حمله ی قلبی شود. حمله های قلبی در اثر مصرف کوکائین یکی از شایع ترین دلایل مرگ ناگهانی در جوانی هستند.
  • کمبود اکسیژن در خون: اگر سطح اکسیژن خون به دلیل مسمومیت مونوکسید کربن یا درست کار نکردن ریه ها پایین بیاید خونی که به قلب می رسد اکسیژن کافی ندارد و این امر موجب آسیب به ماهیچه های قلب و به دنبال آن حمله ی قلبی می شود.
  • آنوریسم: به ضعیف شدن رگ های خونی آنوریسم می گویند. اگر رگ های خونی به هر دلیلی ضعیف شوند نمی توانند در برابر فشار خون مقاومت کنند و پاره می شوند. گاهی اوقات آنوریسم در داخل سرخرگ های کرونری اتفاق می افتد ولی این نوع آنوریسم نسبت به بقیه ی انواع آن خیلی شایع نیست. اگر سرخرگ کرونری در اثر آنوریسم پاره شود خون رسانی به قلب متوقف می شود و حمله ی قلبی اتفاق می افتد.

 

پیشگیری از حمله ی قلبی

داشتن سبک زندگی سالم موثرترین راه برای پیشگیری از حمله ی قلبی یا دوباره دچار شدن به آن است.

3 قدم اصلی برای پیشگیری از حمله ی قلبی و سکته وجود دارد:

  1. رژیم غذایی سالم و متعادلی داشته باشید.
  2. سیگار نکشید.
  3. فشار خونتان را کنترل کنید تا در سطح سالمی باشد.

 

رژیم غذایی مناسب برای سلامت قلب و عروق

خوردن غذاهای پرچرب بیماری تصلب شریان (سفت شدن سرخرگ ها) را بدتر می کند و خطر حمله ی قلبی را افزایش می دهد. خوردن غذاهای پرچرب باعث می شود که پلاک های چربی بیشتری در داخل سرخرگ روی هم جمع شوند چراکه غذاهای چرب حاوی کلسترول هستند.

2 نوع اصلی از کلسترول ها داریم:

  1. لیپوپروتئین کم چگال (کلسترول بد):این نوع کلسترول از چربی و مقدار کمی پروتئین ساخته شده است . این نوع کلسترول باعث مسدود شدن سرخرگ ها می شود . به همبن دلیل به آن کلسترول بد می گویند.
  2. لیپوپروتئین پر چگال (کلسترول خوب): این نوع کلسترول از پروتئین و مقدار کمی چربی ساخته شده است. این نوع کلسترول ته نشین های کلسترول بد را در سرخرگ ها کاهش می دهد . به همین دلیل به آن کلسترول خوب می گویند.

2 نوع چربی وجود دارد:  اشباع شده و غیر اشباع

از مصرف غذاهایی که سطح بالایی از چربی اشباع شده دارند اجتناب کنید چراکه این غذاها سطح کلسترول خون را بالا می برند.

مواد غذایی ای که چربی اشباع شده دارند شامل موارد زیر هستند:

گوشت قرمز، سوسیس و گوشت های فراوری شده، لبنیات پرچرب، کیک و بیسکوویت، غذاهایی که حاوی روغن نارگیل هستند.

مصرف مواد غذایی ای که چربی اشباع نشده دارند، میزان کلسترول خوب خون را افزایش می دهد و از مسدود شدن سرخرگ ها جلوگیری می کند .

مواد غذایی ای که چربی اشباع نشده دارند شامل موارد زیر است:

  • ماهی چرب
  • آووکادو
  • آجیل ها و مغزها
  • تخمه آفتاب گردان و روغن زیتون

 

فشار خون بالا

 

اگر برای یک مدت طولانی فشار خونتان بالا باشد سرخرگ ها و قلبتان تحت فشار خواهد بود و این امر ریسک حمله ی قلبی را بالا می برد. فشار خون بالا با یک رژیم غذایی خوب و پایین آوردن مصرف نوشیدنی های الکلی و پایین آوردن وزن و ورزش کردن پایین می آید.

برای پیشگیری از فشار خون بالا مصرف نمک را محدود کنید و از میوه ها و سبزیجات زیاد استفاده کنید. نمک فشار خون را بالا می برد . هرچه نمک بیشتر مصرف کنید فشار خونتان بالاتر می رود. کمتر از 6 گرم در روز (یک قاشق چایخوری) نمک مصرف کنید.  میوه ها و سبزیجات سرشار از ویتامین و مواد معدنی و فیبر هستند و بدن را در وضعیت خوبی نگه می دارند . در هر روز باید 5 تا سهم 80 گرمی از میوه ها و سبزیجات استفاده کنید.

داشتن اضافه وزن باعث می شود قلب برای پمپاژ خون سخت تر کار کند مه این امر موجب یالا رفتن فشار خون می شود . اگر نیاز است که وزنتان را کاهش دهید به یاد داشته باشید که حتی کم کردن میزان کمی از وزنتان هم فشار خونتان را پایین می آورد و به سلامتی تان کمک می کند.

تحرک داشتن و ورزش کردن به طور منظم موجب سلامتی تان می شود و رگ های خونی تان را تقویت می کند و به کم کردن وزن هم کمک می کند که در نهایت موجب کاهش فشار خون می شود. ورزش های سبکی مثل پیاده روی و شنا و دوچرخه سواری توصیه می شود . فعالیت های ورزشی شدید مثل فوتبال و اسکواش توصیه نمی شود. با پزشکتان هم در این مورد مشورت کنید.

 

منبع: NHS
نویسنده : شفاجو

نظرات کاربران

شما هم میتوانید نظرات خود را در این بخش بیان کنید

برای ثبت نظر، لازم است ابتدا وارد حساب کاربری خود شوید.


نظری برای نمایش وجود ندارد , شما اولین باشید